مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پیوت چیست؟

پیوت چیست؟ / تعریف پیوت (pivot) مینور و ماژور در تحلیل

پیوت ها (pivot) نقاطی هستند که در آن ها نمودار قیمت تغییر جهت می دهد. پیوت ها که به آن ها نقاط بازگشت هم گفته می شود زمانی شکل می گیرند که نیروی عرضه و تقاضا، یکی بر دیگری غلبه کند. برای تشخیص این پیوت ها سه راه وجود دارد.

تعریف پیوت (pivot) مینور و ماژور در تحلیل

 

پیوت (pivot) چیست؟

حتما تا به حال پیوت به گوش شما خورده است.

یکی از هدف های ما در تحلیل تکنیکال تشخیص نقاط برگشت قیمت است ولی رسیدن به این هدف کار راحتی نیست.

اگر نتوانیم این نقاط را درست تشخیص دهیم در تحلیل مان دچار اشتباه می شویم و ممکن است باعث ضرر ما شود.

پیوت در تحلیل تکنیکال، یکی از پرکاربردترین ابزار بررسی وضعیت گذشته و فعلی قیمت است. به بیان ساده نقاط چرخش قیمت در نمودار پیوت نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: از انواع نمودار تحلیل تکنیکال اطلاع دارید؟ نمودار خطی، میله ای و شمعی

پیوت در تحلیل تکنیکال

پیوت ها (pivot) نقاطی هستند که در آن ها نمودار قیمت تغییر جهت می دهد. پیوت ها که به آن ها نقاط بازگشت هم گفته می شود زمانی شکل می گیرند که نیروی عرضه و تقاضا، یکی بر دیگری غلبه کند!

 

انواع پیوت ها

زمانی که شما به یک نمودار قیمت نگاه کنید؛ تعداد بی‌شماری پیوت مشاهده خواهید نمود که هر کدام در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می گیرند:

۱- پیوت قیمتی

۲- پیوت محاسباتی

۳- پیوت ماژور

۴- پیوت مینور

پیوت ماژور چیست؟

حتی کسانی که خیلی با تحلیل تکنیکال آشنایی ندارند با مشاهده نمودار قیمت، کف و سقف هایی که باعث حرکات قیمتی قوی هستند قابل مشاهده هستند.

پیوت های ماژور نقاطی هستند که در انتهای روندها تشکیل می شوند و تغییر جهت های اصلی را در نمودارها نشان می دهند. تحلیل گران تکنیکالی نیز از این نقاط برای تحلیل های خود استفاده می کنند و ابزارهای تکنیکالی بر اساس پیوت های ماژور رسم می شوند.
بنابراین برگشت های بزرگ بر روی نمودارها در این نقاط ماژور اتفاق می افتند و روندهای نزولی به صعودی و یا روندهای صعودی به نزولی تبدیل می شوند و از این رو برای تحلیلگران تکنیکالی بازار حائز اهمیت است و بر اساس آنها خطوط روند، کانال ها و یا الگوها را رسم می کنند.

پیوت چیست - پیوت مینور و ماژور در تحلیل
پیوت مینور و ماژور در تحلیل

 

پیوت مینور چیست؟

پیوت های مینور دقیقا در طرف مقابل پیوت های ماژور قرار دارند و منجر به حرکات اصلاحی کوچک می شوند.

این پیوت ها نشان دهنده نوسانات کوتاه مدت هستند و اعتبار کمتری دارند و نقش مهم و موثری در تعیین الگوهای نموداری ندارند؛ از این رو تحلیلگران اغلب از این نقاط چشم پوشی می کنند و مراقب هستند که در تله این نوسانات کوتاه مدت نیفتند مگر آنکه قصد نوسان گیری از بازار را داشته باشند چرا که این نقاط خلاف جهت روند اصلی هستند.

پیوت ماژور و مینور نسبی هستند و در تایم فریم های مختلف تفاوت می کند. برای انتخاب تایم فریم مناسب باید طبق استراتژی معاملاتی خودتان عمل کنید.

 

نحوه تشخیص پیوت ماژور از مینور

برای تشخیص پیوت ها روش دیداری وجود دارد که البته نیاز به تجربه زیاد دارد. اما به جز این روش دو روش دیگر برای شناخت پیوت ها وجود دارد.

پیوت‌های ماژور دو ویژگی خاص دارند:
۱. در این نقاط تغییر فاز مکدی شکل می‌گیرد.
۲. روند جدید شکل گرفته در نقطه ماژور ۳۸ درصد روند قبلی را اصلاح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

اندیکاتور MACD اندیکاتوری است که برای تشخیص پیوت ها از آن استفاده می کنند. معمولا یک فاز مثبت یا منفی را در این اندیکاتور در نظر می گیرند و سپس بالاترین یا پایین ترین قیمت در آن قسمت را به عنوان پیوت ماژور در نظر می گیرند. (البته بعضی از تحلیلگران از بقیه اسیلاتورها نیز استفاده می کنند.)

بیشتر بخوانید: آموزش روندشناسی در تحلیل تکنیکال

روند جدید ۳۸٪ روند قبلی را اصلاح کند.

برای تشخیص اصلاح ۳۸ درصدی از ابزارهای اصلاحی فیبوناچی استفاده می شود و اگر اصلاح انجام شده کمتر از تراز ۳۸.۲ فیبوناچی باشد پیوت تشکیل شده مینور خواهد بود و در صورتی که مقدار اصلاح بیشتر از این تراز باشد پیوت ماژور محسوب می شود.

باید توجه داشته باشیم که پیوت‌های ماژور در انتهای یک روند شکل گرفته و روند جدیدی را شروع می‌کنند. توجه داشته باشید که برای شناسایی نقاط معتبر باید هر دو شرط در کنار هم رعایت شده باشد.

 

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در تحلیل تکنیکال ابزارهای تحلیلی را روی پیوت های ماژور رسم می کنیم.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
2 سال قبل

با فاصله بهترین مجله در مورد سرمایه گذاری و بورس هستید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x