مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پل ورسک

پل ورسک استان مازندران و داستان ۳ خط طلا

پل ورسک که جزو بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن ایران به حساب می آید و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند، در سال ۱۳۱۵ مورد بهره برداری قرار گرفت.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی پل ورسک در استان مازندران اختصاص دارد.

پل ورسک
عکس پل ورسک

پل ورسک کجاست؟

پل ورسک معروف ترین و جزو اصلی ترین جاذبه های تاریخی استان مازندران است. این پل در شهرستان سواد کوه از توابع استان مازندران قرار داشته و راه آهن سراسری تهران – شمال را به هم متصل می کند.

این پل دو کوه بزرگ عباس آباد که بسیار صعب العبور بودند را به هم متصل کرده است. پل ورسک در واقع بالای دره ورسک (عباس آباد) به عمق ۱۱۰ متر و دهانه ۶۶ متری قرار گرفته و ابتدا و انتهای آن را صخره احاطه کرده است.

بیشتر بخوانید: سد خاکی سقالکسار مکانی رویایی و زیباترین دریاچه گیلان

ورسک veresk bridge

پل ورسک یکی از یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی ایران است که نام آن در کتاب گینس ثبت شده است. پل ورسک یکی از پل های تاریخی و قدیمی ایران است که در دوره پهلوی ساخته شده است.

امروزه پل ورسک به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شمال مورد استقبال گردشگران بوده است و نام آن به عنوان یکی از دیدنی های سوادکوه مازندران شناخته شده است.

ورسک جزو بزرگ ترین پل ریلی راه آهن سراسری کشور است که به خاطر قرارگیری در ارتفاع ۱۱۰ متری از سطح زمین شهرت جهانی به دست آورده است.

پل ورسک  به دلیل قرار گرفتن در دل طبیعت سرسبز مازندران و کوه های عباس آباد منظره بسیار زیبا و دیدنی را خلق کرده است.

پل ورسک با هدف تردد قطار در مسیر ریلی تهران شمال ساخته شد.  و شرکت سازنده عمر این پل را برای مدت زمان محدودی تضمین کرد، با این حال امروزه با وجود اینکه حدود ۱۰ سال تاریخ انقضای تضمین شرکت سازنده می گذرد، این پل همچنان سالم مانده و روزانه چندین بار برای رفت و آمد قطارهای سوختی، باری و مسافربری مسیر تهران – گرگان و تهران – ساری مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل ساخت پل ورسک مازندران

ساخت پل ورسک در زمان حکومت رضا شاه پهلوی و در سال ۱۳۱۲ شروع شد.

تا قبل از ساخت پل ورسک، بسیاری از شرکت های مطرح خارجی در ساخت راه آهنی که از میان کوه های البرز عبور می کند، ناکام مانده بودند اما در این میان فردی به نام یورگن ساکسیلد که در آن زمان مدیر عامل شرکت دانمارکی کمپساکس بود، قرارداد ساخت راه آهن شمال به جنوب ایران را امضا کرد و متعهد شد که این پروژه را طی ۶ سال به پایان می رساند.

ساخت مسیر ریلی بین کوه های البرز چالش ساخت این پل بود که او با به کارگیری بهترین مهندسان اروپایی و بهره مندی از روش های نوین مهندسی، حدود ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۵ موفق به ساخت پل ورسک و مسیر ریلی این منطقه شد.

این پل با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده بلکه با ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده است.

ساخت پل ورسک در آن زمان حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه در بر داشته است.

در زمان افتتاح پل ورسک شخص رضا شاه در این منطقه حضور داشته است و طبق گفته ها، به دستور او مهندس سازه در هنگام عبور اولین قطار از روی پل، زیر آن ایستاده تا در صورت خراب شدن پل اولین کسی که کشته می شود خود او باشد.

بیشتر بخوانید: دریاچه چورت مازندران

پل ورسک و سه خط طلا

اصطلاح سه خط طلا راه آهن شمال مربوط به دره ای است که سه کیلومتر جلو تر از پل ورسک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال قرار دارد.

در ابتدا قرار بود این خط‌ آهن از روستای ورسک و کوهستان البرز عبور کند و به‌طرف تونل گدوک برود؛ اما به علت شیب تند مسیر، این طرح اجرا نشد.

مهندسین این مسیر را به‌شکل سه پله‌ای طراحی کردند تا مشکل شیب حرکت قطار در گردنه‌ های کوه‌ های البرز برطرف شود؛ مسیری که به «سه خط طلا» معروف شد و در حد فاصل بین روستاهای شورآب و ورسک، سه کیلومتر مانده به پل ورسک قابل مشاهده است.

این موفقیت و این مسیر ریلی و خلق همچین شاهکار مهندسی سازه و همچنین کاربرد مهم آن در حمل و نقل کشور، برای مردم ایران بسیار ارزشمند و قابل ستایش بود، به همین خاطر این ناحیه به سه خط طلا معروف شد.

پل ورسک
عکس پل ورسک

پل پیروزی

در جنگ جهانی، آدلف هیتلر نگران راه‌های ارتباطی راه‌آهن ایران به روسیه بوده و خواستار تخریب این پل بود، اما خوشبختانه اتفاقی برای این پل زیبا و ارزشمند نیفتاد.

این پل به پیروزی متفقین یعنی انگلستان و روسیه در جنگ جهانی کمک بسزایی کرد و چرچیل نخست وزیر وقت، آن را پل پیروزی نامید. پل در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

وضعیت پل در حال حاضر

بر اساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت ورسک منعقد شد، سنسوری روی پل نصب‌ شده است که میزان ضربه‌های ناشی از تردد قطار را روی پل بررسی می‌کند و در صورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌شود. همچنین هر سال بازدیدهایی از زیر پل انجام می‌شود تا در صورت نیاز مصالح مقاوم جایگزین مصالح فرسوده شود.

پل ورسک
عکس پل ورسک

سوالات رایج درباره پل ورسک

سازنده پل کیست؟

یورگن ساکسیلد که در آن زمان مدیر عامل شرکت دانمارکی کمپساکس بود سازنده این پل زیبا است.

پل ورسک کجاست؟

این پل در استان مازندران، شهرستان سوادکوه قرار دارد.

مهم ترین ویژگی ساختاری پل؟

در ساخت این پل از هیچ گونه مصاله فلزی ،بتن آرمه و فولاد استفاده نشده است.

نام های دیگر پل ورسک؟

پل پیروزی و سه خط طلا

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x