مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
قانون مالیات خانه های خالی

قانون مالیات خانه های خالی و نکات مهم مربوطه

تفکر اصلی قانون گذاران برای وضع مالیات و جریمه های سنگین در قانون مالیات خانه های خالی کمک به اقشار سطح متوسط و پایین جامعه برای خرید و قیمت اجاره ملک است. بنابراین این قانون به این امر کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه به برخی از نکات مربوط به این قانون خواهیم پرداخت.

نکات مهم قانون مالیات خانه های خالی

 

قانون مالیات خانه های خالی و طرح ثبت اطلاعات مسکن

ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، اولین بار در اصلاحات این قانون در سال ۱۳۹۴ به صورت یک ماده واحده تصویب گردید. هدف از تصویب و اجرای آن که به عنوان قانون مالیات خانه های خالی شناخته می شود، افزایش معاملات املاک و از آن مهم تر الزام مالکان واحدهای مسکونی به اجاره املاک خود در کمترین زمان ممکن است که نتیجه آن برتری عرضه به تقاضا در حوزه قیمت های اجاره و نقل و انتقال املاک و در نهایت کاهش قیمت در این دو حوزه خواهد بود.

از جمله دیگر اهداف اصلی این قانون شفاف سازی در حوزه اطلاعات مسکن، مالکان و مستأجران آنها است. از آنجا که بسیاری از مالکان مسکونی اطلاعاتی در خصوص وضعیت درآمدی خود در حوزه اجاره املاک و همچنین وضعیت خانه های خالی و یا تحت اجاره بودن آنها ارائه نمی دهند که قطعاً تبعاتی از جمله افزایش قیمت اجاره بها (از طریق ممانعت از اجاره دادن با قیمت های پایین تر) را به دنبال خواهد داشت که بسیاری از برنامه ریزی ها در این حوزه ها را با شکست مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر و به تازگی از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ صاحبان املاک مسکونی مکلف شده اند تا در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اطلاعات کلیه واحدهای مسکونی خود را ثبت کنند. این طرح و قانون مالیات خانه های خالی به صورت موازی عمل کرده و در صورت اجرای صحیح هر دو، اهداف اصلی قانون گذاران را تامین خواهد کرد.

تفکر اصلی قانون گذاران برای وضع مالیات و جریمه های سنگین در قانون مالیات خانه های خالی کمک به اقشار سطح متوسط و پایین جامعه برای خرید و قیمت اجاره ملک است. بنابراین این قانون به این امر کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه به برخی از نکات مربوط به این قانون خواهیم پرداخت.

 

ماده ۵۴ مکرر ق.م.م (قانون مالیات خانه های خالی)

بخش اصلی این ماده قانونی به شرح زیر است:

ماده ۵۴ مکرر- هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- ‌معادل هجده برابر مالیات متعلقه

قانون مالیات خانه های خالی

قانون مالیات خانه های خالی 2
قانون مالیات خانه های خالی

 

موارد مهم دیگری نیز در این قانون و بخشنامه های مرتبط آن وجود دارد که به صورت خلاصه بدین شرح است:

به واحدهای مسکونی نوساز از زمان صدور گواهی پایان کار دوازده ماه فرصت داده می شود و پس از آن مشمول شرایط این قانون خواهند بود. (در صورت خالی بودن بیش از ۱۲۰ روز پس از پایان مهلت دوازده ماهه)

صاحبان املاکی که بیشتر از ۵ خانه خالی داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات دو برابر نسبت به سایر اشخاص خواهند بود.

در صورت انتقال ملک و ثبت سند رسمی، به مالک جدید نیز از زمان تنظیم سند یک فرصت ۱۲۰ روزه جهت اجاره دادن ملک داده شده و در صورتی که پس از آن همچنان خالی باشد مشمول مالیات خواهد بود.

کلیه صاحبان املاک مسکونی مکلفند نسبت به ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام نمایند.

خانه هایی که به عنوان محل اقامتگاه فردی مالکان (اقامتگاه در شهرهای دیگر که به عنوان خانه های تعطیلاتی و مشابه آن استفاده می شود) معاف از مالیات خواهد بود.

در صورت ارائه اطلاعات غیر واقع توسط مالکان (درج مستأجری برای واحدهای مسکونی خالی که محل اقامتگاه دیگری دارند) مشمول جریمه دو برابری مالیات خانه های خالی خواهند شد.

واحدهای مسکونی که در صورت دارا بودن شرایط، محل اشتغال صاحبان صنوف است مشمول قانون مالیات خانه های خالی نخواهند بود.

ارائه خدمات عمومی نظیر افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، انشعاب آب و برق، دریافت گواهینامه و … منوط به اظهار سکونت در سامانه ملی املاک و اسکان کشور خواهد بود

تعرفه برق برای واحدهای مسکونی که اعلام وضعیت نشده اند با بالاترین تعرفه قیمت برق محاسبه خواهد شد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x