مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مرور زمان مالیاتی

شرایط مشمول شدن و ضوابط مرور زمان مالیاتی

به طور کلی مرور زمان اشاره به قوانینی دارد که بر اساس آن، پس از انقضای مدت مشخص شده، تعقیب فرد و مسئله قانونی موقوف خواهد شد.

مرور زمان مالیاتی چیست؟

به طور کلی مرور زمان اشاره به قوانینی دارد که بر اساس آن، پس از انقضای مدت مشخص شده، تعقیب فرد و مسئله قانونی موقوف خواهد شد. به عبارت دیگر و در امور قضایی، پس از انقضاء مدت مشخصی به موجب قانون، دعوی شنیده نمی شود و دیگر نمی توان بابت آن شکایتی انجام داد. این قانون در امور مالیاتی نیز برای جلوگیری از تضییع حقوق مؤدیان مالیاتی و به منظور جلوگیری از نگهداری اسناد و مدارک توسط آنها تا مدت های طولانی و البته بنا به شرایط مختلف (منابع و …) وضع شده است که بر اساس آنها زمان های مشخص و محدودی برای رسیدگی و مطالبه مالیات تحت عنوان مرور زمان مالیاتی وضع شده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

مرور زمان رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی

ادارات امور مالیاتی حداکثر ۱ سال از پایان مهلت قانونی ارایه اظهارنامه مالیاتی صاحبان درآمد مشاغل و صاحبان درآمد اجاره املاک فرصت دارند تا نسبت به رسیدگی و صدور برگ مطالبه (تشخیص) مالیاتی در منابع فوق اقدام نمایند. عدم اقدام در خصوص این امر منجر به مرور زمان مالیاتی در هر مرحله ای خواهد شد.

 

مرور زمان رسیدگی به مالیات عملکرد پرونده های فاقد اظهارنامه

در صورتی که صاحب درآمد نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خود اقدام ننماید و یا در خصوص منابع مالیاتی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیستند (همانند مالیات حقوق)، ادارات مالیاتی و کارگروه رسیدگی به پرونده مربوطه حداکثر ۵ سال  از آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه سال مالیاتی مورد بحث فرصت دارند تا نسبت به رسیدگی و مطالبه مالیات مربوطه اقدام نمایند.

 

مرور زمان رسیدگی به اطلاعیه های مالیاتی

اطلاعیه های استخراج شده مربوط به پرونده هایی که نسبت به ارائه اظهارنامه در موعد مقرر اقدام می نمایند همزمان با سایر اسناد و مدارک مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد. اما در صورتی که این اطلاعات در گزارش لحاظ نگردد و یا حتی پس از رسیدگی به دست آید، به طوری که نشان دهد میزان درآمد مؤدی بیش از میزان درج شده در گزارش باشد، همانند رسیدگی به پرونده های فاقد اظهارنامه ۵ سال مهلت رسیدگی به آن وجود دارد و پس از آن مشمول مرور زمان مالیاتی خواهد شد.

 

مرور زمان رسیدگی به اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ و تمدیدهای صورت گرفته پس از آن، مالیات و عوارض موضوع این قانون مشمول مرور زمان نخواهد بود. این به معنی عدم وجود محدودیت در رسیدگی و مطالبه مالیات و عوارض متعلقه است. هرچند بر اساس قوانین مالیاتی، مؤدیان مکلفند تا ۱۰ سال نسبت به نگهداری اسناد و مدارک درآمد و هزینه هر سال مالیاتی خود اقدام نمایند و این به منزله آن بوده که رسیدگی پس از این مدت ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته و موجب تضییع حقوق دولت و یا مؤدیان مالیاتی گردد.

 

مرور زمان ابلاغ برگ تشخیص مالیات

ادارات امور مالیاتی، فارغ از زمان صدور برگه های تشخیص مالیات تا ۳ ماه پس از آخرین مهلت رسیدگی به اظهارنامه ها و پرونده های مالیاتی فرصت دارند تا نسبت به ابلاغ آنها اقدام نمایند که در غیر اینصورت مشمول مرور زمان خواهد بود و قابل مطالبه نیست..

 

مرور زمان موضوع تبصره ماده ۱۵۷ ق.م.م

در صورتی که بر اساس رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی در راستای اجرای تبصره ماده ۱۵۷ ق.م.م، نیاز به وصول مالیات از شخص واقعی صاحب درآمد باشد، ادارات امور مالیاتی حداکثر یک سال پس از صدور رأی فرصت رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات برای مؤدی اصلی را دارند.

 

مرور زمان مطالبه جریمه های مالیاتی

  • در خصوص جریمه های مرتبط با مالیات بر درآمد حقوق، مطابق ماده ۹۰ ق.م.م مدت مرور زمان پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات خواهد بود.
  • جریمه های موضوع ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق.م.م مطابق با ماده ۱۵۷ ق.م.م است.
  • سایر جریمه ها به جز موارد فوق همچون جریمه های مالیات بر ارزش افزوده و سایر منابع مالیاتی، مشمول مرور زمان نخواهند بود.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x