مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ماژول های لازم برای دنبال نمودن خودرو با سنسور GPS

ردیابی خودرو به‌ وسیله ماژول‌های GPS و GSM / آموزش ساخت

در این مقاله روش ساخت یک سیستم پایش موقعیت خودرو به وسیله ماژول های GPS و GSM و آردوینو آموزش داده شده است. این سیستم قادر است به وسیله یک سیم کارت تلفن همراه موقعیت لحظه ای خودروی حامل ماژول را در لحظه ارسال نماید.

آموزش ساخت سیستم ردیابی خودرو

 

ردیابی خودرو به‌ وسیله GPS و GSM

حتماً ضرب المثل «مالت رو سفت بگیر، همسایه‌ات رو دزد نکن» را شنیده‌اید. البته در دنیای امروز هر تعداد قفل و سیستم امنیتی هم داشته باشید، باز هم امکان سرقت وجود دارد. شرکت‌های تولیدکننده خودروی بزرگ این امکان را در خودروهای خود دیده­ اند و می‌توانند خودرو را به درخواست دارنده پیگیری و موقعیت‌یابی کنند.

اما اگر خودرو شما از این شرکت‌های محبوب نباشد، چاره چیست؟

راه‌حل استفاده از سیستم‌های GPS است. حال اگر بخواهید این سیستم‌ها را تهیه نماید دو امکان پیش روی شما است. یک انتخاب خرید سیستم آماده است که تولیدکنندگان آن‌ها کم نیستند. انتخاب دوم ساخت آن به کمک ماژول‌های آماده آردوینو است.

بردها و ماژول‌های آردوینو با قیمت‌های متفاوتی توسط سازنده‌های با نام و بی نام زیادی به بازار عرضه می‌شوند. در مطالب گذشته قابلیت‌های کاربردی این میکرو کنترل‌های مجتمع و ماژول‌های متفاوت آنها گفته‌ شده است. هدف ما این است تا با ارایه این دسته مقالات حس خوب توانمندی را در شما دوستداران القا کنیم.

تجهیزات لازم برای ساخت

  • یک عدد آردوینو اونوG
  • یک عدد ماژول فرستنده و گیرنده  ۸۰۰/۹۰۰GSM
  • یک عدد ماژول NEO GPS 6M
  • یک عدد ال سی دی ۱۶ در ۲
  • یک ماژول بریک اوت برد ال سی دی
  • سیم های ارتباطی
  • منبع تغذیه باتری

 

معرفی ماژول‌ها

ماژول آردوینو که بر مبنای میکرو کنترلر معروف ATmega 328 بنا شده است و دارای ۶ پایه آنالوگ و ۱۴ پایه دیجیتالی است، ارزان قیمت است و قابلیت های محاسباتی خوبی به همراه دارد که پیش‌تر مقالاتی در مورد امکانات و لوازم قابل ساخت با این ماژول به تفضیل آورده شده است. این ماژول با ولتاژ ورودی ۶ الی ۲۰ قابل راه اندازی است، ولی بهترین ولتاژ ورودی ۱۲ ولت است.

ماژول GSM 900/800 یک فرستنده و گیرنده موبایل است که به‌وسیله انتقال اطلاعات از طریق سیم‌کارت داده‌ها و موقعیت‌های پردازش شده توسط کنترلر را انتقال و یا دریافت می‌نماید. این ماژول در دو باند ۹۰۰ و ۸۰۰ مخابرات کار می‌کند. این ماژول به صورت‌های مختلفی تولید شده‌اند. حتی در بعضی موارد به صورت ماژول مجتمع با همراه GPS ،GPRS و یا ۳G نیز ارایه می‌شوند. در حالت پایه قیمت پایین‌تری دارند و در این پروژه ملاک ارتباط باند ۸۰۰ به صورت ارتباط اس ام اس است.

ماژول GSM 800
ماژول GSM 800

ماژول NEO GPS 6M وظیفه دریافت اطلاعات از ماهواره‌های جهانیGPS را دارد. این ماژول به‌وسیله آنتن همراه در هر لحظه داده‌های مختصات UTM جهانی را دریافت و به میکرو کنترلر انتقال می‌دهد.

ماژول GPS به همراه آنتن
ماژول GPS به همراه آنتن

نحوه اتصال اجزا

مطابق تصویر پایه‌های TX  و RX برد GSM800 به پایه‌های دیجیتال ۰ و ۱ برد آردوینو متصل خواهند شد. پایه‌های TXD و RXD برد GPS به پایه‌های دیجیتال شماره ۳ و ۴ برد آردوینو متصل می‌شوند. پایه شماره ۴ و ۶ ال ای دی به پایه های شماره ۱۳ و ۱۲ دیجیتال و پایه های ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ال سی دی نیز به ترتیب به پایه های شماره ۱۱، ۱۰، ۹ و ۸  دیجیتال آردوینو متصل می‌شوند. در نظر داشته باشید با توجه به ولتاژ مناسب هر ماژول ۵ و یا ۳.۳ ولت را به ماژول ها انتقال دهید و درنهایت اتصال گراند را رعایت نمایید.

نحوه اتصال دو ماژول GSM و GPS به آردوینو
نحوه اتصال دو ماژول GSM و GPS به آردوینو
نحوه اتصال
نحوه اتصال

نرم افزار

دراین مرحله ابتدا کتاب‌خانه GPS و GSM را دانلود نمایید و در آردوینو آپلود کنید، سپس کد برنامه را دانلود کرده و در سیستم آپلود نمایید. توجه داشته باشید ابتدا کتاب‌خانه‌ها را در سیستم وارد نمایید و سپس کد برنامه را به‌وسیله لودر آردوینو در سیستم وارد نمایید.

 

روش راه اندازی

بعد از نصب برنامه یک سیم‌کارت در درون کارت GSM قرار دهید. به شماره مورد نظر لغت دستور “TRACK VEHICLE” را پیامک کنید. در جواب سیستم برای شما یک پیامک حاوی مختصات دستگاه ارسال می‌نماید.

ارسال دستور
ارسال دستور
دریافت موقعیت از GPS به سیستم و ارسال آن
دریافت موقعیت از GPS به سیستم و ارسال آن

 

لینک دانلود کتاب خانه

لینک دانلود نرم افزار

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله که به ردیابی خودرو به‌ وسیله ماژول‌های GPS و GSM / آموزش ساخت اختصاص داشت، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک