مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اصطلاحات فنی در عکاسی (قسمت سوم)

اصطلاحات فنی در عکاسی (قسمت سوم)

درک این که چگونه دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس عکس را کنترل می کنند، یکی از اولین موانع بزرگ در عکاسی است. اما این سوال پیش می آید که عمق میدان چیست؟ یک دوربین تنها می تواند لنز خود را بر روی یک نقطه تک فوکوس کند، اما ناحیه ای وجود خواهد داشت که در جلو و پشت این نقطه فوکوس امتداد می یابد که هنوز هم واضح و شارپ به نظر می رسد. این منطقه تحت عنوان عمق میدان (depth of field یا DoF) شناخته شده است. این فاصله ثابت نیست، اندازه آن تغییر می کند و می تواند به عنوان «کم عمق» (که در آن تنها یک منطقه باریک شارپ به نظر می رسد) یا «عمیق» (که در آن مقدار بیشتری از تصویر شارپ به نظر می رسد) توصیف شود.

در دو مطلب گذشته چند اصطلاح از اصطلاحات فنی در عکاسی را توضیح داده ایم، در این مقاله نیز با قسمت آخر اصطلاحات فنی در عکاسی در خدمت شما هستیم.

اصطلاحات فنی عکاسی

عمق میدان

درک این که چگونه دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس عکس را کنترل می کند، یکی از اولین موانع بزرگ در عکاسی است. اما این سوال پیش می آید که عمق میدان چیست؟

یک دوربین تنها می تواند لنز خود را بر روی یک نقطه تک فوکوس کند، اما ناحیه ای وجود خواهد داشت که در جلو و پشت این نقطه فوکوس امتداد می یابد که هنوز هم واضح و شارپ به نظر می رسد. این منطقه تحت عنوان عمق میدان (depth of field یا DoF) شناخته شده است. این فاصله ثابت نیست، اندازه آن تغییر می کند و می تواند به عنوان «کم عمق» (که در آن تنها یک منطقه باریک شارپ به نظر می رسد) یا «عمیق» (که در آن مقدار بیشتری از تصویر شارپ به نظر می رسد) توصیف شود.

C1Q7l

از آنجا که عمق میدان بر هر دو کیفیت زیبایی شناسانه و تکنیکی عکس تاثیر می گذارد، گاهی اوقات شما می خواهید از یک عمق میدان گسترده به منظور شارپ نگه داشتن همه چیز در تصویر استفاده کنید. یک نمونه کلاسیک زمانی است که شما در حال عکاسی منظره هستید، که در آن به طور کلی مطلوب ترین نتیجه، ثبت واضح جزئیات از پیش زمینه تا افق است. اما در مواردی هم، یک عمق میدان کم ارجح خواهد بود که شما را قادر می سازد تا جزئیات پس زمینه و پیش زمینه را تار یا مات کنید، که این امر باعث می شود تا حواس پرت کن ها در عکس محو شوند و به شما اجازه می دهد تا چشم بیننده را به سمت نقطه کانونی (سوژه اصلی) در تصویر هدایت کنید.

flowers 2

 

فاصله ابر کانونی

فاصله (Hyperfocal) به فاصله ای گفته می شود که با فوکوس در آن فاصله با مقدار معینی از دیافراگم می توانید بزرگترین عمق میدان را تا بی نهایت داشته باشید، به عبارت دیگر با فوکوس کردن در فاصله Hyperfocal عمق میدان شما مقداری خواهد بود از بی نهایت تا نزدیک ترین فاصله ممکن تا دوربین.

عمق میدان زمانی که از ترکیب دیافراگم بسته با لنز واید استفاده شود به شدت افزایش خواهد یافت، استفاده از فاصله Hyperfocal صرفاً برای عکاسی از منظره مناسب است، مخصوصاً زمانی که از لنز پرایم _ Prime (استاندارد یا Fix) استفاده می کنید.

