مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

مراقب باشید به جای حشرات خودتان را نکشید!

مراقب باشید به جای حشرات خودتان را نکشید! در فیلم ها و انیمیشن ها احتمالا دیده اید که هنگام سمپاشی در یک فضای بسته یا از ماسک استفاده میشود یا آن فضا را تخلیه میکنند. سمپاشی در فضای بسته...

مراقب باشید به جای حشرات خودتان را نکشید!

در فیلم ها و انیمیشن ها احتمالا دیده اید که هنگام سمپاشی در یک فضای بسته یا از ماسک استفاده می­شود یا آن فضا را تخلیه می­کنند. سمپاشی در فضای بسته می­تواند بسیار خطرآفرین باشد. با گرم شدن هوا، باید منتظر حضور سوسک ها در خانه ها باشیم. یکی از راه های مقابله با این موجود نامحبوب سمپاشی سوسک است. خیلی از مواقع هنگام سمپاشی بیشتر از اینکه به حشرات آسیب برسانیم، به خودمان آسیب می­رسانیم. برای جلوگیری از این اتفاق باید با خطرات این کار تا حدی آشنا باشیم و روش هایی برای جلوگیری از این اتفاق بلد باشیم.

در ادامه با این اتفاق بیشتر آشنا خواهیم شد و روش هایی برای جلوگیری از این کار باهم یاد خواهیم گرفت.

نحوه ورود سموم به بدن انسان

این سموم همانطور که می­دانید در هوا جریان دارند و ورود سموم به بدن از طریق نفس کشیدن اتفاق می­افتد. راه بعدی ورود این سموم به بدن از طریق پوست است. سمومی که در هوا شناورند و از طریق تنفس وارد بدن فرد نشده است روی پوست او می­نشیند و به مرور وارد بدن فرد می­شوند.

اگر بعد از مدتی وارد فضایی شده اید که سمپاشی حشرات مانند سمپاشی ساس و یا سوسک در آن مکان انجام شده، با احتیاط به وسایل دست بزنید زیرا مقداری از سموم همچنان روی سطوح می­مانند و اگر این سطوح لمس شوند می­توانند برای بدن و سلامتی فرد خطر ایجاد کنند. راه آخر ورود این ماده سمی به بدن از طریق مواد خوراکی می­باشد. سموم همانطور که شناور هستند و در هوا می­غلطند اگر از مسیر­های تنفسی و پوستی به شخص نتوانند آسیبی بزنند ، تنها راه آن ها نشستن روی سطوح مختلف است؛ یکی از آن سطوح مواد غذایی هستند که بعد از تنفس، سریع ترین راه برای آسیب دیدن توسط سم برای انسان می­باشد.

خطرات سمپاشی در منازل

سمپاشی منازل علاوه بر انسان ها برای حیوانات خانگی موجود در خانه هم می­تواند آسیب­رسان باشد. اگر در خانه حیوان خانگی دارید و قصد سمپاشی دارید حتما به آن ها هم توجه کنید و مراقب آن ها باشید.

عوارض سمپاشی غیراصولی برای انسان

خطرات سمپاشی برای انسان ها

این سموم میتواند آسیب های جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کند و حتی در بعضی از مواقع و در شرایط خاص باعث مرگ افراد شوند.

افراد آسیب پذیر

  • افراد سالمند: این افراد به دلیل قوای بدنی پایینی که دارند بیشتر احتمال آسیب رسیدن به آن ها وجود دارد و باید در مواقع سمپاشی بیشتر مراقب این افراد باشیم.
  • زنان باردار: این افراد به دلیل اینکه فردی دیگر از بدنشان تغذیه می­کند بدنشان گاها ضعیف تر از افراد دیگر است و نیاز به مراقبت ویژه­تری دارند.
  • کودکان و نوزادان: این گروه نیاز به مراقبتی بیشتر دارند به دلیل اینکه احتمال دارد وجود سم در بدنشان مانع رشدشان شود.

