مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
وضعیت مادر و جنین در هفته چهلم

وضعیت مادر و جنین در هفته چهلم بارداری

انتظارها به پایان رسید. حالا هر لحظه و هر ساعت باید منتظر دردهای زایمان باشید. اگر کیسه آبتان پاره شد اصلا نترسید. هیچ اتفاقی نمی افتد خیلی سریع به بیمارستان بروید.

هفته چهلم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان آگاهی بیشتری داشته باشید و نیازهای آن را بدانید. از این رو در این مطلب به بررسی وضعیت هفته چهلم بارداری می پردازیم.

 

انتظارها به پایان رسید. حالا هر لحظه و هر ساعت باید منتظر دردهای زایمان باشید.

اگر کیسه آبتان پاره شد اصلا نترسید. هیچ اتفاقی نمی افتد خیلی سریع به بیمارستان بروید.

همه چیز می گذرد و تمام می شود و فقط خاطرات خوبش به یاد می ماند. هفته های تلخ و شیرینی را با هم گذراندیم.

این روزها قطعا قلبتان بیشتر از همیشه می تپد و هیجانتان هم خیلی زیاد شده است.

بهترین کار این است که آرامشتان را حفظ کنید. این لحظه ها باید بیشتر به خودتان افتخار کنید.

 

وضعیت جنین در هفته ۴۰ بارداری

این روزها پوست جنین کاملا نرم و صاف شده است.

بدن جنین چربی را کاملا جذب کرده و به خورد پوستش رفته و حالا حسابی تپل به نظر می‌رسد.

در زمان تولد ممکن است بدنش آبی باشد یا به قسمت‌هایی از بدنش ماده سفید رنگی چسبیده باشد. البته اگر دیدید بدنش به خون آغشته شده نگران نباشید این به دلیل جدا شدن از جفت است.

بدن او بعد از خروج از رحم لغزنده و موهای سرش به هم چسبیده است.

استخوان‌های سر او هنوز سفت نشده و استخوان‌های جمجمه قدری از هم جدا هستند در زمان خروج نوزاد جمجمه به هم فشرده می‌شود و جنین راحت تر از کانال زایمانی عبور می‌کند. این نرمی‌ها تا بعد از یک سال هم ادامه دارد.

قد: ۵۲.۲ سانتی متر
وزن: ۳۶۱۹ گرم

 

سر کودک در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند.

رحم شما به تدریج طی هفته ۴۰ و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌ و باز می‌شود.

اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید.

بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید.

اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید.

حقایق جنین شما در این هفته:

  •  فقط پنج درصد از نوزادان در تاریخ تعیین شده به دنیا می آیند.
  •  استخوان های جمجمه نوزاد هنوز کامل با هم مخلوط شده اند بنابراین در هنگام تولد در کانال تولد نوزاد راحت تر حرکت می کند.

 

وضعیت مادر و جنین در هفته چهلم

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

افتادن جنین به داخل منطقه لگن

اگر جنین هنوز وارد منطقه لگن نشده باشد در این هفته وارد کانال تولد می شود. بنابراین به زودی درد شما شروع می شود. با وارد کردن فشار به منطقه لگن از طرف جنین احساس درد در قسمت پایین شکم خواهید داشت.

جنین به لگن، واژن و شکم فشار وارد می کند. همچنین ممکن است گاهی دردی تیز در منطقه لگن احساس کنید که به خاطر حرکت سر جنین است.

افزایش انقباضات اشتباهی

با نزدیک شدن به زمان زایمان انقباضات اشتباه شروع به افزایش می کنند.

این انقباضات نامنظم هستند و خیلی شدید نیستند اما گاهی تشخیص تفاوت بین این دو انقباض دشوار می شود و فقط می توان از طریق گشاد شدن دهانه رحم تفاوت را متوجه شد.

پزشک از شما می خواهد به زمان این انقباضات توجه کنید و فاصله بین آن ها را بنویسید.

