مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 23 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روز حمایت از صنایع کوچک 1403

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳ به همراه مطالب خواندنی

در تقویم عمومی کشور 21 مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نام گذاری شده است. در این مطلب تاریخ دقیق روز حمایت از صنایع کوچک 1403 را به همراه مطالب خواندنی برای شما آورده ایم.

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳ به همراه مطالب خواندنی

همراهان همیشگی و ارجمند مجله اینترنتی تحلیلک، در تقویم عمومی کشور ۲۱ مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نام گذاری شده است. در این مطلب تاریخ دقیق روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳ را به همراه مطالب خواندنی برای شما آورده ایم. امیدواریم از این مطلب بهره کافی ببرید. با ما همراه باشید…

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک 1403
روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳ مصادف با یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۵ صفر ۱۴۴۶ و ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ است.

در تقویم عمومی کشور ۲۱ مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نام گذاری شده است. صنایع کوچک مانند چرخ‌دنده‌هایی هستند که موتور بزرگ اقتصاد را به حرکت درمی‌آورند. اهمیت این صنایع آنقدر مهم است که یک روز برای گرامیداشت فعالیت آن‌ها انتخاب شده است.

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

تعاریف متفاوتی برای صنایع کوچک و متوسط در جهان وجود دارد و انتخاب این صنایع به عنوان صنایع کوچک نیز شاخصه‌های متفاوتی دارد.

به طور کلی صنایعی که برای کمتر از ۵۰ نفر اشتغال‌زایی کرده باشند را صنایع کوچک می‌نامند. میزان دارایی، گردش مالی، میزان سرمایه و اشتغال این صنایع طبق یک ترکیب خاص کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این بخش‌ها مجموعه‌ای را تعریف می‌کنند که به سه بخش خرد، کوچک و متوسط تقسیم می‌شود.

اهمیت وجود صنایع کوچک در دنیا بسیار زیاد است. چرا که انعطاف‌پذیری آن‌ها بالاست. این صنایع می‌توانند در بخش‌های مختلف به صنعت یک کشور کمک کنند.

این صنایع همچنین قدرت بسیاری در جذب نیروی کار دارند. از دیگر ویژگی‌های مثبت این صنایع می‌توان به حضور فعالشان در صادرات اشاره کرد.

طبق آمار ۲۰ درصد صادرات در کشورهای دنیا توسط این صنایع انجام می‌شود.

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک 1403
روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

اولین بار سازمان نواحی صنعتی، در ۲۱ مرداد سال ۱۳۴۳ به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به نواحی صنعتی کشور تاسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۴۷ سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت. پس از چندین مرحله تغییر نام و اصلاح اساسنامه در نهایت سال ۱۳۸۴ سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مشغول خدمت رسانی به صنایع کشور و به طور خاص صنایع کوچک و متوسط شده است.

اهمیت صنایع کوچک

با توجه به اینکه بخش عمده ای از واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی، صنایع کوچک محسوب می شوند، حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک از طریق اعطای تسهیلات مالی، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای تورهای صنعتی، اعزام هیئت های تجاری و صنعتی به نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله مهمترین برنامه ها و اولویت ها باید باشد.

در حال حاضر صنایع کوچک و متوسط بیش از ۹۶ درصد صنایع کل کشور و حدود ۵۰ درصد از اشتغال کشور را در برگرفته و حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در صنایع مذکور به نحوی حمایت از ایجاد اشتغال صنعتی پایدار و گسترش عدالت اجتماعی در همه مناطق به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

در عصر توسعه نقش آفرینی صنایع کوچک قرار داریم، یک چهارم اشتغال کل جهان و یک سوم مجموع سرمایه گذاری ها در صنایع کوچک است. صنایع کوچک با توجه به سرمایه اولیه پایینی که نیاز دارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی کند اما در مقابل ظرفیت اشتغالزایی بالایی دارد.

امروز سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده ایجاد شده کشور رقمی نزدیک به ۱۷ درصد است و تقریبا ۱۸ درصد از کل صادرات را در اختیار خود گرفته اند. اما این ارقام با توجه به نمونه های موفق بین المللی واقعا ناچیز است و باید به گونه ای سیاست گذاری شود تا با ایجاد نشاط تولید جایگاه قابل قبولی به آنها اختصاص داده شود.

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک 1403
روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

روز حمایت از صنایع کوچک ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x