مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ارگ کلاه فرنگی بیرجند

ارگ کلاه فرنگی بیرجند از آثار تاریخی خراسان جنوبی

ارگ کلاه فرنگی بیرجند یکی از آثار تاریخی و گردشگری این شهر است که متعلق به دوره قاجار بوده و در بین سالهای ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده است.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند از آثار تاریخی خراسان جنوبی

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی ارگ کلاه فرنگی بیرجند در خراسان جنوبی اختصاص دارد.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند
ارگ کلاه فرنگی بیرجند

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

ارگ کلاه فرنگی بیرجند یکی از آثار تاریخی و گردشگری این شهر است که متعلق به دوره قاجار بوده و در بین سال های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده است.

این ارگ متعلق به امیر علم خزیمه بوده که آن را به فرمانداری بیرجند اهدا نمود و سازمان میراث فرهنگی این بنا را به عنوان یک ساختمان قدیمی و ارزشمند به ثبت رسانده است. این ساختمان در گذشته با نام های دیگری همچون ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز شناخته می شد.

بیشتر بخوانید: معرفی روستای «ماخونیک» شهر لی لی پوت ها

ارگ کلاه فرنگی بیرجند به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید است و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است. البته شکل اولیه ارگ کلاه ‌فرنگی بیرجند شامل دو بادگیر در دو طرف بوده که در بازسازی‌های بعدی حذف شده است.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند
ارگ کلاه فرنگی بیرجند

در ارگ کلاه فرنگی بیرجند بخش همکف با داشتن کامل ترین نقشه و فضاسازی، جایگاه ویژه‌ای در این بنا دارد. فضای ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ساخته شده و با چند قوس زیبا و چشمگیر طاق هایی را در آن به وجود آورده است.

مجموع فضاهای به وجود آمده در طبقه هم کف، علاوه بر دارا بودن تزیینات و فنون تزیینی گوناگون به گونه‌ای طراحی شده که فضاهای مختلف مانند هشتی، گنبدی‌ها و اتاق‌ها به وسیله دالان‌های ارتباطی با هم مرتبط هستند.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

محوطه حوضخانه یک متر از کف اصلی بنا پایین تر است و به صورت هشت ضلعی طراحی و ساخته شده است. حوضخانه بنا نیز مرکزیتی را در طبقه هم‌کف به وجود آورده به طوری که ورودی های مختلفی از فضای پیرامون حوضخانه به این محل گشوده می‌شوند. روشنایی فضای حوضخانه از طریق گنبدی گلاه فرنگی و توسط پنجره‌های نورگیر تامین می‌شود. آب نمای زیبایی نیز با فرم مخصوص علاوه بر تهویه حوضخانه، هوای مطبوعی را در این مکان به وجود می‌آورد.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند
ارگ کلاه فرنگی در بیرجند

طبقه اول بنا که به صورت هشت ضلعی بر روی طبقه هم کف ساخته شده، دارای فضای کمتری است و چند اتاقک در آن ساخته شده است. همچنین سه طبقه دیگر بنا به صورت نمادی ساخته شده و صرفا به دلیل فرم پذیری بنا است.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x