مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه حضرت عیسی علیه السلام از پیامبران اولوالعزم

حضرت عیسی (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام این بزرگوار در ردیف چهار پیامبر اولوالعزم دیگر قرار دارد. او خلقتی شبیه به آفرینش حضرت آدم دارد؛ به این معنا که خداوند او را بدون این‌که پدری داشته باشد، از مادرش، مریم عذراء (سلام الله علیها) که دختری پاک‌دامن بود به دنیا آورد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه حضرت عیسی علیه السلام آشنا شویم.

حضرت عیسی علیه السلام از پیامبران الهی است. نام این بزرگوار در ردیف چهار پیامبر اولوالعزم دیگر قرار دارد. او خلقتی شبیه به آفرینش حضرت آدم علیه السلام دارد؛ به این معنا که خداوند او را بدون این‌که پدری داشته باشد، از مادرش، حضرت مریم سلام الله علیها که دختری پاک‌دامن بود، به دنیا آورد.

زندگینامه حضرت عیسی علیه السلام

عمران پدر مریم سلام الله علیها خیلی زود از دنیا رفت و سرپرستی وی را حضرت زکریا علیه السلام شوهر خاله مریم به عهده گرفت و او را طبق نذر مادرش به خدمت بیت المقدس گماشت. مریم همچنان که بزرگ می شد روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به عبادت می‌پرداخت و در میان بنی اسرائیل به مقام ارجمندی رسیده بود و همگان منزلت او را آرزو می‌کردند.

وقتی که مریم به سن ۱۳ سالگی رسید، خداوند یکی از فرشتگان را به صورت یک جوان بسیار زیبایی به سوی وی فرستاد، هنگامی که مریم او را دید، چون که دختری بسیار پاکدامن و امین بود، از این صحنه خیلی ناراحت شد و گمان کرد بشری است و اراده پلیدی درباره او دارد، لذا به او گفت:

«من از شر تو به خدا پناه می‌برم و رو به سوی او می‌آورم، تا عفت و پاکدامنی‌ام را مصون نگاه دارد، اگر از خدا می‌ترسی و از او بیمناکی، از من دور شو.»

اما آن فرشته الهی، زبان به سخن گشود و گفت:

«نگران مباش، من فرستاده پروردگارم، آمده‌ام تا پسر پاکیزه‌ای به تو ببخشم.»

از شنیدن این سخن لرزش شدیدی وجود مریم را فرا گرفت و گفت:

«چگونه ممکن است من صاحب پسری شوم، در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته و هرگز زن آلوده‌ای نبوده ام.»

فرستاده خدا در پاسخ گفت:

«صحیح است، ولی خداوند فرموده که آفرینش پسری بدون پدر بر من آسان است، ما می‌خواهیم او (عیسی) را نشانه‌ای برای مردم قرار دهیم و رحمتی از سوی ما بر آن ها باشد.»

سپس آن فرستاده خدا در مریم دمید و سرانجام وی باردار شد و آن فرزند موعود در رحم او جای گرفت.

این امر سبب شد که او از بیت المقدس به مکان دور دستی برود و تنها زندگی کند، ولی هر چه به روز وضع حمل نزدیک می‌شد، نگران‌تر می‌گردید. آن گاه که زمان وضع حمل رسید، درد و رنج زایمان او را به کنار درخت خرمایی کشاند و به آن تکیه زد. در آن زمان لطف و عنایت خدا شامل حالش شد و صدای جبرئیل را شنید که او را مخاطب ساخته و به وی گفت:

«غمگین مباش، خداوند در قسمت پایین پای تو چشمه آب گوارایی را جاری ساخته است، تکانی به این درخت نخل بده، تا رطب تازه بر تو فرو ریزد. از این غذای لذیذ بخور و از آن آب گوارا بنوش و چشمت را به این مولود جدید روشن دار و هر گاه به کسی از انسان‌ها برخورد کردی که درباره مسأله بارداری و چگونگی آن از تو پرسید، به او پاسخ نده و با اشاره بگو، من برای خداوند رحمان روزه‌ای (روزه سکوت) نذر کرده‌ام و با احدی امروز سخن نمی‌گویم.»

هنگامی که عیسی علیه السلام متولد شد، مریم به همراه او به سوی قومش آمد. وقتی که مردم او را دیدند، شگفت زده شده و گفتند:

«ای مریم! کار بسیار زشت و بدی کردی، نه پدر تو مرد بدی بود و نه مادرت زن بدکاره‌ای، تو چرا مرتکب چنین عملی شده‌ای؟»

مریم به سفارش جبرئیل به سوی گهواره اشاره کرد و از آن‌ها خواست که با فرزندش سخن بگویند!

قوم که از اشاره مریم بیشتر ناراحت شده بودند گفتند:

«ما چگونه با کودکی که در گهواره است سخن بگوییم؟‌»

در این هنگام عیسی علیه السلام در گهواره زبان به سخن گشود و گفت:

«من بنده خدا هستم، خداوند به من کتاب (انجیل) داده و مرا پیامبر قرار داده است و…»

هنگامی که قوم به طور آشکار، سخنان فوق را از عیسی شنیدند دریافتند که مریم از هر گونه ناپاکی، پاک و منزه است و عیسی بعد از این تکلم، تا زمانی که بزرگ شد و به حد زبان گشودن رسید، دیگر سخن نگفت.

