مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
فواید در آغوش گرفتن کودک

فواید در آغوش گرفتن کودک

فواید در آغوش گرفتن کودک...آیا شما نیز از جمله والدینی هستید که تصور می کنند اگر فرزندشان را در آغوش بگیرند، او را لوس خواهند کرد؟ و یا از بغل گرفتن کودکان خود معذب بوده و فکر می کنید که او را بسیار احساساتی تربیت می کنید؟

فواید در آغوش گرفتن کودک

آیا شما نیز از جمله والدینی هستید که تصور می کنند اگر فرزندشان را در آغوش بگیرند، او را لوس خواهند کرد؟ و یا از بغل گرفتن کودکان خود معذب بوده و فکر می کنید که او را بسیار احساساتی تربیت می کنید؟ باید بگوییم که سخت در اشتباهید.

فواید آغوش گرفتن

۱۰ دلیل برای اینکه هر روز کودک خود را در آغوش بگیرید

تاثیرات باورنکردنی بغل گرفتن کودک

به عنوان یک نژاد ما برای زنده ماندن و رشد نیاز به تماس با انسان داریم.

پوست ما بزرگترین عضو است و تماس فیزیکی ما را از حیوانات دیگر جدا می کند.

برای نوزادان، نقش لمس عاشقانه حتی مهمتر از آن است که تاثیر مستقیمی بر رشد فیزیکی و روانی آن ها دارد.

مزایای لمس انسان در دوران کودکی گسترش می یابد و می تواند بر پیشرفت شناختی و عاطفی کودک تأثیر بگذارد.

بچه های ما به توجه ما احتیاج دارند، که در آغوش گرفتن یکی از این نیاز ها است، در کتاب گری چپمن “پنج زبان عشق کودکان”، او پنج راه را بیان می کند که والدین می توانند عشق را به فرزند نشان دهند: کلمات، زمان، اعمال خدمت، هدیه و لمس فیزیکی.

در یک جامعه اسلامی آسیایی مانند ما، به راحتی نمی توانیم احساس خود را نسبت به آنهایی که دوست داریم، به ویژه در عموم، نشان دهیم؛ ما معمولا کمتر از همتایان غربی احساس خود را بیان می کنیم، حتی این موضوع خانواده را در بر میگیرد.

به احتمال زیاد، والدین خود ما احساسات جسمی را بروز نمی دادند و در طول سالهای رشد ما را تحسین نمی کردند و نمی گفتند “من عاشقت هستم” با این حال، تحقیقات به وضوح نشان می دهد که کودکان در محیط هایی سالم رشد می کنند که در آن نه تنها می دانند که دوست داشته می شوند، بلکه آن را نیز احساس می کنند.

فواید در آغوش گرفتن کودک

در آغوش گرفتن نوزاد و کودک چه اثراتی دارد

قدرت آغوش را نمی توان دست کم گرفت.

دکتر ناتالی اپتون، متخصص اطفال توضیح می دهد: آغوش گرفتن کودک مزایای متعددی دارد، از جمله تنظیم تنفس و ضربان قلب، درجه حرارت و سطح قند خون و همچنین تغذیه با شیر مادر و حفظ آن را افزایش و بهبود می بخشد.

مطالعات انجام شده در مورد نوزادان نارس نشان می دهد که عمل “مراقبت کانگورو” ( ارتباط پوستی) باعث افزایش وزن می شود، عوارض تنفسی را کاهش می دهد و با ترخیص زودرس بیمار همراه است.

 

فواید قابل توجه در آغوش گرفتن کودک و بغل کردن نوزاد

۱. بغل کردن کمک می کند تا کودکان ما احساس امنیت و آرامش کنند

اطفال نیاز به عشق والدین خود دارند تا احساس امنیت کنند و بدانند که خانواده بدون قید و شرط آنها را پذیرا است.

صمیمیت فیزیکی آغوش باعث ایجاد اعتماد و حس عمیق ایمنی در کودکان می شود، که آنها را آزاد می کند تا از جهان اطرافشان لذت ببرند.

این امنیت همچنین راه را برای یادگیری چیزهای جدید افزایش می دهد و راه را برای ارتباطات باز و صادقانه فراهم می کند.

فواید در آغوش گرفتن کودک

۲. بغل گرفتن به کودک ما کمک می کند که عزت نفس سالم داشته باشند

عشق و مراقبت ما به فرزندان پایه ای قوی از اعتماد به نفس است که به آنها کمک می کند تا خود را مثبت ببینند و چیزهای جدید را امتحان کنند، دانستن اینکه عشق ما به آنها هیچ گاه تغییر نمی کند.

