مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
بوستان باغ ایرانی

معرفی بوستان باغ ایرانی / بهشت پایتخت

باغ ایرانی یکی از زیباترین باغ های شهر تهران به شمار می رود. این باغ در منطقه ده ونک در شمال تهران قرار دارد و همانند جشنواره ای از گل و گیاه ایران است.باغ در فضایی به وسعت ۳٫4 هکتار در منطقه ۳ تهران واقع شده‌است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی باغ ایرانی تهران اختصاص دارد.

 

بوستان باغ ایرانی بهشت پایتخت

باغ ایرانی یکی از زیباترین باغ های شهر تهران به شمار می رود. این باغ در منطقه ده ونک در شمال تهران قرار دارد و همانند جشنواره ای از گل و گیاه ایران است. این باغ در فضایی به وسعت ۳٫۴ هکتار در منطقه ۳ تهران واقع شده‌است.

در قدیم و در همین محوطه یک بوستان کوچک وجود داشت که آن را با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی بازسازی کردند. این باغ توسط محمد علی مختاری ساخته شد که نام وی بر روی سر در باغ نیز به چشم می‌خورد.

MG 8176 600x375 2

این بوستان دارای سه ورودی است که هر کدام سر در های مخصوص به خود را دارند. علاوه بر ورودی جنوبی باغ، دو ورودی شرقی و غربی در دو طرف باغ دیده می‌شوند که به صورت قرینه هم ساخته شده اند. هر دو ورودی سازه‌هایی مرتفع، مشبک، آجری و زیبا هستند که به لوسترهایی سبز رنگ مزین شده‌اند.

هنگام ورود از درهای شرقی و غربی نخستین المان های باغ ایرانی یعنی حوض ها و فواره های زیبا را مشاهده می کنید. حوض های فیروزه ای رنگ که در میان باغ به حوض های مربعی شکل ختم می شوند.

بوستان باغ ایرانی

عمارت اصلی باغ یا کوشک باغ ایرانی در انتهای باغ و در شمالی ترین نقطه آن قرار دارد. پیش تر این ساختمان به عنوان کافه و رستوران مورد استفاده بود؛ اما چندیست که بخشی از آن به عنوان کتابخانه اهدایی رهبر معظم انقلاب در نظر گرفته شده است.

b4536b5d 9d63 4c60 8707 063f05ca5f26

این باغ دارای دو کتابخانه برای خانم‌ها و آقایان است که کتابخانه خانم‌ها در بخش شمالی پارک و کتابخانه آقایان در بخش کوشک اصلی قرار دارد. بر سر در کتابخانه آقایان، کاشی‌کاری آبی رنگ و بزرگی به چشم می‌خورد که بر روی آن نوشته شده است: کتابخانه اهدایی مقام معظم رهبری.

baghe irani 68

بیش‌تر از دو هکتار از فضای این باغ را به فضای سبز اختصاص داده‎اند و فضای سبز این باغ قدیمی بر اساس الگوی باغ‌های پر از درخت و گل ایرانی طراحی شده‌است و گونه‌های گیاهی از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و دایمی به آن اضافه شده‌اند.

274773 318

 

کف بوستان ایرانی سنگ‌فرش است و می‌توانید به ‌راحتی در کنار باغچه‌های سرسبز آن قدم بزنید و از طبیعت و زیبایی‌های آن لذت ببرید. محل‌های عبور بوستان به گونه ای طراحی شده که افراد کم‌توان نیز بتوانند از آن جا عبور کنند.

بوستان ایرانی دارای گل کاری های بسیار زیبا در کنار درختان سر به فلک کشیده است و نیمکت ها و آلاچیق هایی که می توانید روی آن ها بنشینید و از زیبایی های این باغ لذت ببرید. بدون شک بوستان باغ ایرانی از مکان های دیدنی تهران است.

cf9d5dd4 cb29 4c7d a909 bca57c4e591d

بوستان باغ ایرانی

این باغ بخش های مختلفی دارد که از جمله آن می توان به زمین بازی کودکان و وسایل تندرستی اشاره کرد. زمین ورزش که برای فعالیت های ورزشی خانواده ها در نظر گرفته شده است، در نزدیکی ورودی غربی قرار دارد.

 

ویژگی باغ های ایرانی

اساسا محل ساخت باغ های ایرانی دارای سه مشخصه است؛ وجود نهر آب یا قنات در اطراف آن، حصار بلند اطراف باغ و وجود استخر آب در داخل عمارت تابستانی باغ که در مرکز عمارت قرار می گیرد.

با توجه به شرایط اقلیمی ایران اغلب باغ‌های ایرانی، در مسیر قنات شکل گرفته و تاریخ پیدایش باغ در سراسر کشور با موضوع وجود قنات ارتباط تنگاتنگ دارد. در واقع نخستین باغ های ایرانی که در شیراز و کرمان هم نمونه آن ها یافت می شود، در مسیر خروجی قنات ها بوده اند. مثل باغ شازده کرمان.

 

آدرس بوستان باغ ایرانی

تهران، منطقه ۳، ونک، ده ونک، کوچه صابری، بوستان باغ ایرانی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x