زندگینامه حضرت عیسیتنها رسالت حضرت عیسی علیه السلام در ساعات اوّلیه پس از ولادت، اثبات بی‌گناهی حضرت مریم و مقام پیامبری خود بود. اما هنوز مسئولیت هدایت و تبلیغ دین الهی،‌ بر عهده او قرار داده نشده بود. در عین حال خطراتی از جانب گروهی از یهودیان، جان حضرت عیسی را تهدید می‌کرد. خداوند آن دو را به مکانی امن و مناسب راهنمایی کرد؛ سرزمین مرتفعى که داراى امنیّت و آب جارى بود تا حضرت عیسی مراحل رشد و نمو خود را طی کند و آماده تبلیغ رسالت آسمانی خود شود.

حضرت عیسی در دامان پاک حضرت مریم پرورش یافت تا این‌که به سن هفت یا هشت‌ سالگی رسید. در این هنگام مأموریت یافت تا بنی‌‌ اسرائیل را هدایت کند و آنان را از گمراهی نجات دهد. خداوند به حضرت عیسی کتاب تورات را تعلیم داد و انجیل را به او آموخت و حکمت و علوم مخصوص خود را به او عطا کرد.

خدای متعال حضرت عیسی را نزدیک ۳۰ سالگی به پیامبری مبعوث کرد و او رسماً رسالت خود را در میان مردم اعلام نمود و آن‌ها را به پیروی خود فراخواند. او تلاش کرد تا از انحراف یهودیان جلوگیری کند و آن‌ها را از گمراهی باز دارد و حلال و حرام مورد اختلاف آن‌ها را برایشان بیان کند.

خداوند همان‌گونه که به پیامبران دیگر معجزاتی عطا کرده بود، به حضرت عیسی نیز معجزات بزرگی عطا کرد تا پیامبری او را به مردم اثبات کند.

یکی از معجزات او این بود که با گِل، پرنده می‌ساخت. سپس در آن می‌دمید و آن مجسمه به اذن الهی تبدیل به پرنده‌ای زنده می‌شد.

خداوند به او این اجازه را داده بود تا نابینایان و کسانی که دچار بَرص هستند، شفا دهد. یکی از شگفت‌انگیزترین معجزه حضرت عیسی علیه السلام، زنده کردن مردگان بود. او به امر الهی، افراد متعددی را زنده کرد. او حتی از غذاهایی که مردم در خانه خود می‌خوردند و یا ذخیره می‌کردند به آنها اطلاع می‌داد.

«مائده آسمانی» معجزه دیگری از حضرت عیسی بود که با درخواست حواریون (شاگردان خاص عیسی مسیح) انجام شد. این سفره غذا از آسمان نازل شد و با این‌که فقط نُه قرص نان و نُه ماهی کوچک در آن بود، چهار هزار و هفت‌صد نفر را سیر کرد.

با وجود این همه معجزات، عده کمی از مردم به حضرت عیسی ایمان آوردند که در صدر آنها حواریون بودند. تعداد حواریون دوازده نفر بود و عالم‌ترین آنها «الوقا» نام داشت. اما کسانی که از بنی‌اسرائیل راه کفر را در پیش گرفتند، مورد لعن حضرت عیسی قرار گرفته و بنا بر نقلی مسخ شده و تبدیل به میمون شدند.

حضرت عیسیبرخی از یهودیان که دشمنی حضرت مسیح را در دل داشتند، کمر به کشتن او بستند. با خیانت یکی از حواریون به نام یهودای اسخریوطی که قلباً به او ایمان نیاورده بود و منافق محسوب می‌شد، محل اختفای حضرت عیسی افشا شد و دشمنان به آن‌جا رفته و شخصی که در ظاهر شبیه به حضرت عیسی علیه السلام بود را دستگیر کردند. مسیحیان و دیگر افراد چنین اعتقاد دارند که دشمنان حضرت مسیح، او را در روز جمعه به صلیب کشیده و او را کشتند. اما پس از گذشت سه روز از مرگ حضرت عیسی، روز یکشنبه، او دوباره زنده شده و به آسمان رفته است.

اما کتاب آسمانی قرآن، کشته شدن و به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح را رد می‌کند و می‌فرماید:

« آنها مسیح را نکشتند و به صلیب نکشاندند بلکه شخص دیگری را اشتباهاً به جای او به صلیب کشاندند و خودشان هم یقین به این موضوع نداشتند، بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد».

آری، خداوند او را از شر دشمنانش حفظ کرده و به آسمان برد تا این‌که در زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه) به زمین برگرداند و او پشت سر آن‌ حضرت نماز بخواند.

امیدواریم از مطالعه زندگینامه حضرت عیسی علیه السلام لذت برده باشید.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x