مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ترفندهایی برای تمیز کردن سقف و دیوار خانه

ترفندهایی برای تمیز کردن سقف و دیوار خانه در خانه تکانی

ترفندهایی برای تمیز کردن سقف و دیوار خانه...تمیز کردن دیوار و سقف به خاطر مساحت زیاد و ارتفاع بلند کار سختی به نظر می آید اما چاره ای نیست! حداقل باید سالی یک بار سقف ها و دیوار ها را تمیز کنید.

ترفندهایی برای تمیز کردن سقف و دیوار خانه

تمیز کردن دیوار و سقف خانه جزو سخت ترین کارها در خانه تکانی محسوب می شود. این کار به خاطر مساحت زیاد و ارتفاع بلند کار سختی به نظر می آید، اما چاره ای نیست! حداقل باید سالی یک بار سقف ها و دیوار ها را تمیز کنید.

شما می توانید با دانستن ترفندهایی راحت تر این کار را انجام دهید.

برای پاک کردن مداد سیاه از روی دیوار، شما به یک پاک‌کن خوب نیاز دارید!

به‌ وسیله یک پاک‌کن تمیز می‌توانید این مدل لکه‌ها را به‌ راحتی پاک‌ کنید و سپس با کمی کف و اسفنج و یک دستمال، لکه‌های احتمالی باقی‌مانده را نیز تمیز نمایید و اگر این روش اثر نداشت، می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. به این صورت که مقداری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و با پارچه‌ای به‌ آرامی بر روی محل مورد نظر بکشید.

 

برای تمیز کردن دیوار خانه به چه مواردی باید دقت شود؟

  • اسپری پاک کننده دیوار
  • تمیز کردن دیوار گچی
  • برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی
  • تمیز کردن دیوار رنگ اکریلیک
  • بهترین ترکیب برای شستن دیوار
  • برق انداختن دیوارها
  • پاک کردن مداد رنگی از روی دیوار
  • بهترین پاک کننده رنگ روغن

 

خمیر دندان ترفندی برای پاک کردن لکه‌های مداد رنگی از روی دیوار!

پاک کردن لکه‌های مداد رنگی روی دیوار به کمک یک مسواک کهنه و کمی خمیر دندان امکان‌پذیر است.

شما همچنین می‌توانید برای پاک کردن این خطوط، مقداری جوش‌ شیرین را درون آب حل کرده و با پنبه روی آن‌ها بکشید تا تمیز شوند و سپس با دستمال آن را خشک نمایید.

 

پاک کردن لکه‌های مداد شمعی از روی دیوار، سخت اما امکان‌پذیر!

مداد شمعی به دلیل روغنی بودن به‌ راحتی از سطح دیوار پاک نمی‌شود، برای این کار ابتدا مداد شمعی مانده روی دیوار را خیلی آهسته و نرم بتراشید. سپس مقداری جوش‌ شیرین را درون آب حل کرده و به‌ آرامی روی باقی‌ مانده مداد شمعی بکشید و بعد با یک دستمال تمیز خشک نمایید.

 

تمیز کردن لکه‌های همیشه مزاحم رطوبت و آب

شما هم حتماً در بسیاری از خانه‌ها لکه‌های ناشی از وجود رطوبت و آب را که معمولاً در اثر رطوبت فضای خانه و یا بر اثر نشتی سقف یا دیوار رخ می‌دهند را به‌ وفور دیده‌اید، در اینجا با استفاده از ترفندهای تمیز کردن دیوار و سقف خانه می‌توانید از شر این لکه‌ها خلاص شوید.

در صورتی‌ که لکه تازه ایجاد شده باشد، برای از بین بردن این لکه‌ها یک پیمانه سفیدکننده را در ۲ تا ۳ لیتر آب حل کنید و با دستمال روی لکه‌ها بکشید. اما اگر لکه کهنه باشد می‌توانید با رنگ کردن دوباره آن قسمت از دیوار یا سقف، لکه‌ها را محو کنید. در نهایت درصورتی‌ که این کار نیز جوابگویتان نبود، شما می‌بایست با لایه‌برداری اقدام به پاک کردن این لکه‌ها کنید. اما درصورتی‌ که این لکه‌ها به‌ صورت شوره نمایان شدند، می‌توانید از ترکیب پودر ماشین لباسشویی آنزیم دار با آب استفاده کنید. در این روش یک دستمال آغشته به ترکیب موردنظر را با فشار زیاد روی لکه‌ها بکشید و سپس آبکشی نمایید. در صورتی‌ که شوره‌ها با این روش از بین نرفتند، یک قاشق غذاخوری سرکه را به یک پیمانه آب اضافه کرده و مراحل بالا را طی کنید.

