درباره سیزده به در
صفحه ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می کند، مطلب جدیدی با عنوان درباره سیزده به در آورده است که آن را با هم می خوانیم.
صفحه ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می کند، مطلب جدیدی با عنوان درباره سیزده به در آورده است که آن را با هم می خوانیم.
نمی دانم از لحظه به لحظه سال نو تا به امروز که طبیعت سراپا گوش شده تا حرف هایت را بشنود، با خودت چه زمزمه کرده ای؟ فقط این را بدان که اینجا کسی هست که بی توقع هوای دلت را دارد. امروز که میهمان آلاچیقی از شکوفه های بهار شده ای و بر سنگ فرشی از سبزه ها نشسته ای، دستانت را به سوی آسمان ببر و آرزوهای دلت را زمزمه کن.
صفحه ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می کند، اعلام کرد که از این به بعد پنجشنبه ها درباره شاهنامه خواهد گفت و در ادامه مطلب جدیدی با عنوان تفسیر اسطوره (قسمت اول) آورده است که آن را با هم می خوانیم.
تذکره الاولیاء عطار نیشابوری … عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء در ذیل ذکر عبدالله بن مبارک آورده است: عبدالله مبارک را پرسیدند: کدام خصلت در آدمی نافع تر است؟
وقتی دو رکن را در کنار هم ذکر کنند به آن جناس مکرر یا جناس مزدوج میگوییم. هست شکربار یا قوت تو ای عیار یار / نیست کسی را نزد آن یاقوت شکربار، بار
آوردن الفاظی که حروف آنها مقلوب هم دیگر باشد را جناس قلب میگوییم و بر دو بخش است: قلب بعض، قلب کامل یا مستوی
جناس زاید به این معنی است که یکی از کلمات نسبت به دیگری یک هجا بیشتر داشته باشد. جناس زاید سه بخش دارد: مزید / وسط / مذیّل
وقتی دو کلمه همسان در مصوت بلند با هم اختلاف داشته باشند به آن جناس اشتقاق یا اقتضاب میگوییم.
جناس ناقص یا محرف به این معنی است که دو کلمه همسان در مصوت کوتاه با هم اختلاف داشته باشند.
جناس خط یا تصحیف وقتی شکل میگیرد که دو کلمه در نقطه گذاری با هم اختلاف داشته باشند.