مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گیاه کردیلین

روش نگهداری گیاه کردیلین / کوردلینا

گل کردیلین تقریبا سفید و شبیه به یک لوندر رنگ پریده است! شکل آنها فنجانی بوده و دارای رایحه‌ای شیرین هستند. آن‌ها در آغاز تابستان شکوفه می‌دهند و به محض باز شدن گل‌ها، میوه‌های ریز هم پدیدار می‌شوند.

روش نگهداری گیاه کردیلین / کوردلینا

معرفی گیاه کردیلین

گیاه کردیلین (Cordyline) گیاهی نخل مانند است که بیشتر در جنوب شرقی آسیا و جنوب اروپا بسیار زیاد رشد می کند.

روش نگهداری گیاه کردیلین آسان است. این گیاه دارای دو رنگ خیره کننده سبز و قرمز است و زیبایی آن زمانی آشکار می‌شود که آن را در کنار سایر گیاهان قرار دهید.

کردلین به عنوان غذا و دارو توسط قبیله‌های آسیایی استفاده می‌شد.

آنها ریشه گیاه کردیلین را تفت می دادند و از شکر استخراج شده از آن استفاده می‌کردند. در گینه نو هم قبایل محلی با گره زدن برگ های بلند این گیاه، حصاری بین زمین های کشاورزی خود درست می‌کردند.

گیاه کردیلین
گیاه کردیلین

بعضی از انواع کردیلین، گل‌هایی زیبا و معطر تولید می‌کنند. این گل ها میوه‌هایی توت مانند خواهند داشت.

گل کردیلین تقریبا سفید و شبیه به یک لوندر رنگ پریده است! شکل آنها فنجانی بوده و دارای رایحه‌ای شیرین هستند. آن‌ها در آغاز تابستان شکوفه می‌دهند و به محض باز شدن گل‌ها، میوه‌های ریز هم پدیدار می‌شوند. معمولا فقط کردیلین‌هایی که در باغچه کاشته شده اند گل تولید می‌کنند، اما گاهی هم ممکن است انواع آپارتمانی آن شما را با گل های خود غافلگیر کنند.

بیشتر بخوانید: انواع گیاه آگلونما و نگهداری از آن

روش نگهداری گیاه کردیلین

آبیاری

هرگز نگذارید کردیلین خشک شود و تشنگی بکشد. خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید و اگر خیلی باران نمی‌بارد، خودتان او را آبیاری کنید. به دلیل نیاز او به آب، باید خاک کردیلین زهکشی کاملا مناسبی داشته باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در آبیاری کردیلین (و تقریبا همه گیاهان دیگر) به خاطر بسپارید این است که گیاه را در شرایط غرقابی قرار ندهید؛ چون به سرعت باعث از بین رفتن ریشه می‌شود.

نور مناسب گیاه کردیلین

بهتر است گیاه در محیط نیم سایه قرار بگیرد و باید توجه داشته باشید که نور مستقیم باعث سوختگی برگ گیاه می شود.
کردیلین به نور کافی اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. نور مستقیم خورشید برای کردیلینی که به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود می‌تواند مضر باشد و باعث سوختگی برگ گیاه می شود.

البته، رنگ برگ ها هم در این زمینه تعیین کننده هستند. کردیلین با برگ های سبز رنگ، در صورت دریافت نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند. در حالی که سایر انواع کردیلین نور غیرمستقیم و یا فیلتر شده خورشید را ترجیح می‌دهند.

رطوبت و دما مناسب در نگهداری کردیلین

کردیلین در دمای بالای ۱۵ درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد کرده و محیطی با رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد. گیاه را در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی و یا پنجره قرار ندهید؛ به خصوص اگر دمای هوای خروجی از آنها زیر ۱۵ درجه است.

فراموش نکنید که کردیلین گیاهی جنگلی است، پس اگر گیاه دچار ریزش برگ‌ها شد، دما و رطوبت محیط را بالا ببرید.
بهترین دما برای گیاه کردلین بین ۱۸ تا ۲۱ درجه است و اگر دما بالاتر باشد باید حتما گیاه را غبارپاشی کنید.

خاک و کوددهی در نگهداری گیاه کردلین

کردیلین به خاک غنی، باکیفیت و دارای زهکشی مناسب نیاز دارد. برای او از خاک گلدان با اسیدیته‌ی ۶ تا ۶.۵ استفاده کنید. اگر در فصول گرم سال گلدان کردیلین را به خارج از خانه منتقل می‌کنید، مطمئن شوید که زهکشی خاک به خوبی صورت بگیرد.

