مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
قلعه والی ایلام

قلعه والی / موزه مردم شناسی ایلام

قلعه والی ایلام (موزه مردم شناسی ایلام) در سال 1326 ه.ق در زمان قاجار به دستور غلامرضا خان، والی فیلی در منطقه ‌ای به نام حسین‌آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده در دشت میان کوهی ایلام و در بالای تپه چغا میرک ساخته شده است.

قلعه والی ایلام / موزه مردم شناسی ایلام

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی قلعه والی استان ایلام اختصاص یافته است.

قلعه والی (موزه مردم شناسی ایلام)

قلعه والی ایلام (موزه مردم شناسی ایلام) در سال ۱۳۲۶ ه.ق در زمان قاجار به دستور غلامرضا خان، والی فیلی در منطقه ‌ای به نام حسین‌آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده در دشت میان کوهی ایلام و در بالای تپه چغا میرک ساخته شده است.

قلعه والی ایلام

آب این قلعه را چشمه بی بی تامین می کرده و با استفاده از تنبوشه، آب چشمه به محوطه حیاط مرکزی قلعه هدایت می شده است.

در سنگ‌ نوشته‌ای که در تخت خان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی صالح‌ آباد ایلام وجود دارد در مورد تاریخچه این قلعه نیز ذکری به میان آمده است. بر اساس این سنگ نوشته، معمار این قلعه تاریخی حاج درویش علی کرمانشاهی بوده و امور حجاری را نیز رضاقلی انجام داده است.

 

بیشتر بخوانید: جنگل ارسباران از جاذبه های طبیعی تبریز

 

قلعه والی ایلام در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق تا حدود ۵۰ درصد تخریب شد. در سال ۱۳۶۷ و با همکاری سازمان میراث فرهنگی بعد از دو سال بازسازی آن به اتمام رسید و در اختیار مدیریت میراث فرهنگی استان ایلام قرار گرفت.

عکس قلعه والی ایلام

قلعه والی ایلام

از سال ۱۳۸۵ طرحی مبنی بر تبدیل بنای قلعه والی ایلام به موزه مردم شناسی آغاز و در چند مرحله تکمیل و مرمت شده است. این موزه در برگیرنده آداب و رسوم مناطق مختلف، پوشش اقوام استان، حرفه هایی چون کشاورزی، نمد مالی، خراطی، چیت سازی، گلیم و نمد و جاجیم و قالیبافی، زندگی در سیاه چادر، آیین عروسی و پیکره هایی از شخصیت های مختلف است که در سده های گذشته زندگی کرده اند.

قلعه والی ایلام / موزه مردم شناسی

قلعه والی ایلام

در ضلع شمالی قلعه والی ایلام، تالار (شاه نشین) زیبایی وجود دارد که ابعاد و اندازه داخلی آن بزرگتر از سایر اتاق ها است. در وسط تالار، حوض کوچکی قرار دارد که اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزین شده بود و در زمان بازسازی با کاشی های رنگی تزئین شد.

این حوض در اطراف چشمه ای که در آن زمان پر آب بوده ساخته شده ولی به مرور زمان این چشمه خشک و کم آب شده بود و برای اینکه حالت نمادین چشمه حفظ شود در بازسازی قلعه با اجرای لوله کشی این قسمت نیز مرمت شد تا به دست فراموشی سپرده نشود.

 

بیشتر بخوانید: پل معلق مشگین شهر اردیبل / بزرگترین پل کابلی خاورمیانه

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x