مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» نوشته جی کی رولینگ

معرفی کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» نوشته جی کی رولینگ

معرفی کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» نوشته جی کی رولینگ...قسمت سوم از مجموعه داستان‌های «هری پاتر» با نام «هری ‌پاتر و زندانی آزکابان» نسبت به دو داستان قبلی عدالت محورتر است. در این داستان گذشته آشکار می‌شود و اطلاعات وحشتناکی درباره‌ی کشتن مادر و پدر هری گفته می‌شود.

معرفی کتاب هری پاتر و زندانی آزکابان

درباره نویسنده

 

معرفی کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» نوشته جی کی رولینگ

جی. کی رولینگ- با نام اصلی‌ جوآن رولینگ- را کمتر کسی است که نشناسد، او خالق مجموعه رمان‌های هری پاتر است.

او در سال ۱۹۶۵ در بریتانیا متولد شد. جی کی رولینگ شهرتش را با نوشتن مجموعه هری پاتر به دست آورد.

کتاب‌هایی که به بیش از ۶۵ زبان دنیا ترجمه‌ شده و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده است.

مجموعه داستان‌های هری پاتر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی جهان بوده است به طوری که در سال ۲۰۰۷ ساندی تایمز در فهرست ثروتمندان جهان ثروت رولینگ را حدود ۱٫۰۷ میلیارد دلار تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس او را در رده ۱۳ جدول قرار دارد.

نکته قابل توجهی که درباره‌ی رولینگ وجود دارد، این است که نام او در کنار سیاستمداران بزرگ جهان مثل ولادیمیر پوتین است.

در سال ۲۰۰۷ مجله تایمز هم نام رولینگ را بعد از ولادیمیر پوتین به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد.

مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.

رولینگ مدت‌ها به کافه‌ها می‌رفت و آنجا روی داستان خود کار می‌کرد تا سرانجام اولین کتابش را به پایان رساند و برای چندین انتشاراتی فرستاد.

در ابتدا حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند؛ اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد با دستمزد ۱۵۰۰ یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ آن را منتشر کند.

 

درباره کتاب

قسمت سوم از مجموعه داستان‌های «هری پاتر» با نام «هری ‌پاتر و زندانی آزکابان» نسبت به دو داستان قبلی عدالت محورتر است. در این داستان گذشته آشکار می‌شود و اطلاعات وحشتناکی درباره‌ی کشتن مادر و پدر هری گفته می‌شود.

این نوجوان افسانه‌ای در این داستان بیشتر با پدرش، جیمز پاتر آشنا می‌شود. در این میان برای اولین بار در تاریخ زندگی جادوگران یک نفر می‌تواند از زندان آزکابان فرار کند و او کسی نیست جز «سیریوس بلک» Sirius Black که از راز مرگ پدر هری خبر دارد.

هری پاتر در واقع یک مجموعه با چندین ژانر، از جمله فانتزی و گذر عمر است که دارای معانی فرهنگی بسیاری است. به عبارتی نویسنده این اثر پر مخاطب با نثری روان و ملموس در پی به تصویر کشیدن مفاهیم خیر و شر و ارزش‌هایی چون شجاعت، عشق و وفاداری است.

رولینگ در این مورد می‌‎گوید: «موضوع اصلی داستان مرگ است، همچنین بسیاری از موضوعات دیگر در این سری، مانند عشق و تعصب وجود دارد.»

هری پاتر بالاترین مجموعه فیلم پرفروش در تمام دوران شناخته شد. – سود تجاری هری پاتر بیش از ۱۵ میلیارد دلار است. – این مجموعه‌ی داستانی به ۷۰ زبان و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده‌است. -کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌اند.

 

برشی از کتاب هری پاتر و زندانی آزکابان

چندی نگذشته بود که درس دفاع در برابر جادوی سیاه درس محبوب همه‌ی دانش آموزان شد. در این میان فقط دراکو مالفوی و دار و دسته‌اش پشت سر لوپین بد و بیراه می‌گفتند.

