مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گل فلوکس /گل آتشی

نگهداری گل فلوکس / گل آتشی

گل آشتی ترجیح می‌دهد خاکی با رطوبت مدیریت شده داشته باشد. یعنی خاک این گیاه نباید بیش‌از‌حد خیس یا نقطه مقابل آن یعنی بیش از حد خشک باشد.

گل فلوکس (گل آتشی)

فلوکس (Phlox) یا گل آتشی‌ معمولا در باغچه ها و لبه دیوارها رشد می کند.

این گیاه رشد آهسته ای دارد و بر روی زمین گسترش می یابد. گل آتشی از خانواده گل آتشیان است و نام‌های مرسوم آن فلوکی، گل آتشی و گل ستاره‌ای است.

فلوکس جزو گل‌هایی است که نگهداری تقریبا آسانی دارد.

گلهای این گیاه پنج گلبرگ داشته و به صورت خوشه ای هستند. این گلهای خوشبو از اواخر بهار و اوایل تابستان بر روی گیاه نمایان می شوند.

پروانه‌ها و سایر حشرات گرده‌افشان به سمت فلوکس جذب می‌شوند.

گل فلوکس / گل آتشی

این گیاه پس از سپری کردن فصل گلدهی نیز کماکان سبز مانده و سبزی آن تا زمستان سرد و یخبندان ادامه دارد.

روش نگهداری گل آتشی

نور

گل آتشی نور مستقیم و کامل خورشید را احتیاج دارد. روزانه ۶ ساعت نور خورشید برای این گیاه مناسب است. البته این گیاه می‌تواند کمی سایه در طول روز را نیز تحمل کند، اما باید بدانید که سایه بیش‌ از حد می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه شود و در نتیجه نتواند گل بدهد.

اگر مدت ماندن گیاه در سایه زیاد باشد تنها به رشد و گسترش برگ‌هایش اکتفا می‌کند و دیگر انرژی برای گل‌دهی نمی‌گذارد.

 آبیاری

گل آشتی ترجیح می‌دهد خاکی با رطوبت مدیریت شده داشته باشد. یعنی خاک این گیاه نباید بیش‌ از‌ حد خیس یا نقطه مقابل آن یعنی بیش از حد خشک باشد.

هرچقدر این گیاه بالغ‌تر شود تحمل بیشتری نسبت به کم آبی دارد. برای آبیاری گل آتشی به خاک گیاه دقت کنید و هرگاه چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک بود مجددا به آن آب بدهید.

برای اینکه راحت‌تر این موضوع را تشخیص دهید می‌توانید انگشت خود را در خاک اطراف آن فرو کرده و اگر خاک خشک بود به آن آب بدهید. با توجه به دمای منطقه شما و میزان نوری که این گیاه دریافت می‌کند ممکن است هفته‌ای یک بار یا دو هفته یک‌بار نیاز به آبیاری مجدد این گیاه باشد.

گل فلوکس / گل آتشی

خاک مناسب

در نگهداری از فلوکس باید بدانید که این گیاه به خاکی غنی با مواد غذایی زیاد اهمیت می‌دهد. بهتر است خاک این گیاه اسیدی باشد، اما می‌تواند خاکی با سطح PH خنثی یا قلیایی را نیز تحمل کند. زهکشی خوب نیز یکی از نیاز‌های این گیاه است؛ زهکشی ضعیف می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود. خاک گل آتشی باید بتواند به‌خوبی خشک شود و جریان هوای مناسب را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

کوددهی در طول نگهداری از گل فلوکس

برای کود دادن به این گیاه در اواخر زمستان یا اوایل بهار اقدام کنید. این کار باعث تقویت رشد گیاه می‌شود و به فلوکس کمک می‌کند تا بتواند گل‌دهی بهتری داشته باشد. برای کوددهی به گل آتشی بهتر است از کود معمولی مخصوص گیاهان گل‌دار و کودی که آرام و در طول زمان تجزیه شود استفاده کنید. یادتان باشد که در طول نگهداری از گل فلوکس سالی یک‌بار کوددهی برای آن کافی است و کوددهی زیاد می‌تواند برای آن خطرناک باشد.

گل فلوکس / گل آتشیروش نگهداری گل فلوکس (آتشی)

دما و رطوبت

در مورد دمای مورد نیاز برای نگهداری از گل آتشی باید بگوییم که گل آتشی یا فلوکس گیاهی سرسخت است و می‌تواند گرما را تحمل کند. سرمای کوتاه مدت نیز برای این گیاه خطرناک نیست. در واقع فلوکس می‌تواند تابستان را بدون دردسر پشت سر بگذارد، اما ممکن است یک سرمای سخت و طولانی مدت در زمستان به این گیاه آسیب بزند. در نتیجه بهتر است این گیاه برای طولانی مدت در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد نماند؛ چرا که آسیب دیده و از بین می‌رود.

در مورد رطوبت نیز باید بگوییم که رطوبت مسئله‌ای مهم و حیاتی برای فلوکس نیست و این گیاه می‌تواند شرایط مختلف رطوبت را تحمل کند. بنابراین در طول نگهداری از گل آتشی نیازی به فراهم کردن شرایط رطوبتی خاصی برای آن نخواهید داشت.

هرس کردن فلوکس

این گیاه نیاز اساسی برای هرس کردن ندارد و این کار بستگی به سلیقه شما دارد؛ در نتیجه اگر می‌خواهید فلوکس خود را آرایش کنید بهتر است این کار را بعد از پایان فصل گل‌دهی گیاه انجام دهید. این کار می‌تواند باعث شود که گیاه برای رشد بیشتر برگ‌ها تحریک شود و گیاه شما پرپشت‌تر شود.