DSC00912 1079x720 1

 

خطای پرسپکتیو

خطای پرسپکتیو در عکاسی و فیلمبرداری، به تغییر نسبت‌های سوژه که در اثر زاویه لنز نسبت آن بروز می‌کند، گفته می‌شود. در صورتی که محل استقرار دوربین را نسبت به سوژه ثابت نگه داشته و زاویه دیدمان را با تغییر فاصله کانونی لنز بسته‌تر یا بازتر نماییم، پرسپکتیو تغییر نخواهد کرد. در متون نسبتاً قدیمی این بحث‌ها را تحت نام علم مناظر مرایا انجام می‌دادند.

1st prize winner category urban concrete jungle dubai eaa by bachirm copy

 

قرمزی چشم 

به طور عمده، قرمزی چشم ها در تصاویری که در شب یا محیط تاریک، توسط فلاش دوربین گرفته می‌شود، اتفاق می‌افتد. در نور بسیار کم، مردمک چشم به صورت غیر ارادی بزرگ می‌شود و به همین دلیل نور فلاش دوربین به صورت مستقیم به مردمک چشم‌ها برخورد می‌کند و همین برخورد بازتابی مستقیم از جانب چشم به سمت لنز دوربین می‌شود که باعث پدید آمدن قرمزی چشم در تصاویر گرفته شده در شب می‌شود.

قرار گرفتن فلاش دوربین در مجاورت لنز دوربین، دلیل به وجود آمدن چشمان قرمز است. برای رفع این مشکل از پیش فلاش استفاده می‌شود، به این ترتیب که قبل از عکسبرداری و فلاش زدن، چند پیش فلاش با شدت کم زده می‌شود تا مردمک چشم‌ها تنگ‌ شود، پس از آن فلاش اصلی می‌تابد و عکس ثبت می‌شود.

red eye remover b0i

 

قانون شایم فلوگ

قانون شایم فلوگ می‌گوید: هرگاه در عکسبرداری، صفحه فرضی سوژه، با صفحات لنز و سطح حساس عکاسی در یک نقطه مشترک همدیگر را قطع کنند، بیشترین عمق میدان وضوح به دست خواهد آمد. یعنی از چند سانتیمتری لنز تا بی‌نهایت در میدان وضوح لنز قرار خواهند گرفت. این اصل در سال ۱۸۹۴ میلادی توسط تئودور شایم فلوگ اتریشی کشف شد و از آن زمان به نام وی ثبت شد.

اصل شایم فلوگ به‌ طور کلی برای عکاسی حرفه‌ای از اجسام یا جاهایی که از یک خط عرضی (بلند یا کوتاه) برخوردارند، یا جاهایی که صحنه‌ آرایی آن‌ها در کنترل کامل عکاس است، نتایج درخشانی به دست می‌دهد.

Scheimpflug

ضریب شوارتزشیلد

طبق این قانون تناسب نوردهی به امولسیون (نوعی کلوئید مایع در مایع است که در آن قطره‌های ریز یک مایع مانند روغن در مایعی دیگر مانند آب بی‌آنکه با یکدیگر درآمیزند، پراکنده‌ است) بدین قرار است: E = I . t p  در این فرمول I شدت نور، t زمان نوردهی و p مقدار ثابت است.

در عکاسی شب و عکاسی نجومی نورسنجی‌های عادی منجر به عدم کفایت نور ورودی برای دستیابی به نوردهی نرمال می‌شود. کارل شوارتزشیلد با تحقیق در این خصوص، این فرمول را برای دستیابی به نوردهی نرمال در سال ۱۸۹۷ ارایه نمود.

ضریب واتکینز

ضریب واتکینز، نسبت کل زمان ظهور یک ماده حساس عکاسی به زمان ظاهر شدن نخستین نشانه‌های تصویر است.

 

لکه زرد نگاتیو

لکه زرد نگاتیو، ناشی از شستشوی ناقص نگاتیو بعد از عمل ثبوت است که از به جا ماندن هیپو سولفیت سدیم در ژلاتین فیلم بروز پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید

اصطلاحات فنی در عکاسی (قسمت اول)

اصطلاحات فنی در عکاسی (قسمت دوم)

 

امیدواریم از این مطلب که به اصطلاحات فنی در عکاسی (قسمت سوم) اختصاص داشت، لذت برده باشید. منتظر مطالب بعدی ما باشید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک