مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
اعمال ماه جمادی الثانی

اعمال ماه جمادی الثانی

اعمال ماه جمادی الثانی که ماه ششم هجری قمری است همراه با مناسبت های آن در این پست به نگارش در آمده است.

اعمال ماه جمادی الثانی

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک؛ میخواهیم در این مطلب با اعمال ماه جمادی الثانی بیشتر آشنا شویم.

اعمال ماه جمادی الثانی

سید ابن طاووس برای اعمال ماه جمادی الثانی روایت کرده:
مؤمن در این ماه هرگاه که خواهد، چهار رکعت نماز بخواند همراه با دو سلام که در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» «آیت‌الکرسی» و «بیست‌وپنج مرتبه» سوره «قَدر» و در رکعت دوم پس از سوره «حمد» «یک مرتبه» سوره «أَلْهٰاکُمُ التَّکٰاثُرُ» و «بیست‌ و پنج مرتبه» سوره «توحید» و در دو رکعت بعد، در رکعت اول پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «کافرون» و «بیست‌ و پنج مرتبه» سوره «فلق» و در رکعت دوم پس از سوره «حَمد» «یک مرتبه» سوره «نصر» و «بیست‌ و پنج مرتبه» سوره «ناس» و پس از سلام، «هفتاد مرتبه» بگوید:

سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ. منزّه است خدا و ستایش از آن اوست، معبودی جز او نیست و خدا بزرگ‌تر از این است که وصف شود. و «هفتاد مرتبه»: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست.

آنگاه «سه مرتبه» بگوید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ. خدایا مردان و زنان با ایمان را بیامرز.

پس سر به سجده نهاده و «سه مرتبه» بگوید: یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ، یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ، یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ای زنده، ای پاینده، ای دارای بزرگی و رأفت و محبت، ای خدا، ای بخشنده، ای مهربان، ای مهربان‌ترین مهربانان.
سپس هر حاجت که دارد از خدا بخواهد؛ هر که این عمل را بجا آورد، خدا خود و مال و زنان و فرزندان و دین و دنیایش را تا سال آینده حفظ می‌کند و اگر در این سال از دنیا برود بر حال شهادت رفته است، یعنی ثواب شهیدان را دارا است.
اعمال ماه جمادی الثانی
اعمال ماه جمادی الثانی

اعمال ماه جمادی الثانی

روز سوم جمادی ‌الثانی و اعمال آن

در این روز در سال یازدهم شهادت حضرت فاطمه صلوات‌الله‌علیها واقع شده و شیعیان باید در این روز، به مراسم سوگواری آن حضرت قیام کنند و آن مظلومه را زیارت و بر ستمگران و غاصبان حق او نفرین کنند.
سید ابن طاووس در کتاب «اقبال» پس از ذکر وفات آن حضرت در این روز، این زیارت را برای آن بانوی بزرگ ذکر کرده:

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَهَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَمْنُوعَهُ حَقَّهَا

سلام بر تو ای بانوی بانوان جهانیان، سلام بر تو ای مادر حجت‌های الهی بر همه مردم، سلام بر تو ای ستمدیده محروم گشته از حق خویش. پس بگو:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِکَ وَ ابْنَهِ نَبِیِّکَ، وَ زَوْجَهِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ، صَلاهً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ.

خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبرت، درودی که بر فراز جایگاه بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و زمین‌ها جایش دهی.
به تحقیق روایت شده: هر که آن حضرت را به این شیوه زیارت کند و از خدا آمرزش بخواهد، حق‌تعالی گناهانش را بیامرزد و او را وارد بهشت کند.
نویسنده گوید: فرزند سید ابن طاووس هم این زیارت را در کتاب «روائد الفوائد» نقل کرده و گفته است که ویژۀ روز وفات آن حضرت یعنی سوم جمادی‌ الثانی است و کیفیت زیارت را به این طریق بیان فرموده:
می‌خوانی نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را که دو رکعت است و در هر رکعت پس از سوره «حمد» «شصت مرتبه» سوره «توحید» و اگر نتوانستی در رکعت اول پس از سوره «حمد» یک مرتبه «توحید» و در رکعت دوم سوره «کافرون» را بخوان و چون سلام دادی بگو: «السَّلامُ عَلَیْکِ..» تا آخر زیارت یاد شده است.

اعمال ماه جمادی الثانی

روز بیستم جمادی ‌الثانی و اعمال آن

در این روز در سال پنجم یا دوم از بعثت، ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها واقع شده و در آن انجام چند عمل شایسته است.

اوّل در اعمال ماه جمادی الثانی روز بیستم:

روزه گرفتن

دوّم در اعمال ماه جمادی الثانی روز بیستم:

رساندن خیرات و صدقات به مؤمنان

سوم در اعمال ماه جمادی الثانی روز بیستم:

زیارت نمودن آن بانوی دنیا و آخرت که کیفیت «زیارت آن حضرت»، پس از این خواهد آمد.

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x