مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

رنگ سال ۲۰۲۱

حتماً تابه‌حال به این نکته توجه کرده‌اید که در سال، طیف رنگ‌های مشابهی در پوشاک، صنایع، تبلیغات و دکوراسیون خانه یا شرکت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. رنگ سال، واژه‌ یا خبری است که اهالی و طرفداران مد هر ساله منتظر اعلام آن مانده تا لباس و در کل تیپ خود را با آن هماهنگ کنند.

حتماً تا به‌ حال به این نکته توجه کرده‌اید که در سال، طیف رنگ‌های مشابهی در پوشاک، صنایع، تبلیغات و دکوراسیون خانه یا شرکت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

رنگ سال، واژه‌ یا خبری است که اهالی و طرفداران مد هر ساله منتظر اعلام آن مانده تا لباس و در کل تیپ خود را با آن هماهنگ کنند. مجله‌ها و رسانه‌های متفاوتی رنگ سال را اعلام می‌نمایند اما معتبرترین مرجع وبسایت و مجله پانتون است.

پانتون یا پنتون (Pantone) موسسه ای واقع در شهر کارلستات نیو جرسی است که به عنوان تعیین کننده رنگ سال، شهرت جهانی دارد. این کمپانی از سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۰ اولین پیشنهاد را برای رنگ سال داد که مورد استقبال طراحان زیادی قرار گرفت. رنگ سال در زمینه های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد مانند طراحی داخلی، دکوراسیون، فشن و…

رنگ سال ۲۰۲۱

بالاخره رنگ شاخص سال ۲۰۲۱ از طرف مجله پانتون اعلام شد که برای دومین سال دو رنگ را انتخاب کرده است، زرد و خاکستری: خاکستری نهایی و خنثی (Ultimate Gray) با Pantone کد ۱۷_۵۱۰۴ و زرد روشن Illuminating با Pantone کد ۱۳_۰۶۴۷.

PicsArt 12 24 01.49.39

البته زمانی که یک رنگ به‌ عنوان رنگ شاخص معرفی می‌شود، مقصود تمام رنگ‌هایی است که اصطلاحاً زیرمجموعه‌ی آن رنگ اصلی قرار می‌گیرند. به بیان ساده به‌ عنوان‌ مثال رنگ زرد که امسال یکی از رنگ‌های شاخص است، از زیرمجموعه پر رنگ و کم‌رنگ آن نیز می‌توان به‌عنوان رنگ شاخص استفاده کرد و یا برای خاکستری می‌توان از رنگ طوسی در تلفیق با رنگ زرد می توان یاد کرد.

نماد این رنگ ها

رنگ زرد، حسی مثبت و قدرتمند دارد. این رنگ احساسات متفکرانه و عمیقی را بر می انگیزد اما در نهایت وعده روزهای روشن و آفتابی را می دهد. برای روح انسان به ویژه در این روزگار ضرروی است که حس کند همه چیز روشن تر خواهد شد. رنگ زرد روشنایی پیام خوشبختی است و محقق شدن امیدها و آروزهایی درخشان را نوید می دهد.

رنگ خاکستری، نمادی از عناصر جامد و قابل اطمینان است که پایه های محکم زندگی را می سازند. خاکستری ما را به یاد سنگریزه های کنار ساحل می اندازد و زرد پر رنگ نماد خورشید و نوری است که بر این سنگ ها می تابد. خاکستری نماد ثبات و پایداری و در میان رنگ ها، رنگی آرام و استوار است.

 

در سال جاری جهان درگیری های زیادی را داشته است؛ از شیوع ویروس کرونا و همه گیری و اعتراضات و اکنون همه مردم در جهان خواستار عدالت و برابری نژادی و ریشه کن شدن این ویروس هستند و تمام این موضوعات می تواند بر انتخاب رنگ سال دخیل باشد.

دو رنگ کاملا متفاوت در دو گوشه از طیف های رنگی و پر معنا که می تواند سمبل امید باشد. پنتون عنوان کرده که هدفش از انتخاب رنگ سال همانند سال های گذشته است و آن ها همیشه یک هدف را دنبال می کنند: انعکاس فرهنگ لحظه ای که در آن زندگی می کنیم، همچنین گفته است: ما می دانیم که در یک زمان غیرمعمول زندگی می کنیم چه همه گیری کرونا و چه اعتراضات، اما ما در حال، برای تصور آینده تلاش می کنیم.

ترکیب این رنگ ها را در دکوراسیون داخلی ببینیم:

 

ترکیب این رنگ ها را در ست لباس ها ببینیم:

امیدواریم از این مطلب که به رنگ سال ۲۰۲۱ اختصاص داشت، لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک