مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر که مربوط به دوران قاجار است در حدود 100 سال قدمت دارد. مساحت زیربنای عمارت ملک ۴۰۰۰ متر مربع بوده و توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی عمارت ملک بوشهر اختصاص دارد.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر کجاست؟

عمارت ملک بوشهر که مربوط به دوران قاجار است در حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. مساحت زیربنای عمارت ملک ۴۰۰۰ متر مربع بوده و توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده است. این مجموعه در نزدیکی میدان بهمنی بوشهر قرار دارد.

عمارت ملک بوشهر متعلق به یکی از بازرگانان بزرگ و ثروتمند این شهر به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده است. می گویند ملک‌ التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، شیفته‌ خانه‌ او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت.

بیشتر بخوانید: معرفی زیگورات چغازنبیل / اولین اثر ثبت شده در فهرست یونسکو

این عمارت توسط انگلیسی ها اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر

در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و متأسفانه به خاطر وسعت زیاد هنوز مرمت نشده‌ است.

در این سال ها تعدادی بی خانمان در این عمارت زندگی می‌کنند. این عمارت در سال ۱۳۹۷ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر و با همکاری سایر نهادها و سازمان های استانی افرادی که در این عمارت سکنا گزیده بودند را به خارج از بنا منتقل کردند و در سال ۹۸ این بنا برای احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار گردید تا این بنا به عنوان هتل و پذیرایی سنتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک که در قسمت جنوبی شهر واقع شده، چند بخش دارد؛ پیشخوان، یکی از این بخش‌هاست و شامل فضای باز و گسترده‌ای می‌شود که پیوند دهنده‌ی فضای شهر به این مجموعه است و از عقب به سکوی سردر و عمارت اصلی می‌رسد.

بخش دوم این مجموعه، سکو است که شامل یک سفره‌ عظیم و یک ردیف پله‌ متصل به بنای اصلی می‌شود.

بخش سوم عمارت ملک بوشهر نیز سردر و دربرگیرنده‌ فضای ایوان ‌مانند همراه سه جفت ستون است که به ساختمان اصلی متصل می‌شوند. یک در بزرگ از چوب آبنوس با تزیینات فلزی نیز در این بخش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر گندی شاپور (جندی شاپور) دزفول / شهر قدیمی ترین دانشگاه جهان

عمارت اصلی، بخش چهارم و عظیم‌ترین بخش مجموعه است که در دو طبقه با دیوارهای نقاشی‌شده ساخته شده است. سالن پایین این بخش برای ملاقات‌های رسمی ملک‌ التجار و طبقه‌ی بالا برای ضیافت‌های خصوصی او ساخته شده‌اند.

عمارت ملک بوشهر
عمارت ملک بوشهر

علاوه بر این بخش‌ها، این مجموعه باغ‌های تو در تویی دارد که با چند ردیف دیوار از هم جدا شده‌اند و هر کدام، ورودی جداگانه‌ای برای ارتباط با دیگر بخش‌ها و فضای خارج دارند. تمام این باغ‌ها نیز تزیینات و فضاسازی‌های متفاوتی داشته‌اند.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x