مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
آموزش لب ویو / ورود به لب ویو / Block Diagram - Front Panel

آموزش لب ویو / ورود به لب ویو / Block Diagram – Front Panel

در این مقاله نحوه ورود به محیط لب ویو مورد بررسی قرار گرفته است. Front panel و Block Diagram و مفهوم کنترل و اندیکاتور توضیح داده شده است.

Front Panel و Block Diagram در لب ویو

به دنیای لب ویو خوش آمدید. در ابتدا برای یادگیری این زبان گرافیکی نیاز به آشنایی با قسمت‌های مختلف برنامه وجود دارد. این مقاله شروعی است برای رسیدن به بی نهایت. پس با ما همراه باشید.


در این مقاله می‌خوانیم:

– ورود به نرم افزار لب ویو
– Front Panel و Block Diagram
– پالت Functions و Controls
– انواع Controls و Indicators

توضیحات مقدماتی آموزش لب ویو (LabView) / معرفی لب ویو (LabView)

دانلود نسخه اصلی نرم افزار لب ویو (LabView)

سطح آموزش: مقدماتی

پیش‌نیاز: آموزش لب ویو (LabView) / معرفی لب ویو (LabView)


ورود به لب ویو

جهت ورود به محیط لب ویو، پس از باز کردن نرم افزار، پنجره‌ای مطابق شکل ۱ باز می‌شود. در منوی بالایی بر روی گزینه File کلیک کرده و از پنجره ظاهر شده گزینه New VI را انتخاب کنید. علاوه بر روش فوق می‌توانید از قسمت Recent Project Templates بر روی Blank VI کلیک کنید. استفاده از کلید ترکیبی Ctrl + N نیز روش دیگری جهت ساخت یک VI جدید و ورود به آن است.

آموزش لب ویوو / ورود به لب ویوو - New VI
شکل۱: ساخت یک VI جدید

Front Panel و Block Diagram

پس از ورود به لب ویو، نرم افزار دو پنجره Front Panel و Block Diagram در اختیار کاربر قرار می‌دهد. معمولا Front Panel در قسمت چپ صفحه نمایش و Block Diagram در سمت راست آن قرار می‌گیرند.

تکنیک:

برای اینکه Front Panel و Block Diagram کل صفحه نمایش را به نسبت مساوی پوشش دهند از کلید ترکیبی Ctrl+T استفاده می‌شود.

نکته:

در صورتی که تمایل دارید پنجره‌های Front Panel و Block Diagram پس از ورود به لب ویو به صورت عمودی در صفحه نمایش قرار گیرند، می‌توانید از منوی Window گزینه Tile Up and Down را انتخاب کنید.

تکنیک:

برخی اوقات برنامه نویس نیاز دارد که یکی از پنجره‌های Front Panel یا Block Diagram به صورت تمام صفحه (Full Screen) نمایش داده شود. با این کار می‌تواند جزییات بیشتری را بررسی کند. بدین منظور، پس از ورود به لب ویو بر روی پنجره Front Panel یا Block Diagram یک‌بار کلیک کرده و از کلیدهای ترکیبی /+Ctrl استفاده می‌کند. علاوه بر روش فوق می‌توان مطابق شکل بر روی قسمت نشان داده شده دو بار کلیک کرد تا پنجره مورد نظر به صورت تمام صفحه نشان داده شود.

آموزش لب ویوو / ورود به لب ویوو - full screen front panel Block diagram in labview
شکل ۲: نمایش پنجره Front Panel بصورت تمام صفحه

پالت Functions و Controls

ابزارهای مورد نیاز در صفحه Front panel در پالت Controls و ابزارهای مورد نیاز در صفحه Block diagram در پالت Functions قرار دارند. جهت دسترسی به پالت‌های ذکر شده کافیست مطابق ویدیوی زیر بر روی صفحه مورد نظر کلیک راست کنید.

انواع Controls و Indicators

در صفحه Front panel ابتدا پالت Controls را باز کنید. در زیر پالت Modern انواع و اقسام Controls و Indicator وجود دارند که بر حسب نیاز می‌توان آن‌ها را انتخاب کنید. اگر جنس داده‌ها از نوع عددی است از Numeric control / numeric Indicator استفاده می‌شود. هنگامی که داده‌ها از نوع صفر و یک یا خاموش و روشن یا صحیح و غلط هستند Boolean control/boolean Indicator و در صورتی که داده‌ها از نوع رشته (string) باشند String controls/string Indicators به کار برده می‌شوند. آرایه‌ها (Arrays) و کلاسترها (Clusters) نیز کنترل و اندیکاتور مخصوص به خود دارند.

تکنیک:

در صورتی که ظاهر Controls و Indicators در زیر پالت Modern از پنجره Front Panel مورد پسند شما نیست، مطابق ویدیوی زیر می‌توانید از سایر زیر پالت‌ها استفاده کنید.

نکته:

جهت قرار دادن المان‌های مختلف پالت controls/function در صفحه Front panel / Block diagram کافیست آیکون مورد نظر را از پالت انتخاب و در مکان دلخواه قرار دهید.

جهت واضح‌تر شدن موضوع به ویدیوی زیر دقت کنید.

نکته:

کنترل‌ها/ایندیکیتورها، در نرم افزار لب ویو المان‌های ظاهری متفاوتی دارند که برنامه نویس می‌تواند با توجه به نیاز پروژه از آن‌ها استفاده کند. برای مثال فرض کنید قرار است برای یک مجموعه برنامه‌ای نوشته شود که در آن اپراتور با چرخاندن یک ولوم فشار یک مخزن را کنترل کند. در این صورت می‌توان به جای استفاده از یک Control عددی ساده از یک ولوم که یکی از المان‌های کنترل عددی در Front Panel است، استفاده کرد.

در ویدیوی زیر انواع مختلف المان کنترل عددی بررسی شده است.

نکته:

همان‌گونه که در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید، وقتی المانی به صفحه front panel اضافه می‌شود، نرم افزار به صورت خودکار المانی را نیز در صفحه block diagram می‌سازد.

نکته:

در صورتی که تعداد زیادی control و Indicator در برنامه وجود داشته باشد، بهترین روش برای پیدا کردن المان‌های متناظر در صفحات Front panel / Block diagram، دوبار کلیک بر روی المان مورد نظر است. ویدیوی زیر به بیان این مسئله پرداخته است.

تمرین:

کلیه المان‌های عددی، بولین و رشته‌ای را در صفحه ّFront panel قرار دهید و تعیین کنید که هر کدام از المان‌های موجود یک control است و یا یک Indicator.

(راهنمایی: اگر در صفحه block diagram، ترمینال المان مورد نظر در سمت راست قرار داشت یک کنترل و اگر در سمت چپ قرار داشت یک اندیکاتور است.)


در این مقاله به نحوه ورود به نرم افزار لب ویو (LabView) و معرفی قسمت‌های مختلف برنامه پرداخته شد. امیدواریم از این آموزش استفاده کافی برده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را جهت بهبود کیفیت این سری آموزش‌ها با ما در میان بگذارید.


 

 

مجله اینترنتی تحلیلک