مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بی خوابی و چاقی

ارتباط بین بی خوابی و چاقی

بی خوابی مزمن علاوه بر مشکلات مربوط به خواب شبانه با پیامدهای در عملکرد روزانه و تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی همراه است.

ارتباط بین بی خوابی و چاقی

بی خوابی مزمن علاوه بر مشکلات مربوط به خواب شبانه با پیامدهایی در عملکرد روزانه و تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی همراه است.

اثرات منفی بی خوابی بر چاقی

چاقی و اضافه وزن، دیابت نوع ۲، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات هورمون های زنانه، خستگی و خواب آلودگی روزانه، مشکلات حافظه، کاهش توجه و تمرکز و ناتوانی در لذت بردن از ارتباط با دیگران، غیبت از کار، تاثیرات منفی بر سلامتی، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی به ویژه خلق افسرده، تحریک‌پذیری و عصبانیت و افکار خودکشی از جمله پیامدهایی است که در مبتلایان به بی‌خوابی گزارش شده است.

بی خوابی و چاقی
بی خوابی و چاقی

چگونه بی خوابی و چاقی با یکدیگر ارتباط دارند

بی خوابی و خواب ناکافی از طریق افزایش هورمون کورتیزول و افزایش قند خون و به دنبال آن بالا رفتن سطوح انسولین در بدن، باعث افزایش تجمع میزان بافت چربی بدن شده و در دراز مدت باعث ایجاد چاقی می شود.

خواب ناکافی از طریق هورمونی هم می‌تواند منجر به چاقی گردد. کم خوابی باعث افزایش سطوح هورمون گرلین می‌شود که این هورمون مسئول افزایش اشتها و میل به خوردن است و از طریق سطوح هورمون لپتین را کاهش می‌دهد و با کاهش سطح هورمون لپتین تمایل برای اضافه دریافت کالری انباشت چربی افزایش پیدا می‌کند.

میزان نیاز به خواب در افراد مختلف بر اساس شرایط و توانایی جسمانی، بیماری‌های زمینه‌ای، اثرات روانی نیاز به خواب بیشتر و متفاوت است اما به طور میانگین میزان خواب در بزرگسالان حداقل بین ۷ تا ۸ ساعت است.

بی خوابی و چاقی
ارتباط بین بی خوابی و چاقی

یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ نشان داد بین طول مدت خواب یعنی ۷ تا ۸ ساعت و چاقی رابطه معکوس وجود دارد و با هر یک ساعت کاهش مدت خواب از ۷ تا ۸ ساعت کمتر خطر چاقی ۹ درصد افزایش پیدا می‌کند.

یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز با بررسی ارتباط افزایش میزان مرگ و میر و مدت زمان خواب نشان داد که کمبود میزان خواب و حتی خواب طولانی با افزایش نرخ مرگ و میر به علت ایجاد بیماری ها همراه است.

تقریباً تمام مطالعات چاپ شده در ژورنال ها و گایدلاین ها تشخیص درمان بی خوابی اروپا، یکی از عوارض بی خوابی را چاقی و اضافه وزن شاخص توده بدنی بیان می‌کنند.

خواب ناکافی و بیداری ها باعث افزایش میزان کالری در دسترس افراد شده و از طریق افزایش مصرف مواد خوراکی چاقی و افزایش وزن تشدید خواهد شد.

نتیجه نهایی درباره ارتباط بی خوابی و چاقی

بی خوابی و کم خوابی یکی از علل زمینه ساز چاقی و افزایش وزن چربی های مرکزی و شکمی است.

بیشتر بخوانید: خوابیدن کودک در رختخواب والدین و مشکلات ناشی از آن

خوابیدن کودک در رختخواب والدین
خوابیدن کودک در رختخواب والدین

 

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x