مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی بنای فاخر مدرسه دارالفنون

مدرسه دارالفنون توسط میرزا تقی خان امیرکبیر در دوره صدارتش تاسیس شد و به عنوان اولین مدرسه ایران نام گرفت. در این بخش به معرفی این بنا می پردازیم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی مدرسه دارالفنون تهران اختصاص دارد.

مدرسه دارالفنون

امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار زندگی می کرد. وی به جهت ترویج علم در میان مردم پیشنهاد ساخت مدرسه ای برای آموزش نوجوانان را مطرح کرد که با مخالفت های بسیاری روبرو شد. پس از شکست ایران از روسیه همگان متوجه شدند که دلیل شکست ایران نداشتن آگاهی مردم بوده است و پس از این جنگ جرقه اول برای ساخت مدرسه دارالفنون زده شد.

امیرکبیر به روسیه سفر کرد و مدارس و حوزه های علمیه متعددی را در این کشور مشاهده کرد و پس از بازگشت به کشور تصمیم بر احداث مدرسه ای در ایران گرفت. سرانجام توانست تایید پادشاه را دریافت کند.

امیرکبیر در زمان صدارتش خدمات ارزنده ای برای مملکت ارائه کرد اما به دلیل حسادت بسیاری از صاحب منصبان دولت اجازه کار به وی داده نشد و او را به قتل رساندند. امیرکبیر نتوانست کار ساخت مدرسه دارالفنون را به اتمام برساند اما بنای اصلی این مدرسه توسط امیرکبیر ساخته شد. به همین دلیل نام سازنده این مدرسه امیرکبیر است.

مدرسه دارالفنون دقیقا ۱۳ روز قبل از مرگ امیرکبیر تاسیس شد. با اینکه دارالفنون به دست امیرکبیر ساخته شد اما متاسفانه نتوانست در روز تاسیس این مدرسه حضور داشته باشد. پس از امیرکبیر آقا خان نوری صدراعظم شد که تاسیس این مدرسه نیز با حضور صدر اعظم جدید انجام گرفت. بسیاری از مدرسان این مدرسه از کشورهایی نظیر اتریش، آلمان و فرانسه بودند که دلیل آن را می توان نداشتن میانه خوب امیرکبیر با کشور روسیه دانست.

مدرسه دارالفنون ابتدا با ۳۰ دانش آموز شروع به فعالیت کرد و پس از گذشت تنها چند ماه توانست دانش آموزان بسیاری را گرد هم آورد و تنها ۲ سال از تاسیس آن گذشته بود که تمامی ۵۰ کلاس آن پر از دانش آموز و مدرس شد. مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه و دانشگاه مدرن در ایران است و به همین دلیل در تمامی نوشته های تاریخ مراکز علمی و دانشگاه های خارجی با نام دارالفنون شناخته می شد.

مدرسه دارالفنون
مدرسه دارالفنون

1 1

13

مشخصات بنا

مدرسه دارالفنون از بخش های مختلفی تشکیل شده است که تمامی این بخش ها به تدریس علم اختصاص داده شده بود. این مدرسه ۵۰ اتاق دارد که در تمامی این اتاق ها کنده کاری ها و گچبری های زیبایی انجام شده و فضای اتاق ها بسیار دلنشین است. این اتاق ها از نظر اندازه دقیقا شبیه به یکدیگر هستند. جلوی هر یک از اتاق های مدرسه دارالفنون یک ایوان ساخته شده است و تمامی اتاق ها به شکل مربع با طول و عرض ۴ متر است.

در کلاس های مدرسه دارالفنون بخشی برای نشستن آموزگار تعبیه شده بود که به دلیل بلندتر بودن این بخش نسبت به سایر بخش ها، معلم به کل کلاس اشراف کامل داشت. قسمت کف کلاس ها از سنگ پوشیده شده است و در زمان قدیم دانش آموزان بر روی قالی هایی که روی سنگ پهن می شده می نشستند.

حیاط مدرسه دارالفنون یکی دیگر از بخش های زیبای مدرسه است. در بخش میانی حیاط مدرسه یک حوض بزرگ تعبیه شده است که به زیبایی هر چه تمام تر فضا افزوده است. امروزه نیز این حوضچه باقی مانده و در داخل آن در تمامی اوقات آب زلالی وجود دارد. این حوضچه مصارف گوناگونی داشته است و مهمترین استفاده آن آب خوردن دانش آموزان بوده است. سرچشمه آب حوضچه از قنات معروف آب شاه بوده است که دارای آب زلالی بوده و یکی از بهترین آب های تهران در آن زمان به شمار می رفته است.

دروازه دارالفنون به دلیل داشتن معماری زیبا توجه همگان را به خود جلب می کند. این دروازه به صورت کاملا سنتی معماری شده و با مشاهده آن می توانید به فرهنگ و معماری اصیل ایرانی پی ببرید.

دروازه اصلی این مدرسه در خیابان ناصر خسرو کنونی است و به دلیل دسترسی راحت مورد بازدید بسیاری قرار گرفته است. برای ساخت دروازه نیز از آجر استفاده شده است که نشان دهنده معماری اصیل ایرانی است.

دارالفنون از سال ۱۳۱۷ به یک دبیرستان بدل شد و به همین دلیل مقاطع تحصیلی پایین تر را پوشش می داد. این مدرسه تا سال ۱۳۵۷ بود که به عنوان یک دبیرستان فعالیت می کرد و در این سال به دلیل انقلاب ایران، کاربری آن به صورت کلی تغییر کرد و از دبیرستان به مرکز تربیت معلم تبدیل شد. پس از گذشت چند سال دارالفنون از تربیت معلم به آموزش و پرورش تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۶۸ بود که دارالفنون به عنوان میراث فرهنگی ایران ثبت شد و به یکی از مراکز گردشگری مهم تهران بدل شد. مدرسه دارالفنون امروزه قرار است به موزه تبدیل شود و به عنوان یک گنجینه شناخته می شود.

مدرسه دارالفنون
مدرسه دارالفنون

TAH 5045

gdgs 1 1

B21I6719

IMG 0333

B21I6710

B21I6564

B21I6595

8

00696771 cfd7 4f66 af16 afffd1acdc03

59771578 1314804368687014 8259760503167481764 n

B21I6515

B21I6546

fgdf

71111111111111111111111111111111

B21I6531

B21I6523

ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته است. ساعت بازدید این بنای فاخر همه روزه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹/۳۰ الی ۱۷ و در روز پنج شنبه از ساعت ۹/۳۰ لغایت ۱۳/۳۰ است. این بنا در ایام تعطیل رسمی و جمعه ها تعطیل است.

منبع: darolfonoon.oerp.ir

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x