مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 16 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز جمعه سیاه 1402

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲ به همراه نکات خواندنی و هرآنچه باید بدانید

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جمعه سیاه 1402 را به همراه نکات خواندنی و هرآنچه باید بدانید برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید...

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲ به همراه نکات خواندنی و هرآنچه باید بدانید

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این مطلب تاریخ دقیق روز جمعه سیاه ۱۴۰۲ را به همراه نکات خواندنی و هرآنچه باید بدانید برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه 1402
روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲ مصادف با جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۰ جمادی الاول ۱۴۴۵ و ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ است.

جمعه سیاه (Black Friday) آخرین جمعه ماه نوامبر بوده و روز پس از عید شکرگزاری است که در واقع عملا خرید برای کریسمس از این روز آغاز می‌شود.

اصطلاح جمعه سیاه «Black Friday» در سال ۱۹۶۰ به مناسبت افتتاحیه فصل خرید کریسمس ابداع شد. جمعه سیاه ابتدا در کشورهای مسیحی برگزار می‌شد، اما به سرعت به تمامی کشورهای جهان راه پیدا کرد! با این حال این جمعه، مناسبت مذهبی ندارد و تاریخ مشخصی برای آن در نظر نگرفته شده است.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه 1402
روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز بلک فرایدی ۱۴۰۲

از آنجایی که این روز را به عنوان روز آغاز خرید کریسمس در ایالات متحده در نظر گرفته‌اند، بیشتر فروشندگان صبح زود و حتی در نیمه‌های شب فروشگاه‌های خود را باز کرده و به ارائه‌ی تبلیغات فروش می‌پردازند.

این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح باز می‌کنند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید خود را انجام داده باشند. در این روز فروشنده ها محصولاتشان را با تخفیف بالایی به مردم به فروش می‌رسانند، صبح زودتر به سر کار می روند و شب دیرتر بر می‌گردند.

فروشنده‌ها با فروش بسته‌های کالا یا Bundle، خریداران را به خرید کالا‌هایی غیرجذاب نیز تشویق می‌کنند. برای مثال در یک بسته شامل ۵ کالا، سه کالا مورد نظر خریدار بوده و با توجه به اینکه این بسته شامل تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود، خریدار ترجیح می‌دهد آن را تهیه کرده و در نتیجه دو کالایی که ممکن است فروش کمتری داشته باشد در این وضعیت به فروش می‌رسد.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه 1402
روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه 1402
روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

سابقه‌ جمعه سیاه یا به تعریفی بزرگ‌ترین روز حراج در دنیا، به قرن بیستم باز می‌گردد؛ ولی اصطلاح Black Friday به قرن نوزدهم می‌رسد. کلمه‌ی «سیاه» در اغلب فرهنگ‌ها برای شرح مصیبت و بلا استفاده می‌شود. در فرهنگ آمریکایی نیز، این اصطلاح برای روزهایی استفاده می‌شود که مصیبت‌های عمومی رخ داده بودند. اولین ‌بار در سال ۱۸۶۹، اصطلاح جمعه سیاه برای روزی به‌کار رفت که بازار طلا در ایالات متحده به‌‌دلیل سوءاستفاده‌ی چند معامله‌گر، با نگرانی و ترس شدید سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد.

اولین‌باری که اصطلاح بلک فرایدی برای روز پس از جشن شکرگزاری به‌کار رفت، در مقاله‌ای در سال ۱۹۵۱ و ژورنال Factpry Management and Maintenance بود. همین ژورنال مجددا اصطلاح را در نوامبر ۱۹۵۲ به‌کار برد و این‌بار هم اصطلاح جمعه سیاه ربطی به خرید و حراج نداشت. در واقع، تعداد زیادی از کارگران در آن سال‌ها، به بهانه‌ی بیماری از رفتن به کارخانه پس از یک روز تعطیل رسمی امتناع می‌کردند. آن‌ها با این کار، تعطیلی چهار روزه برای خود مهیا می‌کردند. در همان دوران، اصطلاح جمعه سیاه را پلیس فیلادلفیا و راچستر هم استفاده کرد. ترافیکی که با شروع فصل خرید کریسمس در خیابان‌ها ایجاد می‌شد، حکم مصیبت را برای نیروی پلیس داشت که به استفاده از اصطلاح جمعه سیاه و شنبه سیاه منجر شد. پس از مدتی که مدیریت ترافیک آسان‌تر شد، کارشناسان روابط‌عمومی اصطلاح‌هایی همچون Big Friday و Big Saturday را برای روزها پیشنهاد کردند که البته با استقبال چندانی مواجه نشد.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه 1402
روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