ما می توانیم اعتماد به نفس فرزند خود را با یک آغوش ساده به شدت افزایش دهیم، که به او توانایی می دهد که به طور کامل با جهان خارج درگیر شود.

ما می توانیم خودمان را به عنوان یک پایگاه “خانه” ببینیم تا فرزندمان هر بار که نیاز به پناهندگی از “دنیای واقعی” دارد، بازگردد و هر چه بیشتر رشد می کند، این نیاز کاهش می یابد.

۳. بغل کردن به آنها اجازه می دهد تا درک کنند که ما حس آنها را می فهمیم

بیان احساس برای کودکان شاید سخت باشد. نوزادان اغلب می توانند با هر چیزی که جدید یا متفاوت است، حتی اگر خطر واقعی وجود نداشته باشد، بترسند، به جای خنده به آنها و یا گفتن “احمق نباش!”، آنها را به آغوش بکشید، بهترین راه برای اطمینان دادن به اینکه احساساتشان اهمیت دارند و آنها می توانند به شما اعتماد کنند.

 

۴. آغوش گرفتن به کودکان ما کمک می کند تا بهتر رفتار کنند

هنگامی که کودکان ما بد رفتاری می کنند، غریزه باعث می شود آنها را تنبیه کنیم نه اینکه در آغوش بگیریم با این حال آغوش می تواند فضای آرامش بخش ایجاد کند که برای گفتگو با کودک شما مفید است.

آغوش به این معنا است: من همیشه تو را دوست خواهم داشت، اما من باید در مورد رفتارت با تو صحبت کنم.

هنگامی که کودک خود را تشویق می کنید و در آغوش می گیرید تمایل بیشتری برای حرف شنوی دارد و متوجه خواهید شد که رفتارشان تغییر خواهد کرد.

۵. آغوش باعث می شود کودکان ما خوشحال شوند

آیا می دانید که یک آغوش طولانی می تواند سطوح سروتونین فرد را افزایش دهد، خلق و خوی او را افزایش دهد و شادی ایجاد کند؟ آغوش ما پادزهر برای احساس تنهایی، انزوا و خشم است که ممکن است کودکان ما با آن مواجه شوند.

 

۶. آغوش سیستم ایمنی را تقویت می کند

بله، از لحاظ پزشکی ثابت شده است که آغوش برای تقویت ایمنی عالی است.

فشار ملایم بر روی جناغ و میزان خستگی عاطفی باعث تحریک غده تیوسی که تنظیم کننده و متعادل کننده تولید سلول های سفید خون بدن است، می شود و این به نوبه خود کمک می کند تا سالم بمانید.

فواید در آغوش گرفتن کودک

۷. آغوش باعث کاهش استرس می شود

همچنین به لحاظ پزشکی اثبات شده است که کودکان با تماس بیشتر پوستی با والدین خود از زمان تولد، سطح کورتیزول، هورمون استرس را پایین می آورند.

به همین دلیل است که والدین نوزادان نارس اغلب تشویق می شوند که زمان خود را با در آغوش گرفتن نوزاد در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان صرف کنند، زیرا نشان داده شده است که به تقویت علائم حیاتی این نوزادان کمک می کند.

 

۸. آغوش عضلات را آرام می کند

هنگامی که کسی را در آغوش می گیریم، می توانیم تنش را در خودمان احساس کنیم و از طرف دیگر به معنای واقعی کلمه ذوب می شویم.

آغوش شاید دردهای روحی را تسکین ندهد، اما آنها قطعا می توانند به کاهش آن کمک کنند؛ با افزایش گردش خون به بافت های نرم، بدن را به طور قابل توجهی تسکین می دهد.

 

۹. آغوش، عمل گرفتن و پس دادن را به کودکان آموزش می دهد

گاهی اوقات ممکن است بچه های ما تمایل به آغوش گرفتن نداشته باشند.

آنها را مجبور نکنید، اما از تلاش هم دست نکشید؛ بچه های ما نه فقط گرمای آغوش گرفتن را یاد می گیرند، بلکه شروع به درک نیاز به نشان دادن عشق به دیگران نیز می کنند.

آغوش به کودکان می آموزد که عشق یک خیابان دو طرفه است.

۱۰. آغوش گرفتن به ما کمک می کند تا با کودکان خود ارتباط درونی داشته باشیم

وقتی فرزندانمان را به آغوش می کشیم، زمان برای آن لحظه متوقف می شود، یک آغوش اجازه می دهد تا ما در لحظه حضور داشته باشیم؛ این ما را به احساس روحی و فیزیولوژیکی متصل می کند و با این آگاهی، به ما کمک می کند تا کمی بهتر با یکدیگر همدلی داشته باشیم.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x