مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 16 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تفسیر اسطوره (قسمت اول)

تفسیر اسطوره (قسمت اول)

صفحه‌ ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می‌ کند، اعلام کرد که از این به بعد پنجشنبه ها درباره شاهنامه خواهد گفت و در ادامه مطلب جدیدی با عنوان تفسیر اسطوره (قسمت اول) آورده است که آن را با هم می خوانیم.

تفسیر اسطوره (قسمت اول)

صفحه‌ ای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می‌ کند، اعلام کرد که از این به بعد پنجشنبه ها درباره شاهنامه خواهد گفت و در ادامه مطلب جدیدی با عنوان تفسیر اسطوره (قسمت اول) آورده است که آن را با هم می خوانیم:

تفسیر اسطوره (قسمت اول)

تفسیر اسطوره (قسمت اول)
تفسیر اسطوره (قسمت اول)

تفسیر اسطوره (قسمت اول)

«یکی از کهن‌ترین روش‌های تفسیر اساطیر، [تفسیرِ] «تاریخی» است. در این نحوهٔ تفسیر، کوشش می‌شود که ریشه‌های تاریخی اسطوره‌ها را بیابند و آنها را تا حد ممکن «عقلانی» و «معقول» کنند. این روش و طرز تلقّی، اسطوره را تاریخی می‌داند که نه‌تنها خود به صورت افسانه درآمده بلکه با خرافات افسانه‌های دیگر آمیخته شده است. باید حقیقت تاریخی اسطوره را از انبوه حکایات و قصّه‌ها جدا کرد و بیرون کشید، بنابراین با تأمل در مثلاً تورات که تاریخ افسانه‌ای قوم بنی‌اسرائیل است، باید تاریخ را از افسانه تمییز داد و به‌ویژه دید که افسانه‌ها چه معنای تاریخی می‌توانند داشته باشند.

از جانبی به اساطیر سامی که از راه تورات به مسلمانان رسیده رنگ و معنای تاریخی داده می‌شود تا محتوای کتاب‌های آسمانی از پیرایهٔ افسانه و قصّه بری باشد.
سلسلهٔ اساطیری کیانیان را نیز پاره‌ای از دانشمندان، سلسله‌ای در اصل و تاریخی می‌دانند که طی قرن‌ها رنگ افسانه گرفته است؛ از جمله هرتسفلت‌ کوشید تا دلایلی در باب یکی بودن کوروش کبیر و کیخسرو و تطبیق بعضی پادشاهان کیانی با هخامنشیان بیاورد.

البته اسطوره و تاریخ در موارد زیادی با هم آمیخته شده‌اند، اساطیر بنی‌اسرائیل (تورات) از این بابت مثال خوبی است.

شناخت عناصر تاریخی اساطیر البته به فهم عمیق‌تر اساطیر و تاریخ، هردو، کمک می‌کند ولی معنای اساطیر نه‌تنها به دریافتی صرفاً تاریخی منحصر نمی‌شود بلکه اساس و جوهر اساطیر در جنبه‌های تاریخی آن نیست.

ادامه دارد…

درآمدی به اساطیر ایران
زنده‌یاد استاد شاهرخ مسکوب»

 

بیشتر بخوانید:

امیدواریم از مطالعه مطلب تفسیر اسطوره (قسمت اول) لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x