مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
حسین منزوی

زندگینامه حسین منزوی غزل سرای معاصر ایرانی

حسین منزوی شاعر ایرانی بود. نقش منزوی در زنده کردن غزل معاصر، چشمگیر ارزیابی شده‌ است و حتی بعضی از منتقدان کار او را انقلابی در غزل امروز می‌دانند و آن را با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه کرده‌اند.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه و آثار حسین منزوی آشنا شویم.

حسین منزوی در پاییز سال ۱۳۲۵ در زنجان به دنیا آمد. پدر و مادرش معلم روستاهای زنجان بودند. وی سال های آغازین زندگی را در روستاهای نیک پی، کرگز و پیرسقا یا پیرزاغه زیست.

زندگینامه حسین منزوی

حسین منزوی در سال ۱۳۳۲ وارد دبستان فردوسی زنجان شد و ۴ سال را در این مدرسه به تحصیل مشغول بود. سپس دو سال در دبستان صائب تبریزی و ۲ سال در دبیرستان پهلوی (دکتر علی شریعتی کنونی)، ۴ سال را در دبیرستان صدر جهان (محمد منتظری کنونی) درس خواند.

وی در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. حسین منزوی همیشه یکی از دلایل گرایش خود به شعر را نام دوتن از شاعران که اتفاقا نام دبستان دوران تحصیلش هم بوده می دانست؛ زیرا سرانجام کارش را به کلاس های درس دانشکده ادبیات در تهران کشاند.

حسین منزوی اولین دفتر شعرش در سال ۱۳۵۰ را با همکاری انتشارات بامداد به چاپ رسانید و با همان مجموعه برنده جایزه اولین دوره شعر فروغ هم شد و به عنوان بهترین شاعر جوان این دوره معرفی شد.

سپس حسین منزوی وارد رادیو و تلویزیون ملی ایران شد و در گروه «ادب امروز» به سرپرستی زنده یاد نادر نادرپور به فعالیت پرداخت.

چندی بعد، مسئولیت برنامه های رادیو و تلویزیونی متعددی را برعهده گرفت که از آن میان می توان به برنامه های «کتاب روز»، «یک شعر و یک شاعر»، «شعر ما و شاعران ما»، «آیینه و ترازو» و «آیینه آدینه» اشاره کرد.

درباره حسین منزوی
درباره حسین منزوی و آثار وی

افزون بر آن، در سرایش نزدیک به ۱۵۰ ترانه با آوازخوانان و هنرمندان ایران هم چون: داریوش اقبالی، حسین خواجه امیری (ایرج)، جمال وفایی، ناصر مسعودی، کوروش یغمایی، بانو فیروزه، بانو گیتی، علیرضا افتخاری و مسعود خادم همکاری داشته است.

در کنار همه این فعالیت ها، وی چندی مسئول صفحه شعر مجله ادبی «رودکی» بود. در سال نخست انتشار مجله سروش نیز با این نشریه همکاری داشت. مسئولیت صفحه شعر روزنامه محلی «امید زنجان» نیز بر عهده او بود.

دومین کتاب از آثار حسین منزوی پس از ۸ سال سکوت، با نام «صفر خان» در قالب یک شعر بلند در ستایش از مردانگی صفر قهرمانیان، دیرپاترین زندانی سیاسی دوران محمدرضا پهلوی منتشر شد. وی با ستودن روحیه آزادگی قهرمانان، از این که گروهی با برچسب های ناچسب سیاسی و خطی قصد انحصاری کردن این زندانی آزادی خواه را داشته و دارند، گفت:

این شعر در حقیقت ستایشنامه و ادای دین شعر معاصر بود به صفر قهرمانیان که پهلوان زندانی های سیاسی شاه شد با ۳۳ سال حبس بی وقفه

گفتنی است نخستین چاپ این کتاب را نشر چکیده در سال ۱۳۵۸ به انجام رسانده و نشر یکتا رصد زنجان در سال ۱۳۸۲ به تجدید چاپ آن همت گماشته است.

از دیگر آثار حسین منزوی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ترجمه منظومه ترکی «حیدر بابا» استاد محمد حسین شهریار
  • با عشق در حوالی فاجعه
  • این ترک پارسی گوی/ بررسی شعر استاد شهریار
  • از شوکران و شکر
  • با سیاوش از آتش
  • از کهربا و کافور
  • از ترمه و تغزل / برگزیده غزل ها و شعرهای نیمایی و سپید
  • به همین سادگی / شعرهای بی وزن
  • با عشق تاب می آورم / شعرهای نیمایی
  • این کاغذین جامه
  • از خاموشی ها و فراموشی
  • تغزلی در باران

در وصف منزوی گفته اند که او «شاعر عشق همیشه» است. با این حال، خودش می گفت:

«هرچند پایگاه تغزل را عشق و عاشقی دانسته اند، ولی به گمان من، تغزل می تواند هر نوع حدیث نفسی را در برگیرد حتی اگر اجتماعی و عرفانی باشد»

وی می افزاید:

«در شعر هیچ الگویی نداشته ام، ولی به حافظ، مولوی، سعدی و خیام ارادت داشته ام. نیما، شاملو، فروغ و نادرپور نیز برایم بسی عزیزند»

حسین منزوی در ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ دار فانی را وداع گفت.

نمونه ای از اشعار حسین منزوی:

بی‌تو به سامان نرسم، ای سر و سامان همه تو
ای به تو زنده همه من، ای به تنم جان همه تو

من همه تو، تو همه من، او همه تو، ما همه تو
هرکه و هرکس همه تو، ای همه تو، آن همه تو

من که به دریاش زدم تا چه کنی با دل من
تخت تو و ورطه تو ساحل و طوفان همه تو

ای همه دستان ز تو و مستی مستان ز تو هم
رمز نیستان همه تو، راز نیستان همه تو

شور تو آواز تویی، بلخ تو، شیراز تویی
جاذبه‌ی شعر تو و جوهر عرفان همه تو

همتی ای دوست که این دانه ز خود سر بکشد
ای همه خورشید تو و خاک تو، باران همه تو

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه حسین منزوی لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x