مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر مربوط به دوره قاجار است. فاصله عمارت گلشن تا دریا 10 متر است و در یکی از محله‌های قدیمی بوشهر به‌نام محله بهبهانی قرار گرفته است. عمارت گلشن بوشهر در سال ۱۳۷۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی عمارت گلشن بوشهر اختصاص دارد.

عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر کجاست ؟

عمارت گلشن بوشهر مربوط به دوره قاجار است. فاصله این عمارت تا دریا ۱۰ متر است و در یکی از محله‌های قدیمی بوشهر به‌نام محله بهبهانی قرار گرفته است. عمارت گلشن کاربری مسکونی داشته، قدمت ساختمان ۱۷۰ سال است و متعلق به تاجری به نام گلشن بوده که بعدا توسط آقای مهربان خریداری شده است.

عمارت گلشن در سال ۱۳۷۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بیشتر بخوانید: معرفی زیگورات چغازنبیل / اولین اثر ثبت شده در فهرست یونسکو

بنای عمارت گلشن بوشهر با مساحت ۱۲۳۰ متر مربع (عرصه ۸۸۹ متر مربع، اعیان ۱۰۴۱ متر مربع) در حال حاضر با کاربری اداری فرهنگی مورد استفاده است.

عمارت گلشن از سال ۱۳۶۵ تا کنون که توسط میراث فرهنگی خریداری شده مرتب مورد تعمیر قرار می‌گیرد. البته شکل اولیه ساختمان حفظ شده است و فقط مصالح پوسیده مرمت و تعویض شده و نمای بیرونی سفیدکاری شده است.

ساختمان عمارت گلشن از سه طبقه تشکیل شده است:

طبقه اول شامل آب انبار، حمام و دستشویی، آشپزخانه و جای نگهداری خدمه بوده است.

طبقات دوم و سوم جهت سکونت و پذیرایی و امور تجاری بوده است.

عمارت گلشن از چهار طرف و با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد. در طبقه سوم ضلع شمالی اتاقی ساخته نشده است و این گوشه خالی است. این عمل به خاطر رساندن باد شمال که خنک است، به داخل ساختمان بوده است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر گندی شاپور (جندی شاپور) دزفول / شهر قدیمی ترین دانشگاه جهان

ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق‌ها اطراف آن است که همگی با درهای دو لنگه با هم ارتباط دارند. در و پنجره‌ها از جنس چوب ساج و دولنگه است، عمده مصالح ساختمانی از سنگ‌های مرجانی تشکیل شده و از رسوبات موجودات دریایی است.

عمارت گلشن بوشهر

پوشش سقف از چوب صندل است. سیستم خنک‌کننده ساختمان وجود درهای متعدد است که اتاق‌ها اکثرا پنج دری هستند و بین آن‌ها راهرو وجود دارد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x