مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پرسشنامه تشخیص اوتیسم

علائم بیماری اوتیسم در کودکان

بیماری اوتیسم نوعی اختلال رشدی در عملکرد مغز است. افراد مبتلا به اوتیسم سه نوع علامت را نشان می دهند: روابط اجتماعی ضعیف، مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی و علایق و فعالیت های محدود، تکراری و کلیشه ای. این علائم در سه سال اول زندگی بروز و به نظر می رسد که در سرتاسر زندگی ادامه پیدا می کنند.

«علائم بیماری اوتیسم در کودکان»

بیماری اوتیسم در کودکان یک ناتوانی در رشد است که نشانه های آن در ۳ سال اول زندگی کودک بروز پیدا می کنند. علائم بیماری اوتیسم می تواند مشکلات اجتماعی، ارتباطی و رفتاری قابل توجهی را برای کودکان مبتلا ایجاد کند. در مورد چگونگی ظاهر کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب تفاوتی وجود ندارد که آنها را از سایر افراد متمایز کند. اما کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به طور متفاوتی از اکثر افراد ارتباط برقرار کنند، تعامل داشته باشند، رفتار کنند و یاد بگیرند.

عدم تمایل به ارتباط اجتماعی، ناتوانی در صحبت کردن، انجام حرکات تکراری و عجیب و غریب از ویژگی کودکان اوتیسم است.

تفاوت توانایی یادگیری، تفکر و حل مسئله در کودکان مبتلا به اوتیسم زیاد است و می تواند از استعدادهای درخشان تا هوش پایین را در بر بگیرد و همین امر موجب می شود که برخی از مبتلایان به اوتیسم در زندگی روزمره خود به کمک زیادی نیاز پیدا کنند.

تا به امروز درمانگران هیچ روش صد در صدی را برای درمان اوتیسم پیدا نکرده اند و تنها راه کاهش آسیب های ناشی از آن را جلوگیری از شدت پیدا کردن علائم بیماری اوتیسم می دانند. از همین رو بهتر است که والدین با علائم بیماری اوتیسم در کودکان به خوبی آشنا باشند تا زمان بروز بتوانند از شدت گرفتن علایم جلوگیری کنند.

با ما باشید؛ علائم اوتیسم در کودکان

ویژگی کودکان اوتیسم
اصلی ترین ویژگی کودکان اوتیسم چه در نوع شدید و چه در خفیف نقص شدید در زبان است.

 علائم بیماری اوتیسم در کودکان/ ویژگی کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در مهارت های اجتماعی، عاطفی و ارتباطی مشکل دارند. ممکن است آن ها رفتارهای خاصی را تکرار کنند و تمایل به ایجاد تغییر در فعالیت های روزمره خود نداشته باشند.

علائم بیماری اوتیسم در کودکان معمولاً در اوایل کودکی و بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی ظاهر می شوند. با این حال علائم اوتیسم در کودکان ممکن است زودتر یا دیرتر نیز ظاهر شوند.

علائم بیماری اوتیسم در کودکان ممکن است شامل تاخیر قابل توجه در زبان یا پیشرفت اجتماعی باشد.

امروزه در (DSM-5) علائم کودکان اوتیسم را به ۳ دسته نقایص اجتماعی، نقایص زبان، حرکات کلیشه ای تقسیم می کنند.

در ادامه علائم بیماری اوتیسم در کودکان را به تفصیل شرح خواهیم داد.

 

علائم اوتیسم در کودکان
بارز ترین ویژگی کودکان اوتیسم نقص در تعاملات اجتماعی است.

علائم اوتیسم در کودکان

الف) «نقایص اجتماعی» از علائم کودکان اوتیسم

بارزترین علائم بیماری اوتیسم در کودکان نقایص اجتماعی کودک است.

کودکان مبتلا به اوتیسم در دنیای خود غرق شده اند و به دنیای اجتماع هیچ علاقه ای نشان نمی دهد. آن ها از تماس چشمی حذر می کنند و به کارها و واکنش دیگران در قبال خود توجهی نمی کنند.

ویژگی کودکان اوتیسم در نقایص اجتماعی اغلب موارد زیر است.

۱) گزینش افراطی: آن ها اغلب یک سری عادات و رفتار خاص را بیش از حد انتظار انجام می دهند؛ مثلا دوست دارند در تمام طول سال ماکارانی بخورند و دیگران را نیز به رعایت این موضوع مجبور می کنند.

۲) ذهن خوانی: کودکان مبتلا به اوتیسم توانایی ذهن خوانی یا به عبارت ساده تر توانایی درک احساسات و افکار دیگران را ندارند. آن ها در موقعیت های مختلف نمی توانند خودشان را جای دیگران قرار دهند.

۳) حساسیت فزاینده: حساسیت زیاد نوعی ویژگی کودکان اوتیسم است که در اغلب آن ها به چشم می خورد. کودکان مبتلا به اوتیسم بعضی از صداها یا نورها را قوی تر احساس می کنند. به همین خاطر برخی صداها برای آن ها آزار دهنده و یا ممکن است به برخی تصاویر علاقه نشان دهند.

۴) عدم تعامل اجتماعی: آن ها هیچ علاقه ای به ارتباط برقرار کردن چه از نوع کلامی، غیر کلامی و یا حتی از نوع تقابل ندارند. آن ها همچنین از لمس شدن بیزارند.