هر بار که لوپین از جلوی مالفوی می‌گذشت او با صدای نسبتاً بلندی زمزمه می‌کرد:

رداشو ببین! سر و وضعش مثل جن پیریه که توی خونه‌ی ما کار می‌کنه.

اما هیچ کس دیگری به لباس‌های وصله‌دار و نخ نمای پروفسور لوپین توجه نمی‌کرد.

کلاس‌های لوپین هر بار مثل اولین جلسه جالب و دوست‌داشتنی بودند. بعد از لولوخرخره‌ها به درس کلاه قرمزی‌ها رسیدند.

آن‌ها موجودات بدجنسی شبیه به جن‌ها بودند و در جاهایی که خون و خون‌ریزی زیاد بود کمین می‌کردند. در سیاه‌چال قلعه‌ها یا در چاله‌های میادین جنگ منتظر می‌ماندند و کسانی را که راهشان را گم کرده بودند با چوب و چماق می‌زدند.

بعد از کلاه قرمزی‌ها نوبت به غواص‌ها رسید. غواص‌ها موجودات آبزی وحشتناکی شبیه به میمون بودند که بدنشان از فلس پوشیده شده بود و منتظر می‌ماندند تا یک شخص بخت‌ برگشته و از همه‌جا بی‌خبر از کنارشان عبور کند آن‌وقت با دست‌های پرده‌دارشان گلوی رهگذر را می‌فشردند و به درون آب می‌کشیدند.

هیچ‌ یک از کلاس‌های هری به‌ اندازه‌ی کلاس دفاع در برابر جادوی سیاه جذاب و دوست‌داشتنی نبودند. از همه بدتر کلاس معجون‌ها بود. این روزها اسنیپ بسیار کینه‌جو شده بود و کسی نبود که علت آن را نداند.

ماجرای لولوخورخوره‌ای که به شکل اسنیپ درآمد و با لباس‌های مادربزرگ نویل ظاهر شد مثل توپ در تمام مدرسه صدا کرده بود.

به نظر نمی‌رسید که این ماجرا برای اسنیپ خنده‌دار باشد. به‌ محض شنیدن نام پروفسور لوپین آتش خشم در چشمانش شعله‌ور می‌شد و این روزها خیلی بیش‌تر از قبل به تهدید و تحقیر نویل می‌پرداخت.

هری دیگر تحمل کلاس دم کرده و خفه‌ی پروفسور تریلانی را نداشت. اصلاً حوصله نداشت از راز و رمز شکل‌ها و نشانه‌های کج‌ و معوج سر درآورد.

هر بار که چشم پروفسور تریلانی به هری می‌افتاد چشم‌های درشتش پر از اشک می‌شد و هری سعی می‌کرد به او توجهی نشان ندهد.

با این که بسیاری از شاگردان کلاس، پروفسور تریلانی را به سرحد پرستش دوست داشتند هری به او علاقه‌ی چندانی نداشت.

پروتی پتیل و لاوندر براون هر روز ظهر هنگام صرف ناهار به سراغ پروفسور تریلانی می‌رفتند و هر بار که از آن برج مطرود دم کرده بازمی‌گشتند چنان بادی به غبغب می‌انداختند که گویی از اخباری اطلاع دارند که دیگران از آن‌ها بی‌خبرند.

تازگی‌ها هنگام صحبت کردن با هری با حالتی ملایم و دلسوزانه حرف می‌زدند انگار هری را در بستر مرگ تصور می‌کردند.

از این جلد از کتاب هم فیلم ساخته شده است. این فیلم در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان دومین فیلم پرفروش سال انتخاب شد و در هفتاد و هفتمین آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین جلوه‌های تصویری و جایزه بهترین موسیقی فیلم شد.

تصاویری از فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x