گفتنی است که هرس نکردن فلوکس کار اشتباهی نیست و می‌توانید اجازه دهید که گل آتشی به‌صورت طبیعی نیز رشد کند. همچنین پس از پایان عمر گل‌ها نیز نیازی به هرس کردن و چیدن آن‌ها نیست و مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌کند هرچند که گاهی چیدن گل‌های مرده می‌تواند باعث شکوفه زدن گلی جدید در همان قسمت شود.

گل فلوکس / گل آتشی

تکثیر گل آتشی (فلوکس)

تکثیر گل آتشی به‌ سادگی و از روش تقسیم قابل انجام است. برای این کار در بهار و پس از پایان زمان گل‌دهی اقدام کنید. به‌این‌منظور گیاه را به‌صورت کامل از خاک خارج و توپ ریشه را به دو نیم قسمت کنید. سپس هر قسمت را مجددا در مکانی دلخواه و البته مناسب بکارید. شما می‌توانید هر ۲ تا ۳ سال یک‌بار فلوکس را تقسیم کرده و نگران ایجاد مشکل برای آن نباشید.

بیشتر بخوانید: گل ادریسی هورتانسیا ماکروفیلا و روش نگهداری این گیاه

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری گل آتشی

در مناطق مرطوب و خیس ممکن است گیاه دچار نماتدهای برگی شود. این نماتدها باعث ایجاد ضایعاتی روی برگ می‌شوند که در ابتدا قهوه‌ای رنگ و سپس سیاه می‌شود. کنترل این ارگانیسم‌ها کار سختی است و نمی‌توان به‌راحتی با آن مبارزه کرد، در نتیجه در چنین شرایطی گیاه معدوم شده و زمین پاکسازی شود.

فلوکس گیاهی مستعد به ابتلای سفیدک سطحی است. در مناطق خشک و گرم نیز آفت‌هایی مثل کنه تار عنکبوتی می‌توانند برای آن مشکل‌ساز شوند. برای خلاصی از این مشکلات می‌توانید از صابون‌های آفت‌کش استفاده کنید، همچنین می‌توانید با کمک جریان آب این حشرات را از روی گیاه جدا کنید و در ادامه از آن مراقبت کنید تا مجددا به گیاه حمله نکنند.

مثل بسیاری از گیاهان زمینی دیگر، علف‌های هرز نیز ممکن است در اطراف این گیاه رشد کنند و با فلوکس در استفاده از منابع خاک رقابت کنند. بهتر است در اوایل بهار و پیش از اینکه گیاه شروع به گل‌دهی کند با این علف‌های هرز مقابله شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با علف‌های هرز بیرون کشیدن آن‌ها از درون خاک به کمک دست است. بنابراین بهتر است از ابزارهای صنعتی یا سموم استفاده نشود. در صورتی که حجم علف‌های هرز از کنترل خارج شود توصیه می‌کنیم فلوکس را از خاک خارج کرده و پس از حذف علف‌های هرز مجددا آن را بکارید.

گل فلوکس / گل آتشی

سوالات متداول در مورد روش نگهداری گل فلوکس یا آتشی

آیا فلوکس سمی است؟

گل آتشی گیاهی غیر سمی برای سگ‌ها، گربه‌ها یا کودکان است و نمی‌تواند تهدیدی برای آن‌ها تلقی شود. در صورتی که حیوان خانگی یا کودک در خانه دارید می‌توانید به راحتی از این گیاه مراقبت کنید و نگران مشکل خاصی نباشید.

چرا فلوکس گل نمی‌دهد؟

این گیاه برای گل دادن نیاز به انرژی زیادی دارد و عمده این انرژی از طریق نور خورشید دریافت می‌شود. گیاهی که مدت زیادی از روز را در سایه قرار داشته باشد توانایی گل‌دهی خود را از دست می‌دهد. هر چقدر نور بیشتری به فلوکس برسد، گل‌دهی راحت‌تر و موفق‌تری خواهد داشت.

بعد از گل‌دهی چطور از فلوکس مراقبت کنیم؟

بسیاری از گونه‌های مختلف فلوکس چند ساله است و می‌تواند پس از پایان فصل سرما دوباره رشد کند اما اگر سرمای شدیدی در محل زندگی شما است بهتر است برگ‌های گیاه را کوتاه کنید چون ممکن است سیاه شده و باعث مرگ گیاه شود.

چرا برگ‌های فلوکس قهوه‌ای می‌شود؟

افزایش رطوبت و هوای گرم می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلای گیاه به سفیدک شود. این مشکل در ابتدا خودش را به شکل پودری سفید یا خاکستری رنگ نشان می‌دهد و در ادامه برگ‌ها یا ساقه‌های گیاه بی رنگ می‌شود، سپس قهوه‌ای می‌شود و شروع به ریزش می‌کند.

چرا برگ‌های فلوکس زرد می‌شود؟

زرد شدن و مردن برگ‌های پایینی فلوکس می‌تواند نشانه‌ای از استرس خشکی، تراکم بیش از حد گیاه، سفیدک سطحی و یا ضعیف بودن خاک باشد. اگر گیاه شما بیش از حد متراکم و پر پشت شود ممکن است برگ‌های پایینی نتوانند به نور کافی دسترسی داشته باشند و زرد شوند.

 

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x