مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در بنایی قدیمی در منطقه امیر‌آباد تهران، با مساحتی بیش از 9000 متر مربع از بناهای بازمانده دوره قاجاری است که به دستور امیرکبیر به عنوان اصطبل شاهی (جلالیه) ساخته شده است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران که در تهران واقع است، اختصاص دارد.

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در بنایی قدیمی در منطقه امیر‌آباد تهران، با مساحتی بیش از ۹۰۰۰ متر مربع از بناهای بازمانده دوره قاجاری است که به دستور امیرکبیر به عنوان اصطبل شاهی ساخته شده است. این موزه به منظور ارایه کامل و جامع پیشینه طب قدیم و پزشکی نوین ایران در زمینه‌های گوناگون و معرفی جایگاه آن در جهان پزشکی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و مشارکت سازمان میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد. آثار و اشیای به نمایش درآمده در این موزه، یافته‌های ملموس دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و ابزار و ادوات پزشکی در دوره معاصر را در برمی‌گیرد.

معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد. 

در احداث و تاسیس این موزه افراد بسیاری چون دکتر ایرج فاضل، دکتر محمد فرهادی، دکتر محمد رضا ظفرقندی، مهندس سید محمد بهشتی، دکتر سید محمد قدسی و جلیل گلشن نقش موثر و تعیین کننده ای داشتند.

در سال های اولیه این طرح، بنائی تاریخی (مربوط به دوره قاجاریه) متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت تاسیس موزه اختصاص یافت.

اهداف موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

تدوین تاریخ جامع علوم پزشکی، ایجاد مرکز جامع اطلاع رسانی تاریخ علوم پزشکی، شناسایی منابع مکتوب،‌ مؤسسات و ‏افراد پژوهشگر، آثار، ادوات، اسناد و نسخ خطی مربوط به تاریخ علوم پزشکی، برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر تاریخ ‏علوم پزشکی و معرفی خدمات و آثار ایشان و در نهایت ایجاد ارتباط و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در زمینه تاریخ ‏علوم پزشکی ایران در داخل و خارج از کشور.‏

این موزه دارای بخش های متعدد و متنوعی است

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

  • انسان شناسی

این بخش چگونگی تحول و تکامل نوع انسان در جهان و روند دگرگونی ابزارهای سنگی را در ایران نشان می‌دهد. به علاوه این بخش دارای تعدادی اسکلت و جمجمه است که از حفریات باستان‌شناسی در نقاط مختلف کشور به دست آمده است. در غرفه دیرین ‌انسان‌شناسی، جمجمه‌ای متعلق به یک دختر ۱۳ ساله دیده می‌شود که قدمت آن به حدود ۴۹۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

در این بخش جسد زنی ۶۰ تا ۷۰ ساله دیده می‌شود که بدن او در شرایط طبیعی مومیایی شده و بخش اعظم جسد باقی مانده است. این جسد را از گورستانی در یزد به دست آورده‌اند و حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد.

  • طب سنتی (مردم شناسی)

در این بخش تعداد زیادی ابزار طب سنتی ایران وجود دارد.

طب سنتی دو مرحله دارد. مرحله اول شامل اعمال و کارهایی است که در طب سنتی انجام می‌شود. مانند حجامت، زالو اندازی و استفاده از گیاهان دارویی. مرحله بعد شامل اعتقادات و باورهای مردم ایران است.

  • بخش اسناد و کتب خطی پزشکی
  • بخش گیاهان دارویی
  • بخش تاریخ دامپزشکی

 

از میان اسناد دامپزشکی این غرفه، یک تصویر از تاریخ دامپزشکی مهم‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و آن  تصویری از آناتومی بدن اسب است که مربوط به حدود ۵۰۰ سال پیش است.

معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

  • بخش  تاریخ دندانپزشکی
  • بخش تاریخ چشم پزشکی

در این بخش ابزار و وسایل چشم‌ پزشکی به نمایش درآمده که متعلق به آقای پروفسور شمس است. ایشان پدر علم چشم‌ پزشکی نوین در ایران هستند. او برای اولین بار در ایران عینک ساخت و اولین بار عمل جراحی روی قرنیه چشم را انجام داده که بسیار موفقیت‌آمیز بود.

  • بخش دواخانه نظامی
  • بخش اشیاء امانی سازمان میراث فرهنگی
  • نمایشگاه موقت پروفسور  یحیی عدل
  • نمایشگاه موقت دکتر محمد قریب
  • نمایشگاه موقت دکتر شمس شریعت تربقان
  • نمایشگاه موقت پروفسور مجید سمیعی

موزه

بخش‌های جنبی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

  • کتابخانه تخصصی ‏
  • سالن‌های اجتماعات و کنفرانس ‏

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران در سپتامبر ۲۰۱۳ در سایت بین‌المللی موزه ‌های دانشگاهی به ثبت رسیده است.

معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

این موزه در ایام شنبه تا چهارشنبه، به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ بعدازظهر در محل خیابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم (فرشی مقدم) به روی علاقه‌مندان باز است.

امیدواریم از مطالعه معرفی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x