مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 14 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز بزرگداشت سهروردی 1403

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳ به همراه مطالبی درباره شیخ اشراق

در این مطلب تاریخ دقیق روز بزرگداشت سهروردی 1403 را به همراه مطالبی درباره شیخ اشراق برای شما آورده ایم. سهروردی مؤسس حکمت‌ اشراق است و در زمینه فلسفه و حکمت اسلامی آثار متنوعی به ثبت رسانیده است.

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳ به همراه مطالبی درباره شیخ اشراق

همراهان ارجمند و همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳ را به همراه مطالبی درباره شیخ اشراق برای شما آورده ایم. امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره کافی ببرید. با ما همراه باشید…

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی 1403
روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳ مصادف با دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳ محرم ۱۴۴۶ و ۲۹ جولای ۲۰۲۴ است.

شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد و متعلق به قرن ششم است. او فیلسوف، دانشمند و عارف برجسته ای است که از همه دانش های متعارف زمان خود مانند فقه، فلسفه، ادبیات و اصول بهره کافی داشت و در آنها صاحب نظر بود.

سهروردی مؤسس حکمت‌ اشراق است و در زمینه فلسفه و حکمت اسلامی آثار متنوعی به ثبت رسانیده است. مهمترین اثر وی، کتاب حکمه الاشراق است. وی یکی از نام آوران حوزه فلسفه اسلامی است که به حق باید او را بنیانگذار روشی نو در این عرصه و یکی از احیاگران فلسفه در شرق به شمار آورد.

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی 1403
روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

سهروردی کسی است که مکتب فلسفی اشراق را به وجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند.

او خود فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora conurgens نام نهاده اند. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است.

مکتب سهروردی هم فلسفه است و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد.

او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری و برای تحقق محتاج وجود است. در حالی که طبق حکمت اشراق، ماهیت امری حقیقی است و وجود امری اعتباری.

کتاب حکمه الاشراق مهم ترین اثر فلسفی سهروردی در واقع به نظریه ابن سینا برای تاسیس حکمت مشرقی جامه عمل پوشاند. او را زنده کننده عرفان آریایی و پدیدآورنده حکمت خسروانی می دانند.

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

 

روز بزرگداشت سهروردی 1403
روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

سهروردی در یکی از سفرهایش از دمشق به حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی، سردار معروف مسلمانان در جنگ‌ های صلیبی، دیدار کرد.

ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از او خواست که در دربار او در حلب ماندگار شود. سهروردی نیز که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند.

شیخ سهروردی همیشه در بیان احکام و مسائل مربوط به دین صریح بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام برخی فقها علیه او حکم ارتداد دادند و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند.

این دشمنی تا جایی رسید که ملک ظاهر، سلطان مصر، را تشویق به قتل او کردند. اما ملک ظاهر نمی‌پذیرفت و به خواست آنان توجهی نمی‌ کرد.

صلاح‌الدین، یکی از فرمانروایان مسلمان حاضر در جنگ‌های صلیبی، که به تازگی سوریه را از دست صلیبیان بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تأیید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد.

به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان‌ جا و در سن ۳۷ سالگی به قتل رسانده شد.

سهروردی به علوم غریبه و سحر و جادو نیز مسلط بود و گفته می‌ شود یکی از دلایل به قتل رسیدنش همین موضوع است.

مزار شیخ در مسجد امام سهروردی شهر حلب است.

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

 

روز بزرگداشت سهروردی 1403
روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

روز بزرگداشت سهروردی ۱۴۰۳

 

۳ جمله زیبا از سهروردی

– مشکلات کوچک را از راه بردار پیش از آنکه مشکلات بزرگ‌تر تو را دربرگیرند، و با قلبی بیدار و هوشیار رفتار کن و در جایگاه بزرگی قرار بگیر که تو پرتوی از نور می‌باشی

– ای انسان وجودت را به بهترین وجه تربیت کن، و آن را از پلیدی‌ها پاک گردان که ارزش کارها به ظاهرشان است

– از فکر پلید غافل نباش چون مانند سمی که خالص شده است با وجود میزان اندکش کشنده است و تو نباید بگذاری که نیروی پلیدی تو را ضعیف کند

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x