مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب «هری پاتر و حفره اسرار» نوشته جی کی رولینگ

معرفی کتاب «هری پاتر و حفره اسرار» نوشته جی کی رولینگ

معرفی کتاب «هری پاتر و حفره اسرار» نوشته جی کی رولینگ ...هری پاتر در واقع یک مجموعه با چندین ژانر، ازجمله فانتزی و گذر عمر است که دارای معانی فرهنگی بسیاری می‌باشد. به عبارتی نویسنده این اثر پر مخاطب با نثری روان و ملموس در پی به تصویر کشیدن مفاهیم خیر و شر و ارزش‌هایی چون شجاعت، عشق و وفاداری است.

معرفی کتاب هری پاتر و حفره اسرار

درباره نویسنده

 

جی کی رولینگ

جی. کی رولینگ- با نام اصلی‌ جوآن رولینگ- را کمتر کسی است که نشناسد، او خالق مجموعه رمان‌های هری پاتر است.

او در سال ۱۹۶۵ در بریتانیا متولد شد. جی کی رولینگ شهرتش را با نوشتن مجموعه هری پاتر به دست آورد.

کتاب‌هایی که به بیش از ۶۵ زبان دنیا ترجمه‌ شده و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده است.

مجموعه داستان‌های هری پاتر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی جهان بوده است به طوری که در سال ۲۰۰۷ ساندی تایمز در فهرست ثروتمندان جهان ثروت رولینگ را حدود ۱٫۰۷ میلیارد دلار تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس او را در رده ۱۳ جدول قرار دارد.

نکته قابل توجهی که درباره‌ی رولینگ وجود دارد، این است که نام او در کنار سیاستمداران بزرگ جهان مثل ولادیمیر پوتین است.

در سال ۲۰۰۷ مجله تایمز هم نام رولینگ را بعد از ولادیمیر پوتین به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد.

مجله فوربز رولینگ را در رده چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.

رولینگ مدت‌ها به کافه‌ها می‌رفت و آنجا روی داستان خود کار می‌کرد تا سرانجام اولین کتابش را به پایان رساند و برای چندین انتشاراتی فرستاد.

در ابتدا حدود دوازده موسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند؛ اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد با دستمزد ۱۵۰۰ یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ آن را منتشر کند.

درباره کتاب هری پاتر و حفره اسرار

داستان از جایی آغاز می‌شود که هری پاتر سال اول تحصیلی خود را در مدرسه جادوگری هاگوارتز پشت سر گذارده و در تابستان به سر می‌برد.

او جنی خانگی را می‌بیند که به او هشدار می‌دهد که این سال را به مدرسه نرود. بعد از آن با سه نفر از دوستانش که با ماشینی پرنده به دنبالش آمده‌اند از دست خاله و شوهر خاله بد اخلاقش فرار می‌کند و به خانه دوستش می‌رود.

بعد از اینکه وارد سال تحصیلی می‌شود اتفاقات عجیبی می‌افتد، گربه سرایدار با طلسمی خطرناک بیهوش می‌شود و با خون نوشته‌هایی بر دیوارها حک می‌شود مبنی بر آن که: تالار اسرار گشوده شده‌است.

هری پاتر در واقع یک مجموعه با چندین ژانر، از جمله فانتزی و گذر عمر است که دارای معانی فرهنگی بسیاری است. به عبارتی نویسنده این اثر پر مخاطب با نثری روان و ملموس در پی به تصویر کشیدن مفاهیم خیر و شر و ارزش‌هایی چون شجاعت، عشق و وفاداری است.

رولینگ در این مورد می‌‎گوید: «موضوع اصلی داستان مرگ است، همچنین بسیاری از موضوعات دیگر در این سری، مانند عشق و تعصب وجود دارد.»

هری پاتر بالاترین مجموعه فیلم پرفروش در تمام دوران شناخته شد. – سود تجاری هری پاتر بیش از ۱۵ میلیارد دلار است. – این مجموعه‌ی داستانی به ۷۰ زبان و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده‌است. -کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌اند.

این کتاب با دو نام هری پاتر و تالار اسرار و هری پاتر و حفره اسرار ترجمه شده است.

برشی از کتاب هری پاتر و حفره اسرار

هری پاتر یک جادوگر بود و تازه سال اول مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را به پایان رسانده بود. گرچه دورسلی ها از بازگشت هری در تعطیلات چندان خشنود نبودند ناراحتی آن ها در مقابل دلتنگی هری هیچ بود.

دوری از هاگوارتز همچون درد مزمن و جان گدازی پیوسته وجودش را آزار می داد. دلش برای قلعه با راهروهای مخفی و اشباحش تنگ شده بود؛ برای کلاس های درس (البته نه کلاس اسنیپ، استاد درس معجون ها)؛ برای نامه هایی که جغدها می آوردند؛ برای ضیافت های باشکوه در سرسرای بزرگ مدرسه؛ برای تختخواب پرده دارش در خوابگاه برج؛ برای ملاقات با هاگرید، شکاربان مدرسه، در کلبه اش واقع در حاشیه جنگل ممنوع و بیش از همه دلش برای بازی کوییدیچ، محبوب ترین ورزش در دنیای جادویی تنگ شده بود (ورزشی با شش تیر دروازه مرتفع، چهار توپ پرنده و چهارده بازیکن سوار بر جاروی پرنده)

همین که هری به خانه دورسلی ها رسید عمو ورنون کتاب های جادویی، چوبدستی سحرآمیز، رداهای مدرسه، پاتیل و از همه مهم تر نیمبوس دوهزار، جاروی پرنده بی نظیر هری را در انباری زیر پله پنهان کرد.

برای دورسلی ها چه اهمیتی داشت که عضویت هری در تیم کوییدیچ مدرسه به علت نداشتن تمرین کافی به خطر بیفتد؟ برای دورسلی ها چه اهمیتی داشت که هری ناچار شود بدون انجام تکالیفش به مدرسه بازگردد؟ دورسلی ها از جمله افرادی بودند که جادوگرها به آن ها لقب مشنگ می دادند (افرادی که حتی یک قطره خون جادویی در رگ هایشان یافت نمی شد)

از نظر مشنگ ها حتی داشتن یک خویشاوند جادوگر ننگ به شمار می آمد.

عمو ورنون حتی هدویگ، جغد هری را نیز در قفسش زندانی کرده بود مبادا هری با کسی در دنیای جادوگری ارتباط برقرار کند.

هری هیچ شباهتی به سایر اعضای خانواده اش نداشت. عمو ورنون مرد درشت هیکلی بود با گردن کوتاه و سبیل پرپشت مشکی. خاله پتونیا زنی لاغر و استخوانی بود که صورت اسبی کشیده ای داشت. دادلی نیز بور و چاق بود و پوست سرخ و سفیدی داشت. اما هری ریزنقش و لاغر بود با چشم های سبز درخشان و موهای مشکی پرکلاغی که همیشه نامرتب بود. عینکی با شیشه های گرد به چشم می زد و روی پیشانیش جای زخم کوچک و ظریفی به شکل صاعقه خودنمایی می کرد.

کتاب هری پاتر و حفره‌ی اسرار آمیز دومین جلد از سری کتاب‌های هری پاتر است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و سال ۲۰۰۲ فیلمی موفق از آن ساخته شد.

تصاویری از فیلم هری پاتر و حفره اسرار

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x