ترشحات واژن یا ظاهر خونی

در بارداری پوششی مخاطی و ضخیم در دهانه رحم جمع می شود. هنگامی که جنین به دهانه رحم فشار وارد می کند این پوشش به صورت ترشحات از واژن خارج می شود. مخاط شفاف و سفید رنگ است و گاهی همراه با خون یا صورتی رنگ می باشد. اما ترشحات واژن نشانه ای دقیق برای درد زایمان نیست. بعد از خروج پوشش مخاطی دهانه رحم چند ساعت یا چند روز طول می کشد تا درد زایمان شروع شود.

حالت تهوع و اسهال

گاهی پیش از شروع درد زایمان ممکن است حرکاتی غیرطبیعی در روده احساس کنید. برخی خانم ها از حالت تهوع و استفراغ می نالند. اگر این حالت تهوع و اسهال به خاطر عوامل خارجی نباشد جای نگرانی نیست زیرا این روشی طبیعی برای آماده شدن برای زایمان است. سعی کنید مایعات زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود.

علائم اولیه درد زایمان

جنین در حال حاضر به طور کامل رشد کرده است و آماده ورود به دنیای بیرون است. او سیگنال های درستی به بدن برای شروع درد زایمان می فرستد. برخی از این سیگنال ها شامل ترشحات واژن، پاره شدن کیسه آب و انقباضات است. پزشک به شما می گوید در هنگام ملاحظه این علائم چه کاری انجام دهید. سعی کنید آرام باشید و خود را برای زایمان آماده کنید.

وضعیت مادر و جنین در هفته چهلم

القای درد زایمان در هفته چهلم بارداری

ممکن است کنجکاو باشید استفاده از روش های طبیعی برای القای درد زایمان چگونه است. توصیه می کنیم پیاده روی طولانی و رابطه جنسی را امتحان کنید. اگر می خواهید طب سوزنی را امتحان کنید این روش نیز امن است. با این حال، از مکمل های گیاهی و یا روغن کرچک استفاده نکنید زیرا روش های ناامنی هستند. ممکن است شنیده باشید تحریک نوک پستان می تواند درد زایمان را تحریک کند. این روش باعث تحریک می شود اما پزشکان امتحان کردن آن را توصیه نمی کنند. در واقع تحریک نوک پستان می تواند موجب انقباضات بیش از حد قوی شود و سلامت جنین را در معرض خطر قرار دهد.

اکنون که به تاریخ مورد نظر خود رسیده اید پزشک با شما درباره القاء درد زایمان صحبت می کند اگر جنین کاملا سالم باشد و هیچ عارضه ای نداشته باشد از القاء استفاده نمی شود.

 

اگر کیسه آب پاره شد چیکار کنم؟

یکی از اتفاقاتی که مادر نگران آن است پاره شدن کیسه آمونیاک پیش از موعد زایمان است.

آرام باشید زیرا بیشتر خانم ها این مشکل را تجربه می کنند و حتی اگر کیسه آب پاره شود احتمال خروج مایع از آن خیلی کم است و به صورت خیلی آهسته چکه می کند. در این حالت دستمال کاغذی قرار دهید تا مایع لباس های شما را خیس نکند و محل را تمیز نگه دارید.

کیسه آب معمولا پس از انقباض پاره می شود اما گاهی پیش از شروع درد زایمان نیز پاره می شود. در برخی خانم ها نیز کیسه آب تا زمانی که درد زایمان شروع نشده است پاره نمی شود. اگر کیسه آب پیش از شروع درد پاره شود پزشک بیست و چهار ساعت منتظر می ماند تا درد زایمان شروع شود. اگر انقباضات به خودی خود شروع نشوند پزشک از روش های تحریک کردن استفاده می کند.

مایع آمونیاک بی بو و بی رنگ است ولی اگر رنگ آن سبز یا قهوه ای بود با پزشک تماس بگیرید. این مسئله در حالتی که مدفوع جنین وارد مایع شده باشد اتفاق میفتد و به معنی تحت فشار بودن جنین است.

 

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

 

منبع: سایت اوما و نی نی بان

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x