 

حتماً شما هم با جای انگشتان دست بر روی دیوار مواجه شده‌اید

شما هم حتماً با جای لکه‌های انگشتان دست در نقاط مختلف منزل مثل اطراف کلید پریزها و به‌ خصوص اتاق کودکانتان مواجه شده‌اید، برای پاک کردن جای انگشتان دست بر روی دیوار، از سیب‌زمینی استفاده کنید!

در این روش سیب‌زمینی را از وسط نصف کرده و روی دیوار بمالید و سپس با یک اسفنج تمیز جای لکه‌ها را پاک‌کنید.

 

نگران نقاشی با خودکار کودکتان روی دیوار منزل نباشید!

برای پاک کردن خودکار از روی دیوار رنگ‌شده می‌توانید از الکل سفید استفاده کنید. برای این کار ابتدا به مقدار کافی الکل سفید بر روی پنبه بریزید به‌ طوری‌ که از روی پنبه نچکد، سپس پنبه را روی جای خودکار بر روی دیوار رنگ‌شده فشار دهید و درصورتی‌ که جوهر خودکار به پنبه منتقل نشد، دوباره با مقدار پنبه دیگری امتحان کنید.

از مالیدن پنبه بر روی قسمت‌های لک شده خودداری نمایید، زیرا این کار باعث پخش شدن لکه می‌شود. سپس یک پارچه تمیز را به مقداری الکل آغشته کرده و روی باقی‌مانده لکه تا محو کامل بمالید و در پایان، جای لکه را با پارچه خشک تمیز کنید.

 

پاک کردن دوده از دیوار گچی

امروزه در شهرهای بزرگ، به دلیل آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های مختلف، دوده و سیاهی از اصلی‌ترین علل کثیفی بر روی دیوارها هستند. این دوده‌ها معمولاً در اطراف بخاری، شوفاژ، دهانه کولر و… جمع می‌شوند. شما برای پاک کردن دوده از دیوار گچی ابتدا باید به‌ وسیله جاروبرقی دیوار و سقف خانه را تمیز کنید.

نکته: حواستان باشد که جاروبرقی را با فاصله از دیوار بگیرید زیرا چسباندن سر جاروبرقی به دیوار باعث ایجاد لکه و یا خراشیدگی می‌شود.

بعد از اینکه کل دیوار و سقف را جارو کشیدید، کمی پودر لباسشویی و آب را با هم مخلوط‌ کنید و با یک پارچه کتانی تمیز روی قسمت‌های دوده گرفته بکشید، برای تأثیر بهتر می‌توانید محلول آب و پودر لباسشویی را کمی غلیظ‌ تر کنید و در انتها با پارچه کتان تمیز دیگری دیوار را خشک‌ کنید.

 

از تمیز کردن کاغذ دیواری‌ها غافل نشوید!

این روزها دیوارهای خیلی از خانه‌ها با کاغذ دیواری پوشیده شده‌اند و شما نیز باید تمیز کردن آن‌ها را نیز مدنظر داشته باشید.

برای این کار اسفنجی را با آب ولرم خیس کرده و سپس روی کاغذ دیواری بکشید و سعی کنید از آب به مقدار کم استفاده کنید تا به کاغذ آسیبی وارد نشود. همچنین کاغذ دیواری‌ها را باید از بالا به پایین و خیلی نرم تمیز کنید.

