مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟...اندیکاتورها ابزاری هوشمند برای پیش‌بینی یا دنبال نمودن یک روند و یا اطلاع از حجم معاملات درحال انجام در نمودار قیمت ارز، سهام یا کالا و... هستند که با استفاده از فرمول‌های ریاضی و گاهاً بررسی تاریخچه نوسانات قیمت به نوعی راهنمای معامله‌گران در اعمال صحیح و به‌موقع معاملات آن‌ها می شود.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورهای تکنیکال

اندیکاتورها ابزاری هوشمند برای پیش‌بینی یا دنبال نمودن یک روند و یا اطلاع از حجم معاملات در حال انجام در نمودار قیمت ارز، سهام یا کالا و… هستند، که با استفاده از فرمول‌های ریاضی و گاهاً بررسی تاریخچه نوسانات قیمت به نوعی راهنمای معامله‌گران در اعمال صحیح و به‌ موقع معاملات آن‌ها می شود.

اندیکاتورها براساس نوع عملکرد

به‌ طور کلی اندیکاتورها را می توان از جهت نوع عملکرد به دو دسته تقسیم نمود.

اندیکاتورهای روند نما

این دسته از اندیکاتورها اغلب همراه نوسانات قیمت ترسیم می‌گردند و به علت حرکت هم‌زمان با نمودار قیمت، معمولاً حداکثر و حداقلی ندارند.

اندیکاتورهای نوسانگر یا اسیلاتور

به دسته‌ای از اندیکاتورها اطلاق می‌گردد که به جای حرکت در راستا و به همراه قیمت در نمودار اصلی در پنجره‌ای جدا و حول محور افقی و اغلب با حدود بالا و پایین تعریف‌ شده نوسان می‌کنند.

مقایسه اندیکاتورهای روند نما با اندیکاتورهای نوسانگر

روند نماها

اصولاً هنگامی استفاده از یک اندیکاتور روند نما توصیه می‌گردد که قیمت برای مدت زیادی روند مشخصی را در پیش گیرد.

این نوع از اندیکاتورها اغلب تا هنگامی‌ که روند از قدرت و انگیزه کافی برای ادامه مسیر برخوردار باشد، می تواند معامله‌گر را ترغیب به باقی ماندن در معامله کنونی به طور مثال خرید نماید.

البته لازم به ذکر است که این نوع اندیکاتورها با توجه به این مسئله که تنها با تحلیل نوسانات گذشته قادر به تحلیل وضعیت کنونی و آینده بازار هستند، اغلب سیگنال‌های معاملاتی را اندکی دیرهنگام نمایش می دهند.

بنابراین برخی برای تشخیص نقطه بازگشت روند یا به‌ اصطلاح پیش‌بینی روندی که هنوز رخ نداده است و همچنین شناسایی نقاط اشباع بازار از خرید (Overbought) و اشباع از فروش (oversold) از انواع دیگری از اندیکاتورها استفاده می‌نمایند.

معامله‌گران عموماً از این نوع اندیکاتورها برای بررسی امکان ادامه یا پایان یافتن روند فعلی استفاده می کنند. البته در صورت ترکیب مناسب این دسته از اندیکاتورها با دیگر انواع اندیکاتورها می‌توان استفاده بهتری از این گروه برد.

نوسانگرها یا اسیلاتورها

برخلاف اندیکاتورهای بر پایه روند این نوع از نوسان، این نوع از نشانگرها توانایی عکس‌العمل زود هنگام در مقابل نوسانات ناگهانی قیمت را به خوبی دارا هستند.

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

بنابراین اغلب از این دسته از اندیکاتورها در پیش‌ بینی نقطه گردش قیمتی (نقطه بازگشت روند) و همچنین تولید سیگنال‌های زودهنگام استفاده می‌گردد.

نقطه ضعف این نوع از اندیکاتورها را می‌توان در عدم توانایی و کارایی در روندهای طولانی قیمت و همچنین بعضاً سیگنال بسیار زودهنگام دانست.

یکی از کاربردهای اسیلاتورها واگرایی بین قیمت و اسیلاتور است.

اندیکاتورها براساس سرعت عکس‌العمل به تغییرات قیمت

به طور کلی اندیکاتورها را می توان از جهت سرعت عکس‌العمل به تغییرات قیمت، به دو گروه اندیکاتورهای متأخر و اندیکاتورهای پیشرو طبقه‌بندی نمود.

اندیکاتورهای متأخر (lagging)

به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که از طریق محاسبه میانگین یا فرمول خاصی از داده‌های گذشته قیمت عمل می کنند.

این نوع اندیکاتورها معمولاً یک بازه زمانی (به طور مثال به هر چهار ساعت در یک نمودار چهار ساعته گفته می‌شود) از قیمت فعلی بازار عقب‌ تر هستند. بدین معنی که سیگنال معاملاتی این نوع از اندیکاتورها اغلب و بر خلاف اندیکاتورهای پیشرو که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. پس از وقوع تغییرات قیمت ظاهر می‌شود و تقریباً قادر به پیش‌بینی جهت آینده قیمت نمی‌باشد.

میانگین متحرک (MA) جزء این گروه از اندیکاتورها است. اغلب از این نوع اندیکاتورها برای شناسایی روند استفاده می شود.

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

 

اندیکاتورهای پیشرو (leading)

به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که گاهاً علاوه بر استفاده از تغییرات گذشته قیمت با محاسبه و استفاده از فرمولی خاص پیش از آنکه نوسانی رخ دهد، نسبت به وقوع آن خبر می‌دهند.

این نوع از اندیکاتورها به دلیل آنکه اقدام به پیش‌بینی تغییرات احتمالی قیمت در آینده می نمایند، از درصد خطای بالاتری نسبت به اندیکاتورهای متأخر که همراه با تغییرات قیمت حرکت می کنند، برخوردار هستند.

RSI از این نوع اندیکاتورها است.

اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل دارد؟

اغلب از این نوع اندیکاتورها برای کشف نقاط اشباع قیمت از خرید و فروش و نیز قدرت روند استفاده می‌گردد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x