مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فرهنگ مالیاتی

فرهنگ مالیاتی و توسعه فرهنگ پرداخت مالیات ، واژه‌ای بیگانه در میان مردم

توسعه فرهنگ پرداخت مالیات ، لازمه اقتصاد هر جامعه

از گذشته و در اغلب کشورهای دنیا، مالیات نقش اساسی در تأمین بودجه دولت‌ها جهت سازندگی و توسعه اقتصاد کشور داشته و کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظمی در جهت افزایش این درآمدها و ساده‌سازی وصول آن انجام می‌دهند. در این بین اما موضوع فرهنگ مالیاتی و تمایل مردم به پرداخت مالیات، نقش بسیار مهمی در افزایش وصول مالیات و بهینه‌سازی سازوکار آن دارد. هرچند قوانین و مجازات تعیین‌شده در قوانین مالیاتی مردم را ملزم به پرداخت مالیات می‌کند اما عدم همکاری مردم جامعه با دولت‌ها در این زمینه، وصول مالیات توسط دولت را با مشکلات و هزینه‌های زیادی همراه می‌کند. درواقع هرچه فرهنگ پرداخت مالیات افزایش پیدا کند، وصول و دریافت آن نیز ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

اقدامات کشورهای توسعه‌یافته در خصوص توسعه فرهنگ مالیاتی

در تمامی کشورها خصوصاً کشورهای توسعه‌یافته که در آن‌ها مالیات نقش بسیار اساسی در اداره کشور و شهرها دارد، علاوه بر افزایش عوامل بازدارنده همچون جرائم نقدی و جرائم قضایی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، تلاش زیادی را در جهت افزایش فرهنگ مالیاتی و رضایت پرداخت‌کنندگان مالیات انجام می‌دهند.

اما در کشور ما، موضوع فرهنگ مالیاتی و فرهنگ‌سازی آن نه‌تنها برای عموم مردم بلکه حتی برای خود مسئولان نیز همچنان بیگانه بوده و بر همین اساس، مؤدیان مالیاتی رضایت و تمایل چندانی به پرداخت مالیات ندارند. هرچند عامل اولیه، رضایتمندی پرداخت‌کنندگان است اما جهت جلب همین رضایت پرداخت‌کنندگان، عوامل متعددی دخیل هستند. عواملی که هر یک به‌نوبه خود تأثیر زیادی در توسعه این امر داشته و در صورت عدم توجه به آن، سایر عوامل نیز با چالش روبرو می‌گردند. مواردی ازجمله آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی، شفاف‌سازی در خصوص مصارف مالیات‌های پرداختی، خدمات مستقیم به پرداخت‌کنندگان مالیات، عدالت مالیاتی، ساده‌سازی و تسریع امور اداری و … از این قبیل بوده و تأثیر زیادی در توسعه فرهنگ مالیاتی دارند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x