مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سهم کارکنان از افزایش سهم کارخانه ها در بازار چیست؟

سهم کارکنان از افزایش سهم کارخانه ها در بازار چیست؟ (قسمت اول)

سهم کارکنان از افزایش سهم کارخانه ها در بازار چیست؟ (قسمت اول)

با توجه به رشد صنایع در آمریکا، سهم کارکنان چه رشدی کرده است؟

در بیشتر صنایع آمریکا، شرکت های بزرگ سهم بیشتری از بازار را به نسبت ۳ دهه گذشته در اختیار دارند.

طبق مطالعه ای که در این راستا صورت گرفته، ۷۵% صنایع آمریکایی از سال ۱۹۹۰ به بعد، تمرکز بیشتری بر روی تجارت خود دارند و تعداد رقبای اصلی در زمینه اقتصاد حدودا ۳ برابر شده است.

نگران عمده ای که این میزان افزایش با خود به همراه اورده این است که حق انتخاب کارگران در زمینه استخدام کاهش پیدا کرده و همچنین این امکان را به کارفرماها داده تا حقوق های پرداختی را بسیار کاهش دهند.

تحقیق صورت گرفته همچنین بیان می کند که با افزایش سهم کارخانه های بزرگ در بازار اقتصادی، سود حاصله برای آنها افزایش می یابد و ممکن است گاها باعث افزایش حقوق کارکنان گردد.

حال این سوال پیش می آید که تاثیر کدام یک بیشتر است؟ نتایج تحقیق من حاکی بر این است که پاسخ این سوال به نوع صنعت و جایگاه شغلی بستگی دارد.

نمودار HHI از به دست آوردن مجذور سهم هریک از شرکت های در حال رقابت در بازار صنایع محاسبه می شود. این مقدار، هنگامی که بخش زیادی از بازار در اختیار تنها چند کارخانه باشد، افزایش می یابد.

داده ها به دو دسته صنایع مالی و صنایع غیرمالی تقسیم بندی شده اند. به طور میانگین تمرکز کارفرماها از سال ۱۹۰ در هر دو گروه صنایع مالی و غیرمالی در حال افزایش یافتن است.

به بیان دقیق تر مقدار HHI در هر دو بخش مالی و غیرمالی حدود ۴۰% افزایش داشته است.

اگر تمرکز صنعت حق انتخاب کارگران را کاهش داده و اجازه پرداخت حقوق کمتر را به مدیران بدهد، باید انتظار داشت که نمودار رشد درآمد در هر دو گروه مالی و غیرمالی ثابت بماند.

اما به طور غیرمنتظره ای در نمودار دوم مشاهده می کنیم که میانگین حقوق دریافتی بخش مالی در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ در حدود ۲۳.۳۸% افزایش یافته است، یعنی چیزی حدود ۳ برابر افزایش حقوق کارکنان بخش غیرمالی.

برای شناسایی اختلاف مشاهده شده بین صنایع مالی و غیرمالی در محاسبات HHI، به آنالیز مقطعی مجموعه ای از داده های آمریکایی پرداختیم. و به کمک این آنالیز نشان دادیم که در بخش های غیرمالی، هرچه تمرکز صنعت یبشتر باشد، حقوق پرداختی به کارکنان کمتر است. اما در بخش مالی زیاد شدن یک واحدی انحراف معیار، افزایش ۱۳.۷۸% حقوق ها را به همراه دارد.

هنگام بررسی اقتصادهای کلان متوجه شدیم که تفاوت بین بخش مالی و غیرمالی در اقتصادهای کلان قابل ملاحظه است. همچنین ضریب همبستگی بین تمرکز صنعت و حقوق ها در صنایع مالی، تحت تاثیر این اصل که کارخانه های مالی غالبا کارکنان بهتری را از لحاظ تحصیلات و سابقه کار استخدام می کنند، قرار نگرفته است…

ادامه دارد…

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

برگرفته از مقاله Wenting Ma ، سایت www.hbr.org

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x