این گیاه می‌تواند در بهار کود ملایمی دریافت کند. برای این منظور، کود گلوله‌ای با رهایش آرام انتخاب کنید. در طول فصول رشد، می‌توانید هفته‌ای یکبار با اضافه کردن کود مایع ۲۰-۲۰-۲۰ با نصف قدرت توصیه شده گیاه را تقویت کنید. در طول زمستان هیچ نوع کودی به گیاه ندهید.

بیشتر بخوانید: نگهداری گل فلوکس / گل آتشی

آفات و بیماری‌ها گیاه کوردلینا

کردیلین علی رغم زیبایی خود، زمینه ساز ابتلا به آفات و مشکلاتی خواهد شد.

رایج‌ترین این آفات، شپشک آردی، تخم عنکبوت و انواع دیگر شپشک هستند. گاهی هم ممکن است بیماری‌های قارچی، پوسیدگی باکتریایی گیاه و یا فاسد شدن ریشه در این گیاه دیده شود.

در صورت ابتلای گیاه به آفات، می‌توانید به راحتی با کمک محلول آب و صابون مشکل را حل کنید. مخلوط آب و الکل هم می‌تواند مفید باشد.
مخلوط را به تمامی بخش های گیاه اسپری کنید. اگر درگیر شدن برگی به وضوح مشخص بود، می‌توانید آن را به صورت جداگانه شستشو دهید. در کل فراموش نکنید که گیاه بیمار را از سایر گیاهان دور کنید.

یک مشکل رایج برای کردیلین، قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگ هاست. این عارضه ممکن است در اثر عوامل مختلف مانند آبیاری بیش از حد، سوختگی در اثر زیادی کودهای شیمیایی، خشک شدن ریشه و یا خشکی بیش از حد هوا اتفاق بیفتد.

یکی از رایج‌ترین علل این مشکل، نوع آب است. آب سنگین معمولا باعث ایجاد مشکل در کردیلین می‌شود.
به آبی سنگین گفته می‌شود که دارای مقادیر زیاد نمک، کلر و فلوئور است. همه این مواد می‌توانند با تجمع در خاک گیاه باعث سوختگی و در نتیجه قهوه‌ای شدن نوک برگ ها شوند. راه مقابله، استفاده از آب تصفیه شده است.

اگر سیستم تصفیه آب ندارید، می‌توانید آب معمولی را برای یک شب در ظرفی در باز بریزید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. این کار به خارج شدن کلر موجود در آب کمک می‌کند.

گیاه کردیلین

سوالات پر تکرار شما درباره روش نگهداری از گیاه کردیلین

آیا می‌توان کردیلین را در گلدان نگهداری کرد؟

بله، این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک گیاه خانگی و در گلدان نیز زندگی کند، منتها به‌شرطی که گلدانی بزرگ داشته باشد؛ چرا که اگر کردیلین در گلدانی کوچک باشد ممکن است بعد ۱ الی ۲ سال نیاز به تعویض گلدان پیدا کند.

چرا برگ‌های کردیلین زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن کردیلین وجود دارد که شامل آبیاری اشتباه یا دریافت بیش‌ از حد نور خورشید است. به‌طوری‌ که نور مستقیم و طولانی مدت خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های کردیلین شده و برگ‌های گیاه زرد شود. علاوه‌ بر این یک بیماری به نام فیوزاریوم نیز می‌تواند ریشه گیاه را درگیر کرده و موجب به زرد شدن برگ‌های گیاه شود.

بیشنر بخوانید: نکات مهم در مورد کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

 

چطور کردیلین را پرپشت کنیم؟

برای پرپشت کردن کردیلین می‌توانید در محل رشد ساقه‌ها زخم یا خراش ایجاد کنید. با این کار ساقه به دو قسمت تقسیم شده و هر کدام به صورت جداگانه رشد خواهند کرد و در نتیجه این‌کار متراکم‌تر و پرپشت‌تر گیاه خواهد شد. در مورد ظاهر گیاه خود درنظر داشته باشید اگر شاخه‌ای از گیاه به‌صورت ناموزون و خارج از قاعده رشد کرده باشد، می‌توانید آن را هرس کنید تا به شکل دلخواه شما برگردد.

بیشتر بخوانید: گل ادریسی هورتانسیا ماکروفیلا و روش نگهداری این گیاه

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x