مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مدیران موفق

مدیران موفق قبل از ترک مجموعه چگونه هوش خود را به کارمندان منتقل می­ کنند؟(قسمت دوم)

مدیران موفق قبل از ترک مجموعه چگونه هوش خود را به کارمندان منتقل می­ کنند؟(قسمت دوم)

 

۴- زمانی را برای شنیدن نظرات افراد در نظر بگیرد.

یکی از مزایای طرح پرسش در مقابل همه افراد مجموعه این است که آن­­ها به ارزش ” طرح پرسش” به عنوان بخش مهمی از رهبری پی می­ برند و از آن الگو می­ گیرند.

به تنهایی به جواب رسیدن و دستور به اجرای آن هیچ گاه روش مدیران موفق نبوده است. به همین خاطر کتمول در پایان همه سخنرانی­ هایش زمانی را برای شنیدن نظرات، راهکارها و پرسش­ های احتمالی همکارانش در نظر می­ گرفت.

 

۵- حس کنجکاوی حضار را برانگیزد.

کتمول اکثر سخنرانی­ هایش را با صحبت درباره موضوعات مورد علاقه­ اش به پایان می­ برد.

او علی­ رغم مطالعات فراوانی که درباره شرایط Aphantasia (اختلالی که در آن فرد توانایی تجسم و تصویرسازی دهنی را ندارد) داشت، تصمیم گرفت تا خودش هم تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد و از کارکنان خواست در صورت تمایل در این تحقیق شرکت کنند.

نتیجه حاصله باعث شد او به جای اینکه جلسات را با یک موضوع ناراحت کننده تمام کند، یک تصویر ذهنی مثبت ایجاد کند که ذهن افراد بعد از سخنرانی هم درگیر تولید محتوای خلاقانه باشد و کنجکاوی آن­ها را برانگیزد.

کتمول اظهار کرد: ” هربار بعد از پایان سخنرانی­ هایم از سن پایین می­ آمدم و با آن همه پروژه جدید روبه­ رو می­ شدم بسیار غافلگیر و هیجان زده بودم و گاهی خسته می­ شدم. (خوشبختانه او این بار برای استراحت راهی هاوایی بود.)­

 

آیا می خواهید بدانید چرا از نظر کتمول این سخنرانی­ ها برای شرکت ارزشمند است؟

اولاً، او می­ خواست کارکنان را به خوبی از چالش­های پیش رو شرکت آگاه کند.

دوماً، یک نقطه شروع و چارچوب برای گفتگوهای آینده در جهت پیشبرد اهداف پیکسار به آن­ها ارائه کرد.

سوماً، در خلال این جلسات اهمیت انتقال تجارب و دانش را به خوبی به نمایش گذاشت.

علاوه بر این ­ها، از دست دادن یک رئیس باسابقه و موفق یکی از تاثیرگزارترین اتفاقاتی است که یک مجموعه می­ تواند تجربه کند و صحبت راجع به آن می­ تواند کارکنان را برای تغییرات آینده بهتر آماده کند.

 

هدف از این گزارش تشویق مدیران به تقلید کورکورانه از سخنان کتمول نیست، بلکه از آن­ها می­ خواهم وقتی زمان رفتنشان فرا رسید، در انتقال هوش و تجارب خود سخاوتمند باشند و بدانند درحالیکه اکثر مدیران ارشد در حال برگزاری جشن­های خداحافظی و تعریف و تمجید از خود هستند، می­توان متفاوت­ تر و مفیدتر ظاهر شد.

 

وقتی از کتمول پرسیدم: “چرا این کار بین اکثریت افراد متداول نیست؟”  او پاسخ داد:” بیشتر مردم هنگام بازنشستگی گمان می­ کنند اگر از این مرحله سریع عبور کنند، برایشان راحت تر است. زیرا این اتفاق در زندگی زیاد برای ما پیش نیامده است.”

 

گاهی یک حرکت خلاقانه توسط یک رهبر، سوالات جدیدی را در ذهن سایرین به وجود می ­آورد. دقیقا مثل کاری که سخنرانی­ های پایانی کتمول با ذهن ما انجام داد. سوال پیش آمده این است “شما چگونه تجارب و دانشی را که در طول سال­ها به سختی به­ دست آورده­اید با دیگران به اشتراک می­ گذارید؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x