۵) توجه مشترک: توجه مشترک توانایی به اشتراک گذاشتن علاقه به یک چیز با فردی دیگر و همین طور شامل به دست آوردن، حفظ و انتقال توجه است. به اشتراک گذاشتن یک توجه نه تنها کمک کننده ارتباط است بلکه به رشد مهارت های مهم اجتماعی نظیر ایجاد محبت و دوستی با افراد دیگر و پی بردن به دیدگاه آن ها کمک می‌ کند.

بیشتر بخوانید: اختلال سلوک (علائم و انواع آن) Conduct disorder

۶) ناشنوایی احساس: کودکان مبتلا به اوتیسم احساس همدردی و همدلی ندارند و احساسات دیگران را نسبت به خودشان نمی توانند درک کنند.

۷) نابغه در خود مانده: جالب ترین ویژگی کودکان اوتیسم میزان بهره هوشی آن ها است. اغلب آنها بهره هوشی بسیار بالایی دارند اما به دلیل سرکوب یا عدم مدیریت درست توانایی بهره بردن از آن را ندارند. همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم استعداد زیادی در موسیقی، پازل و محاسبه ذهنی دارند.

۸) گرگ تنها: از آنجایی که اصلا تمایلی به ارتباط برقرار کردن با دیگران را ندارند به آن ها گرگ تنها می گویند.

علائم کودکان اوتیسم
حساسیت بیش از اندازه به برخی از صداها از علائم کودکان اوتیسم است.

ب) «نقایص زبان» از علائم اوتیسم در کودکان

اصلی ترین ویژگی کودکان اوتیسم چه در نوع شدید و چه در خفیف نقص شدید در زبان است. ۵۰ درصد کودکان مبتلا به اوتیسم لال هستند و آنهایی که می توانند حرف بزنند در رشد زبانی معمولا تاخیر شدیدی دارند.

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا ۵ نوع مشکل زبانی زیر را بروز می دهند.

۱) پژواک گویی و تقلید طوطی وار کلمات: این مشکل ۸۵ درصد کودکان مبتلا به اوتیسمی است که قادر به حرف زدن هستند. آن ها کلماتی را که از رادیو، تلویزیون یا دیگران می شنوند در زمان های نامناسب مدام تکرار می کنند.

۲) استفاده از ضمایر معکوس: آن ها در مکالماتشان ضمایر را معکوس به کار می برند یا تغییر می دهند. مثلا به جای گفتن «من گرسنه هستم» می گوید «تو گرسنه هستی».

۳) غیر عادی بودن گفتار: لحن، تن صدا یا ریتم گفتار این کودکان غیر عادی است. همچنین ممکن است در هنگام گفتار فشار زیادی را بر یک هجا وارد کنند.

۴) دشواری در کاربرد زبان: آن ها نمی توانند در موقعیت های اجتماعی از زبان به شیوه مناسب استفاده کنند. مثلا ممکن است کودکی که به اوتیسم مبتلا است هنگام برخورد با دوستش به او بگوید «دیروز رفتم خیلی خوش گذشت» بدون اینکه به دوستش بگوید منظورش سینمایی است که هفته پیش با خانواده اش رفته است.

۵) ارتباط یک طرفه: این کودکان معمولا فقط برای اعلام نیازهای خود یا کسب اطلاعات با دیگران ارتباط برقرار می کنند. به طور کلی کودکان مبتلا به اوتیسم در تعامل با دیگران رفتار عادی ندارند. به عبارت ساده تر آن ها به جای اینکه با دیگران حرف بزنند برای دیگران حرف می زنند.

علائم بیماری اوتیسم در کودکان
عدم تمایل به برقراری ارتباط با همسالان از علائم بیماری اوتیسم در کودکان است.

ج) «حرکات کلیشه ای» از علائم کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم نمونه‌ های زیادی از رفتارهای کلیشه ای، حرکات تکراری و محدود را مکررا از خود نشان می ‌دهند.

انواع حرکات کلیشه کودکان مبتلا به اوتیسم به شرح زیر است.

۱) بازی های تکراری: این کودکان اغلب فقط به یک نوع بازی علاقه نشان می دهند و ساعت ها این بازی را انجام می دهند.

۲) علایق عجیب و غریب: علاقه مند بودن به وسایل عجیب و غریب از علائم کودکان اوتیسم است. آن ها اغلب به وسایل یا موضوعات عجیب علاقه نشان می دهند. ممکن است کودک مبتلا به اوتیسم اسباب بازی های زیادی داشته باشد اما با نخ یا دکمه و… بازی کند.

۳) رفتارهای کلیشه ای: این کودکان حرکات غیرعادی منظم و وسواس گونه و مداوم دارند و ساعت ها خودشان را مشغول حرکات آیینی خاص می کنند. مثلا ممکن است هنگام راه رفتن نوع قدم گذاری خاصی داشته باشند.

۴) عادت به روتین: آن ها اغلب تغییر را نمی پذیرند و یا سخت می پذیرند. هر نوع تغییری برای آن ها سخت و باعث اذیت آن ها می شود.

در مطالب بعد به ادامه بحث پیرامون اوتیسم می پردازیم.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x