مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

آموزش تحلیل تکنیکال : چنگال آندروز (Andrews pitchfork)

چنگال آندروز (Andrews pitchfork)

در سری مباحث آموزش تحلیل تکنیکال در این بخش به آشنایی و توضیحاتی در مورد چنگال آندروز می پردازیم:

NiftyPitchfork 1

 

این ابزار توسط آقای آلن آندروز توسعه پیدا کرد و اصطلاحاً در دسته تحلیل بر پایه خطوط قرار می گیرد. برای آشنایی کامل و شناخت مفهوم و کاربرد چنگال آندروز در تحلیل تکنیکال بیان چند نکته لازم می باشد:

  • نقاط محوری (Pivot): نقاطی هستند که جهت قیمت در آنها تغییر می کند. یا به عبارت دیگر همان سقف ها و کف های نمودار می باشند.

123سمگاDaily

  • خطوط سقف به سقف و خطوط کف به کف: خط سقف به سقف خطی است که از اتصال نقاط محوری سقف به دست می آید. خط کف به کف هم از اتصال نقاط محوری کف به دست می آید. (نکته مهم و قابل توجه این است که در روند صعودی اعتبار خطوط کف به کف و در روند نزولی اعتبار خطوط سقف به سقف بیشتر است.)

 

12323

  • خطوط چند محوره (multi-pivot trendline): خطی است که چند نقطه محوری (Pivot) را به یکدیگر متصل می کند. لازم نیست که این خطوط  دقیقا از نقاط محوری عبور کنند، ممکن است از نزدیکی آنها هم بگذرند. هر چه این خطوط از نقاط محوری بیشتری عبور کنند اعتبارشان بیشتر است.

2 1 1 1

  • خط میانی: همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید برای رسم خط میانی به سه نقطه محوری نیاز داریم که نقطه اول میان دو نقطه دیگر قرار دارد. در شکل زیر نقطه شماره ۱ میان خط واصل دو نقطه محوری ۲ و ۳ قرار گرفته است.

3

 

– برای خطوط میانی قوانینی وجود دارد که هرچند صد در صد نیستند اما در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرند:

  • قیمت در ۸۰ درصد مواقع به خط میانی بازگشته و آن را لمس می کند
  • هنگامی که قیمت خط میانی را لمس می کند معمولا در محل تقاطع یک نقطه محوری یا Pivot تشکیل می شود.
  • معمولا قیمت در حوالی خط میانی نوسان دارد و بیش از یکبار آن را لمس می کند. (احتمال پولبک در اینجا وجود دارد)
  • اگر قیمت خط میانی را لمس نکند، احتمال بازگشت قیمت تا نقطه ۳ زیاد است.

 

11 10

 

  • چنگال آندروز: آندروز از نقاط محوری ۲ و ۳ دو خط موازی با خط میانی در نظر گرفت که به مجموعه حاصل چنگال آندروز می گویند. این چنگال کانال هایی را برای شما ترسیم می کند که قیمت به آنها واکنش نشان می دهد. این کانال ها تا زمانی که شکسته نشده اند تحلیل پابرجاست.

چنگال 2 چنگال 1

– چند نکته در مورد چنگال آندروز:

  • همانطور که توضیح داده شد، برای رسم چنگال آندروز به سه نقطه محوری یا همان پیوت احتیاج داریم. ترتیب این نقاط باید یکی از دو حالت “سقف – کف – سقف” و یا “کف – سقف – کف” باشد.

photo 2018 09 13 16 26 18 photo 2018 09 13 16 26 08

  • خط ماشه (trigger line) به خطی می گویند که پس ازرسم چنگال، از پیوت اول به پیوت دوم و یا از پیوت اول به پیوت سوم رسم می کنیم. به کاربرد خط ماشه در مثالهای زیر توجه کنید:

photo 2018 09 13 16 28 17

در مثال زیر قیمت بعد از برخورد با خط بالایی چنگال موفق به رسیدن به خط میانی نشده و در منطقه فلش قرمز رنگ این خط را به سمت بالا شکسته است. که این اولین اخطار برای شروع یک حرکت صعودی می باشد. در این حالت معمولا قیمت به سمت خط ماشه حرکت می کند و در صورتی که خط ماشه به سمت بالا شکسته شود به معنی سیگنال واضح برای رشد قیمت می باشد. (فلش سیاه در تصویر)

photo 2018 09 13 16 31 33

تصویر زیر هم نمونه ای دیگر از چنگال آندروز و شکست خط ماشه را نشان می دهد. دقت کنید که این سیگنال اگر با واگرایی همراه شود به میزان زیادی معتبر است.

photo 2018 09 13 16 31 45

– جایگاه ابزار چنگال آندروز در نرم افزار مفید تریدر را در شکل زیر مشاهده می کنید.

Screenshot 299

در صورتیکه این ابزار در نوار بالایی قابل مشاهده نبود، از طریق کلیک راست کردن و ورود به قسمت  customize می توانید این ابزار را در نوار بالای صفحه نرم افزار مشاهده و استفاده نمایید. (شکل های زیر)

Screenshot 300 Screenshot 301

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x