مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 19 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کتاب هری پاتر و جام آتش

معرفی کتاب «هری پاتر و جام آتش» نوشته جی کی رولینگ

معرفی کتاب «هری پاتر و جام آتش» نوشته جی کی رولینگ...شخصیت‌هایی که هریک نقص‌های خودشان را دارند. هری پاتر هرگز شاگرد ممتازی برای مدرسه نیست. او چهره فوق العاده‌ای هم ندارد و حتی تا حدی قانون شکن است. اما رولینگ کاری می‌کند که این شاگرد متوسط اما خاص هاگوارتز، خواننده را با خود همراه کند، به طوری که هر لحظه خواننده نگران هری پاتر و اتفاقاتی است که برای او می‌افتد.

معرفی کتاب هری پاتر و جام آتش

درباره نویسنده

 

جی. کی رولینگ- با نام اصلی‌ جوآن رولینگ- را کمتر کسی است که نشناسد، او خالق مجموعه رمان‌های هری پاتر است. او در سال 1965 در بریتانیا متولد شد. جی کی رولینگ شهرتش را با نوشتن مجموعه هری پاتر به دست آورد. کتاب‌هایی که به بیش از 65 زبان دنیا ترجمه‌ شده و به‌طور تقریبی در 450 میلیون نسخه منتشرشده است. مجموعه داستان‌های هری پاتر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی جهان بوده است به طوری که در سال 2007 ساندی تایمز در فهرست ثروتمندان جهان ثروت رولینگ را حدود ۱٫۰۷ میلیارد دلار تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس او را در رده 13 جدول قرار دارد. نکته قابل توجهی که درباره‌ی رولینگ وجود دارد، نام او در کنار سیاستمداران بزرگ جهان مثل ولادیمیر پوتین است. در سال 2007 مجله تایمز هم نام رولینگ را بعد از ولادیمیر پوتین به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد. مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. ولینگ مدت‌ها به کافه‌ها می‌رفت و آنجا روی داستان خود کار می‌کرد تا سرانجام اولین کتابش را به پایان رساند و برای چندین انتشاراتی فرستاد. در ابتدا حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند؛ اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد با دستمزد 1500 یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ آن را منتشر کند.

جی. کی رولینگ- با نام اصلی‌ جوآن رولینگ- را کمتر کسی است که نشناسد، او خالق مجموعه رمان‌های هری پاتر است.

او در سال ۱۹۶۵ در بریتانیا متولد شد. جی کی رولینگ شهرتش را با نوشتن مجموعه هری پاتر به دست آورد.

کتاب‌هایی که به بیش از ۶۵ زبان دنیا ترجمه‌ شده و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده است.

مجموعه داستان‌های هری پاتر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی جهان بوده است به طوری که در سال ۲۰۰۷ ساندی تایمز در فهرست ثروتمندان جهان ثروت رولینگ را حدود ۱٫۰۷ میلیارد دلار تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس او را در رده ۱۳ جدول قرار دارد.

نکته قابل توجهی که درباره‌ی رولینگ وجود دارد، این است که نام او در کنار سیاستمداران بزرگ جهان مثل ولادیمیر پوتین است.

در سال ۲۰۰۷ مجله تایمز هم نام رولینگ را بعد از ولادیمیر پوتین به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد.

مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.

رولینگ مدت‌ها به کافه‌ها می‌رفت و آنجا روی داستان خود کار می‌کرد تا سرانجام اولین کتابش را به پایان رساند و برای چندین انتشاراتی فرستاد.

در ابتدا حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند؛ اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد با دستمزد ۱۵۰۰ یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ آن را منتشر کند.

 

درباره کتاب هری پاتر و جام آتش

بخش عمده داستان اسرار آمیز هری پاتر ( harry potter ) در مجموع هفت کتاب در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز می‌گذرد که جی کی رولینگ آن را به نگارش درآورده است.

در واقع هفت کتاب مجموعه هری پاتر، هر کدام یک سال از زندگی و تحصیل هری پاتر و دوستانش را در این مدرسه نشان می‌دهد.

بی تردید از نقاط قوت داستان، شخصیت پردازی نسبتا قوی آن است؛ در واقع رولینگ به خوبی می‌داند برای جذب مخاطب باید شخصیت‌هایی واقعی خلق کند.

شخصیت‌هایی که هر یک نقص‌های خودشان را دارند. هری پاتر هرگز شاگرد ممتازی برای مدرسه نیست. او چهره فوق العاده‌ای هم ندارد و حتی تا حدی قانون شکن است. اما رولینگ کاری می‌کند که این شاگرد متوسط اما خاص هاگوارتز، خواننده را با خود همراه کند، به طوری که هر لحظه خواننده نگران هری پاتر و اتفاقاتی است که برای او می‌افتد.

داستان با روایتی شروع می‌شود از گذشتهٔ لرد ولدمورت و بعد داستانی دیگر که ولدمورت فرد غیر جادوگری را می‌کشد و در مورد کشتن هری پاتر صحبت می‌کند و بعد معلوم می‌شود که این روایت در واقع خوابی بوده که هری می‌دیده!

هری به پدرخوانده خود یعنی سیریوس بلک نامه می‌نویسد و جریان را می‌گوید. بعد از آن با خانواده دوستش رون ویزلی به دیدن مسابقه فینال جام جهانی کوییدیچ می‌رود…

 

این کتاب در دو جلد چاپ شده است.

هری پاتر و جام آتش جلد اولهری پاتر و جام آتش جلد دوم

برشی از کتاب هری پاتر و جام آتش

هری دست و پای رون را کنار زد و برخاست. آن ها در یک صحرای بی آب و علف وسیع و مه آلود فرود آمده بودند. در برابرشان دو جادوگر خسته و عبوس ایستاده بودند. یکی از آن ها ساعت طلایی بزرگی در دست داشت و دیگری یک حلقۀ بزرگ کاغذ پوستی و یک قلم پر به دست گرفته بود. هر دو به شیوۀ مشنگ ها لباس پوشیده و بسیار ناشیانه عمل کرده بودند.

مردی که ساعت داشت کت و شلوار فاستونی و چکمه های بلندی پوشیده بود که تا بالای ران هایش می رسید و همکارش یک دامن اسکاتلندی را با یک پانچو پوشیده بود. آقای ویزلی لنگه چکمه را به دست مردی داد که دامن اسکاتلندی پوشیده بود و اون آن را در جعبۀ بزرگی در کنارش انداخت که جای رمزتازهای مصرف شده بود. هری به درون جعبه نگاهی انداخت و چشمش به یک روزنامۀ کهنه، یک قوطی نوشابۀ خالی و یک توپ فوتبال پاره افتاد. آقای ویزلی به مرد دامن پوش گفت:

-سلام، باسیل

باسیل با درماندگی گفت:

-سلام، آرتور. در حال انجام وظیفه نیستی، نه؟ خوش به حالت… ما از دیشب تا حالا اینجاییم. بهتره زودتر برین کنار

در حین گفت و گوی آن ها ناگهان اتفاقی ناخوشایند به وقوع پیوست…

 

 

تصاویری از فیلم هری پاتر و جام آتش

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x