مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

نکات مهم در مورد کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی و کود دارند. همان طور که می دانید کود تقویتی گیاهان آپارتمانی یکی از مهمترین فاکتورها برای شادابی و زیبایی گیاهان است. انتخاب صحیح نوع کود برای گیاهان یکی از سخت ترین مراحل در فرآیند پرورش گیاهان است.

در این مطلب به نکات مهم در مورد کود تقویتی گیاهان آپارتمانی، آموزش اصولی کوددهی گلهای آپارتمانی و معرفی بهترین کود پرداخته ایم. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید باشد.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای رشد نیاز به مواد مغذی و کود دارند. همان طور که می دانید کود تقویتی گیاهان آپارتمانی یکی از مهمترین فاکتورها برای شادابی و زیبایی گیاهان است. انتخاب صحیح نوع کود برای گیاهان یکی از سخت ترین مراحل در فرآیند پرورش گیاهان است.

کودها در نوع ترکیب، مواد معدنی و نحوه تولید متفاوت هستند. برخی از کودها برای گیاهان برگ دار و برخی دیگر برای پرورش گل ها و درختان میوه مناسب هستند.

کود تقویتی گیاهان آپارتمانی / کود تقویتی گلهای آپارتمانی
انواع کود گیاهان آپارتمانی

انواع کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

کود حیوانی

یکی از مناسب ترین و بهترین انواع کود برای گیاهان آپارتمانی کود حیوانی است. این کود به دلیل داشتن عناصر زیادی در خود، می‌تواند روند رشد گیاهان را سریع تر کند. کود گوسفندی یکی از کودهای حیوانی است که میزان زیادی پتاسیم در خود دارد. کود مرغی نیز از نمونه‌های دیگر کود حیوانی است که دارای نیتروژن زیادی است.

باید در مصرف کودهای حیوانی دقت داشته باشید زیرا به دلیل قوی و غنی بودن ممکن است مصرف بیش از حد آن‌ها، ریشه گل و گیاه را بسوزاند.

کود مایع

کود مایع، کود تقویتی گیاهان آپارتمانی است که از مهمترین مزیت‌های آن نسبت به سایر کودها برای تقویت گلهای آپارتمانی، بدون بو بودن آن‌ها است. در صورت استفاده از کود مایع برای تقویت گل های آپارتمانی بسته به نوع کودی که تهیه کرده‌اید می‌توانید آن‌ها را با آب مخلوط کرده و درون گلدان بریزید و یا اینکه آن را روی برگ‌‌‌ها اسپری کنید.

کود ارگانیک

یکی از جدیدترین انواع کودها برای تقویت گل های آپارتمانی کود ارگانیک است. به دلیل کم بودن بوی این کودها افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

کودهای ارگانیک بیشتر از خود گیاهان به دست می‌آیند به همین سبب از بهترین نمونه‌های کود در بازار هستند. کودهای ارگانیک بهترین کود برای تقویت گل های آپارتمانی و گل‌هایی است که در مکان‌های بسته مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کود گیاهان آپارتمانی
انواع کود گیاهان آپارتمانی

کود تقویتی گیاهان مناسب برای تحریک گلدهی 

کودها به صورت کلی شامل عناصر و مواد مغذی بسیار زیادی هستند. مهم ترین آن‌ها که به عناصر ماکرو معروف هستند شامل: پتاسیم، نیتروژن و فسفر هستند. دیگر عناصر کودها که به میکرو معروف هستند شامل: آهن، مس، کلسیم، منگنز، روی و … می شوند. تمام این عناصر ماکرو و میکرو برای تقویت گل های آپارتمانی بسیار موثر هستند. عناصر ماکرو نقش اساسی در رشد و تقویت گل های آپارتمانی ایفا می کند.

نیتروژن

یکی از مهم ترین عناصر ماکرو در کودهای تحریک گلدهی، نیتروژن است. این عنصر می‌تواند باعث ایجاد برگ‌های جدید و سبز شدن بیشتر گیاه شود.به وسیله‌ی این عنصر ساقه‌ها نیز سریع‌تر رشد می‌کنند.

فسفر

از دیگر عناصر ماکرو در انواع کودها می‌توان به فسفر اشاره کرد. فسفر تاثیرات فراوانی روی گل و گیاه می‌گذارد. مهم ترین آن‌‌ها می‌تواند شامل: میوه‌دهی بیشتر، گلدهی بیشتر و ریشه‌دهی بهتر و بیشتر باشد.

