مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه حضرت علی اکبر

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام فرزند امام حسین علیه السلام

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب (۳۳ق.-۶۱ق.) مشهور به علی‌اکبر فرزند امام حسین (علیه السلام) و لیلی بنت ابی مرة و از شهدای بنی‌هاشم در روز عاشورا بود. برخی او را بزرگ‌ترین فرزند امام حسین (علیه السلام) دانسته‌اند. امام حسین (علیه السلام) او را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام معرفی کرده و فرموده که هر وقت مشتاق دیدن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌شدیم، به او نگاه می‌کردیم.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، میخواهیم در این مطلب با زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام بیشتر آشنا بشویم.

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به علی‌اکبر فرزند امام حسین (علیه السلام) و لیلی بنت ابی مره است. حضرت در مدینه منوره دیده به جهان گشود. حضرت لیلا مادر بزرگوار ایشان برای امام حسین علیه السلام پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا، رویش روی رسول، گفتگویش گفتگوی رسول خدا، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید:

“هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او (علی اکبر) می نگریستیم”

به همین جهت روز عاشورا وقتی اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین چهره به آسمان گرفت و گفت “اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیه نبیک نظرنا الیه…”.

برخی محققان سن او را به هنگام شهادت در سال ۶۱ق، ۲۸ سال دانسته‌اند. بر اساس گفته مذکور، سال تولد او ۳۳ قمری خواهد بود. کنیه‌اش ابوالحسن است. همچنین او را اکبر نام نهاده‌اند؛ زیرا از برادرش امام سجاد (علیه السلام)، امام چهارم شیعیان متمایز شود.

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام
زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

کلینی حدیثی از امام رضا (علیه السلام) نقل کرده که حکایت از ازدواج علی اکبر و داشتن فرزندی به نام حسن دارد، در یکی از زیارت‌نامه‌ها، چنین به علی اکبر سلام داده شده است: «صَلّى الله عَلَیْکَ وَ عَلى عِتْرتِکَ وَ أهْلِ بَیْتِکَ وَ آبائِکَ وَ أبْنائِکَ؛ سلام خدا بر تو و بر عترت و اهل بیت تو و پدران و فرزندانت» که نشان از ازدواج و فرزند داشتن اوست.

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

حضرت علی اکبر علیه السلام در واقعه کربلا

علی اکبر علیه السلام در واقعه کربلا همراه پدرش بود. به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین علیه السلام، در نزدیکی منزلگاه ثعلبیه یا قصر بنی مقاتل بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد، آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد و با واکنش علی اکبر مواجه شد که «فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین؛ هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم».

نسب مادر علی اکبر علیه السلام به بنی امیه می‌رسید. از این‌رو، در روز عاشورا به علی اکبر پیشنهاد شد که به یزید بن معاویه بپیوندد؛ ولی او این پیشنهاد را رد کرد و گفت: اِنَّ قَرابَهَ رَسولِ اللهِ اَحَقُّ اَنْ تُرعیٰ (رعایت خویشاوندی رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) به حقیقت نزدیک‌تر است.)

بنا به گفته منابع تاریخی، عمر بن سعد با دیدن وی در میدان جنگ از او خواست که صحنه جنگ را ترک کند تا در امان باشد. علی اکبر این پیشنهاد را رد کرد و گفت:

اَنا عَلِیُّ بْنُ الحُسَیْنِ بْنِ عَلی

نَحْنُ وَ بَیْتِ اللهِ اَولیٰ بِالنَّبِی

تَاللهِ لایَحْکمُ فینا ابْنُ الدَّعِی

اَضْرِبُ بِالسَّیْفِ اُحامی عَنْ اَبی

ضَرْبَ غُلامٍ هاشِمیٍّ قُرَشی

ترجمه: من علی فرزند حسین بن علی هستم، به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سزاوارتریم؛ سوگند به خداوند این زنازاده نمی‌تواند بر ما حکم راند، من شمشیر می‌زنم و از پدرم حمایت می‌کنم؛ آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.

زندگینامه حضرت علی اکبر علیه السلام

شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام

یاران امام حسین (علیه السلام)، یکى‌یکى پیش مى‌آمدند و مى‌جنگیدند و کُشته مى‌شدند تا آن که جز خانواده‌اش، کسى با حسین علیه السلام نماند. در این هنگام على اکبر علیه السلام قدم به میدان نهاد.

علی‌اکبر، روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که به شهادت رسید. او پس از اندکی جنگ با سپاهیان ابن سعد نزد پدرش بازگشت و گفت سنگینی اسلحه مرا آزار می‌دهد و تشنگی مرا از پای درآورد، امام حسین فرمود: «به زودی جدت را ملاقات می‌کنی و آن حضرت شما را سیراب خواهد کرد که بعد از آن هرگز تشنگی نباشد.» علی‌اکبر به میدان بازگشت و مُرّهُ بن مُنقذ شمشیری بر فرق او زد.

سپس دیگران بر او حمله‌ور شدند. علی اکبر در لحظات آخر گفت:‌ «ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او به جامی لبریز مرا سیراب کرد و می‌گوید: به سوی ما شتاب کن».

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x