مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 28 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز جشن میانه پاییز 1403

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳ به همراه مطالب جذاب و خواندنی

در این مطلب تاریخ دقیق روز جشن میانه پاییز 1403 را به همراه مطالب جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم. جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیـاثْـرِم» در اوستایی «اَیـاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما» نامگذاری شده است.

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳ به همراه مطالب جذاب و خواندنی

همراهان عزیز و محترم مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳ را به همراه مطالب جذاب و خواندنی برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز 1403
روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳ مصادف با سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳، ۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ و ۵ نوامبر ۲۰۲۴ است.

جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیـاثْـرِم» در اوستایی «اَیـاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما» نامگذاری شده است.

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز 1403
روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد. چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است. این اندازه‌ها و فاصله‌های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه‌های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است.

نام این گاهان بار از واژه اوستایی “ایاسریمه” گرفته شده است. یعنی آغاز سرما و زمان برگزاری آن در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند. در باور سنتی زرتشتیان، گاهنبار ایاسرم گاه هنگامی است که خداوند گیاهان را آفریده است.

این گاهنبار نیز اکنون همانند گاهنبارهای چهره های دیگر و با همان شیوه در خانه و یا تالارهای عمومی برگزار می شود. بطور کلی عنصر دینی این جشن ها خواندن “جشن”  (Jashan) و نیایش است که موبدان انجام می دهند و حاضرین در جشن (Jashan) دست یکدیگر را می گیرند و همازور (هم پیمان، هم باور، هم اندیش) می شوند زیرا، پیروزی و کامیابی در یگانگی و همازوری است به ویژه در گذشته تحمل در برابر بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان و مانند آن تنها با همازوری و پشتیبانی از یکدیگر شدنی بود. شرکت در مراسم گاهنبار وظیفه دینی برای همه بود؛ هزینه آن را همه داوطلبانه و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش می داد ولی همه به یک اندازه در آن “هم بهره” می شدند.

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز 1403
روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

عنصر اجتماعی این جشن ها در این بود که همه زرتشتیان، زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی، ارباب و رعیت، همه یکسان در آن شرکت می کردند و در یک جا گرد می آمدند از یک سفره و از یک غذا می خوردند و این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد.

علاوه بر این در پایان این مراسم آن چه از خوردنی باقی مانده بود به خانه افراد بینوا و نیازمند فرستاده می شد و این جزئی از “نیکوکاری و دهش” است که در دین زرتشتی ستوده و سفارش شده است.

شرکت در مراسم گاهنبار وظیفه دینی برای همه بود؛ هزینه آن را همه داوطلبانه و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش می داد ولی همه به یک اندازه در آن “هم بهره” می شدند.

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز 1403
روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

روز جشن میانه پاییز ۱۴۰۳

اما اگر بخواهیم در خصوص جشن میانه ی پاییز صحبت کنیم، باید بگوییم که در تقویم ایرانی این روز به نام “اَیاثرِم” شناخته می شود. این نام در لهجه اوستایی نیز به نام “اَیاثرِمه” خوانده می شود. این روز در زندگی افراد کشاورز و گله دار زمانی رخ می دهد که گله ها به چراگاهای زمستانی خود کوچ می کنند.

البته ناگفته نماند که در باور زرتشیان، روز “آغاز سرما” یا همان “جشن میانه پاییز” زمانی رخ می دهد که خداوند گیاهان را خلق کرده است.

همانطور که گفته شد در آخر جشن نیز غذاهای باقی مانده به خانه های افراد کم توان از لحاظ درآمد فرستاده می شود. گفتنی است که این جشن ایرانی هنوز در استان کرمانشاه برگزار می شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x