مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 9 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب «انسان خردمند» نوشته یووال نوح هراری

این کتاب به گونه ای علمی به تاریخ چند میلیون ساله بشری نگریسته و سعی شده، تا به کمک نظریاتی که بر پایه علمی استوارند، به سوالات مهم در مورد پیدایش و تکامل انسان خردمند پاسخ داده شود.

معرفی کتاب «انسان خردمند»-تاریخ مختصر بشر- نوشته یووال نوح هراری

درباره نویسنده

دکتر یووال نوح هراری، دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد است. وی یک تاریخ دان اسرائیلی است که در دانشگاه عبری اورشلیم نیز تدریس می کند. وی این کتاب را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. انسان خردمند تاکنون به بیش از چهل زبانِ زنده دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک ‌تایمز است.

0f7a2cfb4ac04eddbe10ed0ece4114d5

هراری تا کنون کتاب های متعددی را به رشته تحریر درآورده که معروف ترین آنها «انسان خردمند» و «انسان خداگونه» است.

از دیگر آثار هراری که به فارسی ترجمه شده اند، می توان به این موارد اشاره کرد: «ساپی ینس: گشت و گذاری در تاریخ بشر»، «احساس خشنودی» و «بزرگترین شیادی تاریخ»

همچنین کتاب انسان خداگونه، تاریخ مختصر آینده در حقیقت ادامه کتاب انسان خردمند است.

درباره کتاب

کتاب «انسان خردمند» نوشته یووال نوح هراری در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری نوشته شده است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی ترجمه شد و پس از مدت کوتاهی به بیشتر زبان های زنده دنیا ترجمه شد. ترجمه کتاب «انسان خردمند» در ایران در مدت زمان کوتاهی به چاپ دوازدهم رسید و به صورت مداوم تجدید چاپ می شود.

این کتاب توسط باراک اوباما و بیل گیتس برای خواندن پیشنهاد شده است.

نویسنده در این کتاب تاریخ انسان از ۲٫۵ میلیون سال پیش تا زمان حال را فقط در ۵۶۸ صفحه بیان می‌کند. هراری برای نوشتن «انسان خردمند» از منابع معتبر و تحقیقات دیگر دانشمندان در سرتاسر کتاب استفاده کرده است و ما با یک کتاب علمی که پایه و اساس خوبی دارد طرف هستیم. وی از کتاب “سلاح، باکتری و فولاد” نوشته جارد دیاموند، به عنوان یک منبع الهام بخش برای نگارش این کتاب یاد می کند.

این کتاب به گونه ای علمی به تاریخ چند میلیون ساله بشری نگریسته و سعی شده، تا به کمک نظریاتی که بر پایه علمی استوارند، به سوالات مهم در مورد پیدایش و تکامل انسان خردمند پاسخ داده شود.

هر اتفاق مهمی که در طول تاریخ بشر رخ داده در این کتاب بیان شده است: چه بر سر گونه‌های مختلف بشر آمد؟ چه بر سر حیوانات عظیم‌الجثه آمد؟ مغز چگونه تکامل یافت؟ آتش چه تاثیری بر تاریخ گذاشت؟ امپراتوری‌ها و حکومت‌ها چرا به وجود آمد؟ پول چگونه و چرا اختراع شد؟…

انسان خردمند به‏ گونه ‏ای جسورانه هر آن چه را تا کنون گمان می‏ کردیم در مورد انسان می‏ دانیم به چالش می‌کشد: افکار، رفتار، … و آینده‏‌ را.

ویژگی برجسته کتاب این است که تاریخ را بدون تعصب و بدون جهت‌گیری خاصی روایت می‌کند و همین باعث جذاب‌تر شدن کتاب می‌شود. شما آزاد هستید که هر طور فکر می‌کنید درست است مسائل را تحلیل و کارهای گونه انسان خردمند را قضاوت کنید.

هراری در انتهای کتاب موضوع ادعای خدایی انسان را مطرح می‌کند و می‌گوید با این که انسان تا کنون کارهای شگفت‌انگیزی کرده است، همچنان ناخشنود و ناراضی است و نمی‌داند با این قدرتی که دارد چه کند. ما تبدیل به خدایان خودساخته‌ای شده‌ایم که به دنبال چیزی جز آسایش و شادی خود نیستیم و تازه هرگز هم به رضایت خاطر نمی‌رسیم. آیا چیزی خطرناک‌تر از خدایانِ ناخشنود و ولنگار که نمی‌دانند چه می‌خواهند وجود دارد؟

برشی از کتاب «انسان خردمند»

چرا مردم خود را با غذاهای پرکالری که برای جسم شان هم مضر است خفه می‌کنند؟ جوامع مرفه امروزی درگیر بلای چاقی هستند که به سرعت دارد به کشورهای در حال رشد هم سرایت می‌کند. تا وقتی که عادات غذایی نیاکان خوراک جویان را بررسی نکنیم، یافتن علت زیاده‌روی ما در خوردن غذاهای پرچرب و بسیار شیرین معما باقی می‌ماند. در علفزارهای استوایی و جنگل‌هایی که آن‌ها سکونت داشتند غذاهای شیرین پرکالری بسیار کمیاب و منابع غذایی به طور کلی کم بود. ۳۰هزار سال پیش، «خوراک‌جو» عادی تنها به یک نوع غذای شیرین دسترسی داشت و آن میوه‌های رسیده بود. اگر یک زن عصر حجری به یک درخت پر از انجیر برمی‌خورد منطقی‌ترین کار این بود که، قبل از آن که بابون‌های محلی آن درخت را لخت کنند، تا جایی که می‌تواند از آن انجیرها بخورد. غریزه زیاده‌روی در خوردن غذاهای پرکالری جزئی از ژن‌های ما شد. امروزه ما شاید در آپارتمان‌های بسیار بلند با یخچال‌هایی پر از غذا زندگی کنیم، ولی دی‌ان‌ای ما هنوز گمان می‌کند که در علفزارهای استوایی به سر می‌برد. برای همین است که اگر یک لیوان بستنی در یخچال پیدا کنیم آن را کامل می‌بلعیم و پشتش هم یک شیشه بزرگ نوشابه را تا ته سر می‌کشیم.

امیدواریم از خواندن کتاب «انسان خردمند» لذت ببرید و برای خواندن معرفی سایر کتاب‌ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
3 سال قبل

باسلام.من کتاب انسان خردمند رو خوندم. ازبسکه جذاب و سلیس نوشته و ترجمه شده و همچنین بخاطر موضوعات واطلاعات عمومی بیشماری که دراون باذکر منبع و ماخذ آورده شده، این کتاب رو دوبار پشت سرهم مطالعه کزدم و باورکنید احساسم نسبت به خودم و دنیای اطرافم کلا عوض شده.به نظرم انسان خردمند کتابیه که خوندنش برهمه جوانها ونوجوانها واجب شرعیه. فقط افسوس که صرفا چون نویسندش اسراعیلیه این کتاب ممنوع اعلام شده البته بعد از ۱۲بار تجدید چاپ.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x