مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
اظهارنامه مالیاتی 99 مشاغل حقیقی

هرآنچه باید از اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی بدانید

با نزدیک شدن به اواخر خرداد ماه، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 99 مشاغل حقیقی نیز رو به اتمام است. صاحبان مشاغلی که در سال 1399 دارای فعالیت شغلی بوده اند تا پایان این ماه مهلت دارند تا نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

با نزدیک شدن به اواخر خرداد ماه، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی نیز رو به اتمام است. صاحبان مشاغلی که در سال ۱۳۹۹ دارای فعالیت شغلی بوده اند تا پایان این ماه مهلت دارند تا نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی در سال ۱۴۰۰ همانند اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی در سال ۱۳۹۸ دچار تغییرات اساسی شد و از این پس ارسال این اظهارنامه نیز به صورت آنلاین و از طریق پرتال مخصوص خود صورت می گیرد و نیازی به دریافت نرم افزار بخصوصی وجود ندارد.

سامانه اظهارنامه مالیاتی ۹۹

صاحبان درآمد مشاغل می توانند از طریق سامانه اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ خود اقدام نمایند. برای این کار می بایست پس از تکمیل فرآیند ثبت نام الکترونیکی و دریافت کد رهگیری، از طریق نام کاربری و رمز عبوری ارسال شده توسط سازمان امور مالیاتی وارد این سامانه شده و نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی خود اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی – مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده (بخش اول)

اظهارنامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی خود را ثبت نمایند؟

اظهارنامه مالیاتی یک عملکرد برای کل فعالیت های شغلی صاحبان درآمد در یک سال مالیاتی (ابتدای فروردین لغایت پایان اسفندماه) ثبت می گردد، بنابراین هر یک از صاحبان مشاغلی که در سال مالیاتی مذکور دارای فعالیت درآمدی هستند باید نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی خود اقدام نمایند. در همین راستا هیچ حداقل و یا حداکثر درآمدی مبنای ثبت اظهارنامه مالیاتی نبوده و صاحبان مشاغل با هر میزان درآمد در سال ۹۹ مکلف به ثبت اظهارنامه مالیاتی خواهند بود.

مدت فعالیت برای ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی چقدر است؟

حداقل مدت فعالیت لازم در یک سال مالیاتی که صاحبان مشاغل را ملزم به ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ می کند یک روز است!!

در صورتی که صاحبان درآمد در سال مالیاتی ۹۹ کمتر از یک سال کامل فعالیت داشته باشند نیز باید نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی خود اقدام نمایند. به عبارت دیگر، اظهارنامه مالیاتی یک عملکرد مربوط به فعالیت شغلی در محدوده آن سال است، بنابراین هر مدت زمان فعالیت که در سال مالیاتی مذکور صورت پذیرد (از یک روز تا ۳۶۵ روز) بایستی ثبت گردد.

سال اول فعالیت

همانطور که قبلاً در مطلب (سال اول فعالیت) به این موضوع پرداخته شد، هیچ قانون کلی مبنی بر معافیت سال اول فعالیت وجود ندارد و معافیت تنها بر اساس میزان درآمد در آن سال (که خود گاهی وابسته به مدت فعالیت است) بستگی دارد. از سوی دیگر اولین و اصلی ترین شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی (به صورت پیش فرض معافیت مالیاتی ماده ۱۰۱ ق.م.م) ثبت اظهارنامه مالیاتی (در اینجا صحبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی) است.

بنابر توضیحات فوق، لازم است صاحبان درآمد (مشاغل، املاک و …) به این نکته توجه داشته باشند که نه تنها سال اول فعالیت معاف از مالیات نبوده بلکه صاحبان درآمد مکلف به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود جهت بهره مندی از سقف معافیت سالانه و بخشودگی جرائم احتمالی هستند.

بیشتر بخوانید: معاف از مالیات بودن سال اول فعالیت، یک تصور اشتباه!!!

معاف از مالیات سال اول فعالیت
معاف از مالیات سال اول فعالیت

در ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

به طور کلی ثبت اظهارنامه مالیاتی نیازمند اطلاعات زیر است:

  1. اطلاعات هویتی: این اطلاعات که در مراحل ثبت نام الکترونیکی تکمیل می گردد و در زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت خودکار وارد مندرجات اظهارنامه می گردد اطلاعات شناسنامه ای و مشخصات صاحبان آن درآمد شغلی است.
  2. اطلاعات کلی فعالیت: این اطلاعات نیز که بخشی از آن در ثبت نام الکترونیکی تکمیل می گردد شامل مشخصات نوع شغل، محل فعالیت، کد پستی، مدت فعالیت و … است.
  3. اطلاعات درآمد و هزینه: این بخش که مهم ترین بخش اظهارنامه مالیاتی حساب می شود شامل کلیه اطلاعات درآمد و هزینه شامل درآمدها حاصل شده در کل سال، هزینه های مستقیم و هزینه های مربوط به خرید کالا، معافیت های مالیاتی بر اساس قوانین و … و در نهایت میزان سود و زیان و مالیاتی ابرازی می گردد که اهمیت بسزایی در پذیرش اظهارنامه مالیاتی ۹۹ و تعیین مالیات این عملکرد دارد.

مهلت اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ بوده و طبق قوانین موجود، این مهلت به صورت پیش فرض تمدید نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه نخست)

صفحه نخست اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم
صفحه نخست اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

نکته پایانی

ارائه اظهارنامه مالیاتی ۹۹ مشاغل حقیقی یک ضرورت برای اشخاص دارای درآمد شغلی در سال ۱۳۹۹ است و عدم ارسال به موقع آن تبعات و جرائم سنگینی را برای صاحبان درآمد به دنبال دارد. بنابراین حتی در صورت داشتن کمترین مدت فعالیت و کوتاه ترین مدت فعالیت در سال مذکور نباید از ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ بر اساس درآمد و مدت فعالیت غافل شد.

در نهایت باید توجه داشت که قوانین مالیاتی در حال حرکت به سمت پذیرش اظهارنامه و اطلاعات ابرازی مودیان مالیاتی است که این امر تنها در صورت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی امکان پذیر خواهد بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x