این عنصر علاوه بر تقویت گل های آپارتمانی می‌تواند ریشه‌‌ی آن‌ها را نیز به میزان چشم‌گیری قوی کند. با این عمل گیاه مورد نظر می‌تواند در برابر تنش‌های محیطی قوی بماند و آسیبی نبیند. وجود فسفر در کود تقویتی آن را به بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی تبدیل می کند.

پتاسیم

پتاسیم از دیگر عناصر ماکرو کودها است که می‌تواند باعث تقویت گل های آپارتمانی شود. رشد سریع تر گیاه با این عنصر امکان‌پذیر است. پتاسیم همچنین می‌‌‌تواند به میزان زیادی مقاومت گیاه شما را زیاد کند تا در برابر بیماری‌‌‌ها و آفت‌ها آسیبی نبیند.

کود گلهای آپارتمانی
کود گلهای آپارتمانی

بهترین کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

بهترین کود تقویتی گلهای آپارتمانی برای رشد گیاهان خانگی کود مایع است. این کود غذا را به تمام ریشه گیاه می‌رساند. این گونه کودها بیشتر برای شاخ و برگ گیاهان کاربرد دارد و بر روی آن ها اسپری می شود. بهتر است در مواقع خنک روز از این کود استفاده کرد تا گیاه دچار آفتاب سوختگی نشود.

پودرهای قابل حل نیز بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی است و به محض آبیاری به گیاه رسیده و می تواند عامل تغذیه گیاه باشد.

مزایای کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

کود گیاهان آپارتمانی دارای اسیدهای آمینه است که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می شود.

با اغلب آفت کش ها مخلوط می شوند. (به جز ترکیبات قلیایی)

حاوی ریز مغذی های روی، آهن، منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع است.

حاوی عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو همه گونه های گیاهی است.

انواع گیاهان خانگی

گیاهان با برگ های تزیینی و گیاهان گلدار

برای این نوع از گیاهان کودهای کامل موجود در بازار که دارای اندازه ای برابر از پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند، مناسب است. فرمول این نوع از کودها ۱۰-۱۰-۱۰ یا ۲۰-۲۰-۲۰ است.

برای گیاهان گلدار کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن باشد، بهتر هستند.

گیاهانی که فقط برگ های تزیینی دارند به کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند. (مثلا می توان برای گیاهان برگی از فرمول ۲۰-۲۰-۳۰ بهره گرفت)

مزایای کود تقویتی گیاهان آپارتمانی - آموزش اصول کوددهی
آموزش اصول کوددهی

آموزش اصول کوددهی

گیاهان به کود نیاز دارند زیرا بیشتر خاک ها مواد مغذی لازم برای رشد مطلوب را فراهم نمی کند. بنابراین لازم است آموزش کافی در خصوص اصول کوددهی را دیده باشیم تا این امر به درستی صورت پذیرد.

زمان کود دادن به گیاه

اولین گام در خصوص آموزش کوددهی توجه به این نکته که به طر کلی تغذیه فقط در فصل رشد انجام می‌شود. اکثر گیاهان هر ۲ تا ۴ هفته یکبار به غذا نیاز دارند. در صورت تعویض کردن گلدان چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید.

نیاز کودی گیاهان با یکدیگر متفاوت است. گیاهانی همچون کاکتوس که دارای رشدی کم هستند نیازی به کود ندارند. می توانید به آن دسته از کاکتوس ها که گل می دهند کود دهید فقط به این نکته توجه داشته باشید، غلظت کودی که استفاده می کنید یک چهارم کوددهی معمولی در دیگر گیاهان باشد، زیرا کود بیش از حد در این گیاهان منجر به شل شدگی ساقه گیاه خواهد شد.

طریقه مصرف کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

قبل از مصرف ظرف حاوی کود کامل گیاهان آپارتمانی را تکان دهید، سپس میزان ۱۰ میلی لیتر از این کود مایع یا یک گرم کود پودری را در میزان یک لیتر آب حل نمایید و هر ۱۴ یا ۳۰ روز یکبار گیاه را با آن آبیاری نمایید یا به صورت اسپری بر روی برگ های گیاه استفاده نمایید.

این میزان مصرف کود بسته به نوع کود و فرمول آن می تواند متفاوت باشد.

 

امیدواریم مطلب نکات مهم در مورد کود تقویتی گیاهان آپارتمانی و آموزش اصول کوددهی گلهای آپارتمانی برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x