در دهه‌های بعدی، به‌مرور استفاده از اصطلاح بلک فرایدی به‌عنوان شلوغ‌ترین روز فروش در ایالات متحده افزایش یافت. رسانه‌‌های باسابقه‌ای همچون نیویورک‌تایمز و فیلادلفیااینکوایر، در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شهرت بلک فرایدی را افزایش دادند. در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۱۹۸۰، فروشندگان تعریف و توجیه جالبی برای جمعه سیاه ارائه کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند در طول سال، از ژانویه تا نوامبر، در ضرر مالی فعالیت می‌کنند و گزارش آن‌ها همیشه با خسارت همراه است و اولین روز فصل خرید کریسمس، برای آن‌ها حکم شروع دوران سود را دارد. ممیزان مالیاتی و حسابرسان از رنگ قرمز برای نشان‌دادن ضرر مالی فروشنده و رنگ سیاه برای نشان‌دادن سود استفاده می‌کردند. در نتیجه، جمعه سیاه همان روزی بود که رنگ گزارش درآمدی فروشگاه‌ها از قرمز به سیاه تغییر می‌کرد.

تاریخچه‌ جمعه سیاه در فرهنگ ایالات متحده به رژه‌ی بابانوئل (Santa Claus Paade) هم مربوط می‌شود. آمریکایی‌ها برای جشن‌گرفتن روز شکرگزاری، رژه‌هایی هم برگزار می‌کنند که بابانوئل در انتهای رژه حرکت می‌کند. این حرکت یعنی بابانوئل به‌زودی می‌آید و آماده‌ شدن آمریکایی‌ها برای مهم‌ترین تعطیلات پس از روز شکرگزاری را نشان می‌دهد. در قرن‌های نوزدهم و بیستم، فروشگاه‌های بزرگی در آمریکا و کانادا از رژه‌های بابانوئل برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کردند و به‌نوعی پشتیبان مالی رژه هم بودند. به‌هرحال، این روند به‌مرور ادامه پیدا کرد تا اینکه اولین روز پس از جشن شکرگزاری، به‌عنوان اولین روز فصل خرید در آمریکای‌شمالی شهرت یافت.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

فرهنگ آمریکایی همیشه مخالف تبلیغات فصل خرید کریسمس پیش از جشن شکرگزاری بود. با پدید آمدن فرهنگ بلک فرایدی، فروشندگان مجبور بودند تبلیغات خود را زودتر شروع کنند. این اقدام‌ها حتی زمانی با مخالفت مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا نیز همراه شد. به‌هرحال در سال‌های اخیر و با رشد نفوذ تجارت الکترونیک در فرهنگ خرید، سنت‌ها نیز به‌مرور فراموش شده‌اند. به‌عنوان مثال، آمازون در ژوییه‌ی ۲۰۱۵ روز تخفیفی به‌نام Prime Day برگزار کرد که تخفیف‌های بیشتری هم در مقایسه‌ با بلک فرایدی ارائه می‌دارد. این روند در سال‌های بعد هم ادامه داشت و حتی فروشگاه‌های بیشتری با غول تجارت الکترونیک همراه شدند که به تولد روز جدیدی به‌نام «جمعه سیاه ماه جولای (Black Friday in July)» منجر شد.

فروشگاه‌های آمریکایی با گذشت سال‌ها و افزایش تمایل مردم به خرید در جمعه سیاه،‌ تصمیم گرفتند فروشگاه‌های خود را در ساعت‌های ابتدایی روز باز کنند تا مشتریان با خیال راحت‌تری خرید کنند. این روند باعث شد حتی اصطلاح «پنجشنبه سیاه» متولد شد؛ هرچند روند مذکور آن‌چنان ادامه‌دار نبود و تقریبا شکست خورد.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

در سال‌های اخیر، تجارت الکترونیک و در صدر فعالان آن آمازون، نقش مهمی در توسعه‌ی فرهنگ جمعه سیاه ایفا کرده‌اند. تخفیف‌های باورنکردنی فروشگاه‌های آنلاین برای اجناسشان، به‌مرور خرید در جمعه سیاه را به فرهنگی بین‌المللی هم تبدیل کرد. این تأثیر و نفوذ فرهنگی به‌حدی شد که خرید در جمعه سیاه آمریکایی به ایران هم رسید و در سال‌های اخیر، شاهد برگزاری جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی ایران نیز هستیم.

علاوه‌بر ایالات متحده کشورهایی همچون کانادا، بریتانیا،‌ مکزیک، رومانی، هند، فرانسه،‌ آلمان، سوئیس، استرالیا و نیوزیلند با رویدادهای جمعه سیاه بزرگ شناخته می‌شوند. در این کشورها، مراسم ویژه‌ای برای جمعه سیاه برگزار می‌شود و خرید تخفیف‌دار به فروشگاه‌های آنلاین محدود نیست؛ هرچند بسیاری از کاربران در کشورهای مذکور نیز امروزه خرید آنلاین در سرویس‌هایی همچون آمازون و والمارت و دیگران را ترجیح می‌دهند.

روز جمعه سیاه ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x