عوارض سمپاشی غیراصولی برای انسان ها

از رایج ترین اثراتی که سموم می­توانند روی بدن افراد بگذارند، می­توان از سرگیجه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات شکم، تاری دید و عرق کردن نام برد. نکته ای که وجود دارد این است که عوارض جانبی هر فرد مختص همان فرد است و دو نفر می­توانند عوارض متفاوتی داشته باشند. ورود سم به بدن میتواند در حدی باشد که فرد هوشیاری خود را از دست بدهد.

  • وضعیت پوست: مواد شیمایی مضر که بر روی پوست قرار می­گیرند و جذب بدن می­شوند میتوانند باعث جوش های زیاد و عفونت پوستی شوند.
  • اختلالات تنفسی: تماس مداوم با سم و مواد شیمیایی کنترل کننده حشرات می­تواند باعث خس خس سینه، آسم و برونشیت مزمن شود.
  • سرطان: این بیماری می­تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید و یکی از این دلایل می­تواند قرارگیری در معرض سم و مواد شیمیایی باشد. این اتفاق می­تواند باعث تشکیل سلول­های سرطانی در اندام های مختلف بدن شود.
  • آسیب­های مغزی: شواهد نشان می­دهد که قرارگیری مداوم در معرض مواد شیمیایی کنترل آفت می­تواند باعث بروز MCD یا همان اختلال شناختی خفیف و آسیب مغزی طولانی مدت شود.

یکی از افرادی که مستعد مبتلا به این بیماری هستند باغداران و کشاورزان هستند که به دلیل سمپاشی زمین هایشان در فصول مختلف بیشتر از بقیه افراد در معرض مواد شیمیایی کنترل حشرات قرار می­گیرند.

خطرات سمپاشی برای حیوانات خانگی

علاوه بر انسان ها گروه دیگری که در معرض خطرات سمپاشی قرار می­گیرند حیوانات خانگی هستند. علاوه بر خودمان حواسمان به حیوانات خانگیمان هم باشد تا آن­ها هم کمترین آسیب را ببینند.

خطرات سمپاشی غیراصولی برای حیوانات

نحوه ورود سموم به بدن حیوانات خانگی

حیوانات خانگی هم مانند انسان­ها می­توانند سموم را از طریق تنفس وارد بدنشان کنند. راه های دیگر نیز برای ورود سم به بدن حیوانات خانگی وجود دارد. راه دیگر از طریق دهان است. احتمال دارد سمومی که در هوا شناور هستند روی بدن آن ها بنشیند و بعد از مدتی حیوان خانگی شروع به لیس زدن بدن و پوست خود کند که در این صورت سموم از طریق دهان وارد بدن حیوان شده و به آن ها آسیب­های مختلف می­زند. دراز کشیدن و نشستن آن ها در سطوحی که سم در آن جا از قبل وجود داشته است یکی دیگر از راه­های ورود سم به بدن حیوانات خانگی است.

عوارض سمپاشی غیر اصولی برای حیوانات خانگی

کم اشتهایی، تب، افزایش ضربان قلب، استفراغ، زیاد شدن آب دهان، اسهال و تشنج از علائم ورود سم به بدن حیوانات خانگی هستند. این علائم و عوارض می­تواند تا چند روز یا حتی چند هفته ادامه داشته باشد. اگر این موارد خیلی جدی و طولانی شود می­تواند منجر به مرگ حیوانات خانگی شود و باید حتما در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردیم در بعضی از مواقع سمپاشی برای حشرات می­تواند برای انسان ها خطرناک­تر از خود حشرات باشد. در صورت مشاهده هرکدام از علائم بالا باید سریعا به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید. یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق استفاده از سم های مرغوب و همینطور استفاده از سمپاش­های حرفه ای است. اگر می­خواهید سمپاشی با کمترین خطر و آسیب را داشته باشید به سایت سمپاشی کاسپین مراجعه کنید. در این سایت میتوانید بهترین سم ها را با استفاده از مشاوره تخصصی مشاوران حرفه ای و مجرب تهیه کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
7 ماه قبل

مفید و کامل بود، برای هماهنگی با شرکت کاسپین برای سمپاشی باید چیکار کنم؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x