مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز جاذبه تاریخی شهر بهشت

حمام وکیل شیراز یکی از بناهایی است که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیرش شهرت خاصی دارد و به یکی از دیدنی های مهم شهر بدل شده است.

حمام وکیل شیراز جاذبه تاریخی شهر بهشت

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی حمام وکیل شیراز واقع در استان فارس اختصاص دارد.

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

کریم خان زند از سال ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجری قمری بر تخت پادشاهی ایران تکیه زد و پایتختش شهر شیراز بود. او بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به بناهای وکیل شهرت یافتند. حمام وکیل یکی از همین بناهاست که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیرش شهرت خاصی دارد و به یکی از دیدنی های مهم شهر بدل شده است. امروزه ۳۰ مجسمه مومی نیز در این حمام وجود دارد تا سبک زندگی قدیم را به بازدیدکنندگان نشان دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی مسجد نصیرالملک شیراز /جلوه ای شگفت انگیز از هنر معماری

حمام وکیل با ۱۱ هزار مترمربع مساحت، ۸ هزار و ۶۶۰ متر زیربنا، ۱۲۰ متر طول و ۸۰ متر عرض از حمام های وسیع ایران است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

حمام وکیل شیراز
حمام وکیل شیراز

در حمام وکیل شیراز فضاها به گونه ای طراحی شده است که گرما از آن خارج نشود و هوای سرد به آن داخل نشود. این حمام مدتی به زورخانه و مدتی نیز به رستوران سنتی تبدیل گشته بود، اما دوباره توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده و به شکل اصلی خود در دوران قدیم بازگشته است.

حمام وکیل شیراز
حمام وکیل شیراز

حمام به شکل یک هشت ضلعی، دارای هشت ستون یک دست از جنس سنگ در میان سقف گنبد مانندش ساخته شده است. گرم خانه حمام به وسیله سنگ پوشیده شده و در قسمت جنوب گرم خانه خزینه ای برای آب گرم تعبیه شده است. در دو سوی گرم خانه، دو شاه نشین ساخته اند و در دو سمت خزینه نیز دو حاکم نشین قرار داده اند.

در وسط هر کدام از حاکم نشین ها یک حوض قرار گرفته که پوشیده از سنگ مرمر است. هشت ستون حمام از جنس سنگ گندمک گوگرددار هستند. روی ستون ها پوشیده از مقرنس گچی است که عمق کمی دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی حمام وکیل کرمان

سقف ورودی حمام دارای گچ بری هایی است که محققان می گویند این گچ بری ها مربوط به دوران پهلوی است. آب حمام از چاهی در قسمت غربی تأمین می شده است. کف حمام دارای گربه روهایی است که به دودکش وصل می شوند. این گربه روها به منظور انتقال گرمای بیشتر به کف و انتقال دوده های حاصل از سوخت گرم کننده آب به بیرون ساخته شده اند.

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل در کنار بازار و مسجد وکیل در کنار میدان شهدا قرار گرفته است. اگر می خواهید سیری در آداب و سنت گذشتگان داشته باشید، دیدن این حمام بی نظیر با نگاره های زیبا را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: حمام گنجعلی خان کرمان (موزه مردم شناسی کرمان)

عکس حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x