مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 14 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز جهانی آشپزی 1403

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳ به همراه پیام تبریک های جدید

۲۵ سپتامبر هر سال روز جهانی آشپزی است. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی آشپزی 1403 را به همراه پیام تبریک های جدید و نکات خواندنی و جذاب برای شما آورده ایم.

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳ به همراه پیام تبریک های جدید

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، ۲۵ سپتامبر هر سال روز جهانی آشپزی است. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳ را به همراه پیام تبریک های جدید و نکات خواندنی و جذاب برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید…

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی 1403
روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳، ۲۱ ربیع الاول ۱۴۴۶ و ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴ است.

۲۵ سپتامبر هر سال روز جهانی آشپزی است. بدون شک یکی از مهم‌ترین هنرهای بشر در طول تاریخ که رابطه تنگاتنگی با حیات نوع انسان، تکامل فرهنگ و گسترش تمدن و بقای روابط انسانی دارد، درست کردن غذاست. آنقدر مهم که در روزهای جهانی ثبت شده یک جایگاه مهم برای خودش دارد.

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

در بخش اعظم تاریخ بشر، آتش تنها روش طبخ غذا بوده است. طبق گفته مردم شناس، ریچارد وارنگام، نویسنده کتاب «آتش گرفتن؛ چگونه آشپزی ما را انسان کرد» مردم تقریباً دو میلیون سال پیش آشپزی را با این روش شروع کردند.

شاید سرآشپزهای مشهور با این حقیقت مخالف باشند اما مسئله اینجاست که طبق استدلال ریچارد وارنگام، این یک گام بزرگ تکاملی برای بشر بود. حالا انسان‌ها نه تنها شام‌های خوشمزه‌تر داشتند بلکه تغذیه اضافی و انرژی مازاد لازم برای تکامل مغز بشر و باهوش‌تر شدن انسان هم برای ما فراهم کرد

اگر آتش نبود، آشپزی هم نبود. آثار خاکستر یافت شده در غار Wonderwerk در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که هومینین‌ها حداقل ۱ میلیون سال پیش یعنی زمان جد مستقیم ما Homo erectus، آتش روشن می‌کردند. قطعات استخوان سوخته نیز در این سایت باستان‌شناسی یافت شده که نشان می‌دهد همو ارکتوس‌ها گوشت را هم می‌پختند. با این حال، قدیمی‌ترین بقایای آتشدان‌های واقعی فقط ۴۰۰۰۰۰ سال قدمت دارند.

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی 1403
روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

بد نیست بدانید نئاندرتال ها که از حدود ۲۵۰،۰۰۰ سال پیش از Homo erectus تکامل یافتند، قطعاً برای آشپزی از آتش استفاده می‌کردند. زیرا در بسیاری از مکان‌های زندگی نئاندرتال‌ها آتشدان پیدا شده است که بعضی از آن‌ها دارای استخوان سوخته هستند. همچنین از تجزیه و تحلیل پلاک‌های دندانی آنها می‌دانیم که نئاندرتال‌ها غذاهای مختلف خود را با گیاهان معطر ادویه می‌زدند. اما این را نمی‌دانیم که آیا آنها همیشه غذای خود را می‌پخته‌اند یا نه.

پخت و پز و آشپزی نیاز به مهارت‌های شناختی دارد که فراتر از کنترل آتش است، مانند صبر، حافظه و درک روند تحول پخت و پز غذاها. آزمایش‌های اخیر روی شامپانزه‌ها نشان داده است که آنها بسیاری از مهارت ‌ای شناختی و رفتاری مورد نیاز برای پخت و پز را دارند و بنابراین احتمالاً انسان‌های هومو ارکتوس نیز چنین رفتاری داشته‌اند.

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی 1403
روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

روز جهانی آشپزی ۱۴۰۳

از زمانی که آشپزی اختراع شد، به یکی از متنوع‌ترین و مبتکرترین عناصر فرهنگ بشری تبدیل شده است. ما هزاران نوع مختلف حیوانی، گیاهی، قارچی و جلبکی را با استفاده از مجموعه‌ای خیره کننده از تکنیک‌ها می‌پزیم. ما ساعت‌های بسیاری را صرف برنامه‌ریزی و تهیه غذا می‌کنیم تا اینکه واقعاً آن را بخوریم و گاهی هم به تماشای برنامه‌های آشپزی در مورد غذاهای مورد علاقه‌مان و سبک‌های آشپزی جدید می‌نشینیم.

غذا معمولاً هنگام پخت طعم مطبوع‌تری دارد. ما نمی‌دانیم که نیاکان ما از این تفاوت هم استقبال می‌کردند یا خیر، اما مطالعات انجام شده بر روی میمون‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها غذای خود را به صورت پخته ترجیح می‌دهند و بیشتر اوقات سیب زمینی، هویج و سیب زمینی شیرین پخته را به غذای خام ترجیح می‌دهند.

شما همراهان عزیز برای مطالعه و استفاده از تمام دستورهای آشپزی می توانید به بخش آموزش آشپزی مراجعه کرده و نهایت استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x