 

چگونه رد تابلوها را روی دیوار پاک‌کنیم؟

حتماً برای شما هم پیش‌ آمده است که هنگام تغییر دکوراسیون با جای تابلو روی دیوار مواجه شوید. برای جلوگیری از چنین مشکلی بهتر است به چهارگوشه تابلو چوب بچسبانید تا فاصله ای بین تابلو تا دیوار به وجود آید. ولی اگر چنین کاری نکرده‌اید و جای تابلو روی دیوار ایجاد شده است، بهترین راه‌حل تمیز کردن دیوار با بخار شور است که خیلی راحت دو رنگی دیوار را از بین می‌برد. اما اگر بخار شور در دسترس ندارید، در محلول شوینده خود از آب گرم استفاده کنید و دور و اطراف تابلو را محکم‌تر از جاهای دیگر با پارچه‌ای تمیز بکشید تا جای آن از بین برود.

 

تمیز کردن سقف و دیوار با بخارشور راهی آسان برای انجام کارهای سخت

بخارشورها می‌توانند برای پاک کردن سطوح مختلفی استفاده شوند. تقریباً برای هر چیزی در منزل که نیاز به نظافت و پاک کردن داشته باشد، به‌ خصوص تمیز کردن سقف و دیوار، بخار شور گزینه بسیار مناسبی است. اگر چه بخارشورها برای تمیز کردن سقف و دیوار و حتی کاغذدیواری‌ها مناسب هستند، اما هرکدام بسته به مدلشان این سطوح را تمیزتر می‌کنند. به همین دلیل باید از قبل مشخص کنید که هدفتان از خرید بخارشور چیست و چه فضایی را می‌خواهید با آن تمیز کنید.

 

اسپری پاک‌کننده دیوار را در سبد شوینده‌های خود قرار دهید

امروزه با پیشرفت فناوری شما می‌توانید در بسیاری از موارد جهت پاک‌کنندگی، از محصولات مختص این کار استفاده کنید.

اسپری پاک‌کننده دیوار با قدرت پاک‌کنندگی که دارد به شما این امکان را می‌دهد که همه سطوح را بدون استفاده از آب تمیز کنید.

استفاده از اسپری پاک‌کننده دیوار به‌ خصوص برای دیوارهای پوشیده شده با کاغذدیواری بسیار مناسب است.

 

چگونه سقف خانه را تمیز کنیم

برای تمیز کردن سقف خانه می‌توانید از برس‌های دسته‌ بلند مخصوص این کار و یا جاروبرقی استفاده نمایید.

به خاطر داشته باشید حتماً قبل از شروع کار سر و صورت خود را با پارچه‌ای بپوشانید تا گرد و غبار شما را اذیت نکند و در صورت وجود دوده و یا دیگر کثیفی‌ها می‌توانید از نکات ذکرشده در بالا استفاده کنید.

 

نکات اصولی برای تمیز کردن دیوار و سقف خانه

ابتدا تمام وسایل نزدیک دیوار را جمع‌آوری کنید، تابلوها را بردارید و پنجره‌ها را باز کنید.

برای تمیز کردن دیوار و سقف خانه روی زمین روزنامه پهن کنید تا مواد شوینده و کثیفی‌ها روی فرش و کف خانه نریزد.

قبل از تمیز کردن دیوار و سقف خانه گرد و غبار بر روی دیوار و سقف و چیزهایی که بر روی دیوار باقی‌مانده و خشک‌ شده‌اند را با احتیاط برطرف کنید و اگر می‌خواهید گرد و خاک بر روی دیگر وسایل قرار نگیرد، روی آن‌ها را با پارچه یا ملحفه بپوشانید.

در حین عملیات تمیز کردن سقف و دیوار خانه هر از چند گاهی دستمال خود را بشویید تا گرد و غبارهای آن پاک شوند، زیرا نگرفتن گرد و غبار موجب می‌شود در مرحله شستشو دیوارها کثیف‌تر شوند. همچنین در آخر کار نیز با دستمال یا حوله، دیوارها را خشک‌کنید تا رد آب روی آن‌ها باقی نماند.

پیش از شروع تمیز کردن سقف و دیوار خانه، روی سطح کوچکی از دیوار که در معرض دید نیست، محلول مورد نظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید به رنگ دیوار آسیبی وارد نمی‌کند.

برای آنکه مواد شوینده به دست شما آسیب نرساند، حتماً از دستکش استفاده کنید و در تمام مدت تمیز کردن دیوار و سقف خانه یک سطل آب تمیز کنار دستتان داشته باشید تا برای شستشوی دستمال‌ها کمتر دچار دردسر شوید.

 

منبع:خدمت از ما

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x