مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مهلت پرداخت مالیات

مهلت پرداخت مالیات اظهارنامه و برگه های مالیاتی

عدم آشنایی با مهلت پرداخت مالیات و همچنین قوانین و ضوابط مربوط به این حوزه باعث شده تا بر اساس عدم آگاهی، مؤدیان مالیاتی مشمول جرائم مالیاتی دیرکرد در پرداخت مالیات گردند. لذا از آنجایی که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است، در این مطلب با این موارد آشنا خواهیم شد.

مهلت پرداخت مالیات

عدم آشنایی با مهلت پرداخت مالیات و همچنین قوانین و ضوابط مربوط به این حوزه باعث شده تا بر اساس عدم آگاهی، مؤدیان مالیاتی مشمول جرائم مالیاتی دیرکرد در پرداخت مالیات گردند. لذا از آنجایی که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است، در این مطلب با این موارد آشنا خواهیم شد.

مهلت پرداخت مالیات ابرازی در اظهارنامه مالیاتی

مالیات ابراز شده در اظهارنامه مالیاتی از آنجایی که به عنوان مالیات قطعی تلقی شده و امکان تغییر آن میسر نیست (در صورت عدم ارائه اظهارنامه جایگزین و یا اصلاحی در موعد مقرر قانونی) می بایست همزمان با تسلیم اظهارنامه به حساب سازمان واریز گردد. اما از آنجایی که هر صاحب درآمد متناسب با میزان درآمد خود، توان پرداخت یکجای آن را نداشته باشد، امکان واریز اقساطی آن نیز فراهم است.

بنابراین صاحبان درآمد که نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام می کنند در زمان تسلیم اظهارنامه امکان تقسیط ۵ ماهه برای مالیات ابرازی خود را دارند. بنابراین مهلت پرداخت مالیات ابرازی حداکثر تا ۵ ماه خواهد بود و در صورت تخطی از این مهلت (عدم پرداخت به موقع اقساط) مشمول جریمه دیرکرد ماهانه دو نیم درصد از موعد پرداخت خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی چیست و آشنایی با انواع آن

اظهارنامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی

مهلت پرداخت مالیات ابرازی ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده ابرازی با توجه به اینکه به صورت فصلی بوده و همچنین مبلغی است که به صورت جداگانه از درآمد سالانه مؤدیان و از مصرف کننده نهایی اخذ می شود، برخلاف مالیات ابرازی در سایر اظهارنامه ها مهلت تقسیط نداشته و بایستی همزمان با تسلیم اظهارنامه پرداخت گردد و در غیر این صورت مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

پرداخت مالیات برگ تشخیص

برگ تشخیص مالیات در صورتی که مالیاتی بیشتر از میزان ابراز مودی در اظهارنامه مالیاتی را مطالبه نماید، از زمان ابلاغ آن مهلت ۳۰ روزه ای جهت پرداخت مالیات به مودی می دهد. این مهلت ارتباطی به اعتراض نسبت به برگ تشخیص، ارسال پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی و … ندارد. پس از پایان این مهلت ۳۰ روزه، مالیات مشمول جریمه دیرکرد ماهانه دو و نیم درصد خواهد شد که بر مبنای مالیات قطعی محاسبه خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که در صورت وجود مالیات ابرازی در اظهارنامه ارائه شده و عدم پرداخت به موقع آن، جریمه دیرکرد آن بخش از مالیات برگ تشخیص که برابر با میزان مالیات ابرازی باشد، از زمان تسلیم اظهارنامه محاسبه خواهد شد.

مهلت پرداخت مالیات برگ قطعی

هرگاه مالیات تعیین شده در برگ تشخیص مالیات به هر طریقی (اعم از تمکین، اجرای ماده ۲۳۸ ق.م.م و توافق با رئیس امور مالیاتی و یا …) به قطعیت برسد و برگ قطعی مالیات صادر گردد، از زمان ابلاغ این برگ قطعی مودی ۱۰ روز مهلت پرداخت مالیات خود را خواهد داشت و در غیر این صورت، علاوه بر جریمه دیرکرد مطابق شرایط برگ تشخیص (و از زمان ابلاغ تشخیص) پرونده به واحد وصول و اجرا جهت انجام امور اجرائیات (توقیف اموال و …) ارجاع داده خواهد شد.

مالیات حقوق

مالیات کسر شده از حقوق نیز می بایست توسط کارفرما همزمان با ارائه فهرست حقوق در سامانه سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد و در صورت عدم واریز به موقع همانند موارد فوق مشمول جریمه دیرکرد ماهانه خواهد شد.

نحوه پرداخت

بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در سامانه  قبوض مالیاتی و صدور شناسه های ۳۰ رقمی، سازمان امور مالیاتی علاوه بر دستگاه های کارتخوان موجود در ادارات امور مالیاتی، امکان پرداخت به صورت اینترنتی، حضوری در شعب بانک ملی و از طریق دستگاه های خود پرداز (کارت به کارت و از طریق شماه کارت درج شده بر روی فیش ها) را نیز فراهم ساخته است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

سامانه های الکترونیکی مالیاتی
سامانه های الکترونیکی مالیاتی

مالیات به صورت انفرادی

در سامانه های جدید مالیاتی کلیه قبوض و همچنین پرداخت های مالیات به صورت انفرادی صورت می گیرد و در صورت وجود رابطه مشارکت در پرونده های مالیاتی، قبوض برای هر کد ملی به صورت جداگانه صادر و ثبت خواهد شد.

ثبت در سامانه های مالیاتی

طی دو سه سال اخیر و تغییراتی که در سامانه های مالیاتی صورت پذیرفت، بر خلاف سنوات قبل که ثبت به ۴۸ ساعت زمان نیاز داشت، اکنون پرداخت به صورت آنی بوده و ظرف مدت بسیار کوتاهی در سامانه های مالیاتی ثبت خواهد شد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x