مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

افراد دارای اعتماد بنفس بالا لزوما از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند. عزت نفس یعنی اینکه افراد ارزش خودشان را چگونه ارزیابی می‌کنند، چقدر خودشان را دوست و یا باور دارند. درواقع، عزت نفس تعیین‌ کننده‌ تفکر منطقی، نوع احساسات و طرز رفتار هر شخص نسبت به خودش است. اما اعتماد بنفس به باور فردی درمورد انجام کاری خاص یا دستیابی به اهداف دلخواه اشاره دارد. ممکن است فردی که در یک حوزه خاص مهارت خوبی دارد نسبت به این مساله اعتماد به نفس بالایی داشته باشد اما درحوزه های دیگر اینطور نباشد. به همین ترتیب میتوان گفت که عزت نفس جامع وکلی است ولی اعتماد به نفس اختصاصی.

«تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس»

با اینکه دو مفهوم عزت نفس و اعتماد به نفس اغلب به صورت مترادف درنظر گرفته می شوند اما باید دقت کرد که این فرض اشتباه است و عزت نفس و اعتماد به نفس را نباید یکسان دانست چرا که در بسیاری از موارد، اعتماد به نفس بالا لزوما همراه با عزت نفس بالا نیست.

آگاهی از تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس نقش موثری در شکل ‌گیری شخصیت هر فرد دارد. به همین دلیل امروزه بحث در مورد تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است.

چرا که با دانستن بهتر تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس و و راه های تقویت آن‌ ها به طور جداگانه می توان شخصیت قوی تری داشت و راحت تر به موفقیت رسید و حتی می توان از بروز بسیاری از اختلالات شخصیتی جلوگیری کرد.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس

عزت نفس در واقع نظر افراد نسبت به خودشان است. یعنی چگونه خودشان را می‌ بینند، چه تصوری از خودشان دارند و یا اینکه چقدر خودشان را دوست دارند و چه میزان ارزشی برای خودشان قائل هستند.

عزت نفس یعنی افراد می دانند توانمند و ارزشمند هستند و صلاحیت یک زندگی شاد و موفق را دارند. علاوه بر این تمام موجودات و انسان ها نیز ارزشمند هستند و صلاحیت یک زندگی شاد و موفق را دارند.

افرادی که عزت نفس سالمی دارند به اندازه کافی از دستاوردها و توانایی های خود آگاهی دارند، از آنچه هستند خوشحالند و خودشان را دوست دارند. به همین دلیل هم احساسات خود را به راحتی بیان می کنند، خودتان را سرزنش نمی کنند و برای خودشان اهمیت و ارزش قائل هستند.

عزت نفس احساسی بنیادی است که از تجارب زندگی، به‌ ویژه در سنین پایین، نشات می‌‌ گیرد و این تجارب حساس، تعیین‌ کننده‌ احساس خود ارزشی فرد در دراز مدت به‌ شمار می‌ روند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تعریف اعتماد به نفس

همانطور که در مطالب قبل بیان کردیم اعتماد به نفس یعنی اینکه در تحقق هدف یا کاری خاص به توانمندی‌ های خودمان باور و اطمینان داشته باشیم.

داشتن اعتماد به نفس می تواند در رسیدن به اهداف مهم زندگی و موفقیت به فرد کمک کند و به او احساس ارزشمندی بدهد.

استفاده کردن از کلمه اعتماد به نفس به طور کلی بی معنی است چرا که در بسیاری از موارد، فردی که در حوزه‌ خاصی به مهارت و تخصص دست می‌یابد، در همان حوزه از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار می ‌شود و ممکن است همین فرد در حوزه های دیگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشد.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

با اینکه دو مفهوم عزت نفس و اعتماد به نفس اغلب به صورت مترادف درنظر گرفته می شوند اما باید دانست که این فرض کاملا غلط است و این دو عبارت کاملا دو مفهوم متفاوت هستند.

دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس به افراد کمک می‌کند تا بتوانند میان این دو ویژگی مهم زندگی، تفاوت قائل شده و به خوبی به معنی آن‌ ها و جایگاهشان پی ببرند.

افراد دارای اعتماد به نفس بالا لزوما از عزت نفس بالایی برخوردار نیستند. عزت نفس یعنی اینکه افراد ارزش خودشان را چگونه ارزیابی می‌کنند. در واقع عزت نفس تعیین‌ کننده‌ تفکر منطقی، نوع احساسات و طرز رفتار هر شخص است. اما اعتماد به نفس به باور فردی درمورد انجام کاری خاص یا دستیابی به اهداف دلخواه اشاره دارد.

عزت نفس یعنی ارزیابی احساس خودارزشی و از تجارب مثبت زندگی ریشه می‌گیرد و در خصوصیاتی مانند انعطاف‌ پذیری، جسارت و احترام به خود و دیگران نمود می‌یابد.

اما اعتماد به نفس یعنی اینکه فرد به توانمندی‌ های فردی خود باور داشته باشد. اعتماد به نفس در نتیجه‌ انجام موفقیت ‌آمیز کاری خاص یا رویارویی پیروزمندانه با چالشی به خصوص شکل می‌گیرد و در خصوصیاتی مانند پذیرش مشتاقانه‌ چالش‌ها، مسئولیت‌‌ ها و فرصت‌ های جدید نمود پیدا می کند.

به عبارت دیگر عزت نفس در تمام جنبه های ذهنی و واقعی زندگی وجود دارد. زیرا عزت نفس پایه احساسات قوی است که می ‌تواند تعیین کننده تفکر منطقی، نوع احساسات و طرز رفتار شما باشد اما اعتماد به نفس نوعی خودباوری در یک زمینه خاص است..

با توجه به مواردی که تا الان ارائه شد می‌ توان به این نتیجه رسید که اعتماد به نفس و عزت نفس دو مفهوم کاملا متفاوت هستند و اعتماد به نفس یکی از عناصر سازنده عزت نفس است. بنابراین می ‌توان گفت عزت نفس و اعتماد به نفس مکمل یکدیگر هستند و داشتن یکی مستلزم داشتن دیگری نیست.

اما اگر هر دو با هم همراه شوند و اعتماد به نفس با احساس ارزشمندی و شایستگی در یک فرد ظاهر شود چنین فردی شخصیت بهتر و از سلامت روان بیشتری برخوردار است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x