مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
مسجد کبود تبریز | مسجد جهانشاه تبریز

مسجد کبود تبریز (مسجد جهانشاه تبریز) ملقب به فیروزه اسلام

بنا به کتیبه نصب شده بر سر در مسجد کبود تبریز، قدمت آن به سال 870 هجری قمری (قرن 9 هجری) و زمان حکمرانی سلسله قراقویونلوها برمی گردد. به دلیل تنوع و انواع خطوط به کار رفته در طراحی و کاشی کاری، همچنین استفاده از رنگ های زیبا و متناسب این مسجد به فیروزه اسلام شهرت پیدا کرده است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی مسجد کبود تبریز (مسجد جهانشاه تبریز) اختصاص دارد.

بنا به کتیبه نصب شده بر سر در این مسجد، قدمت آن به سال ۸۷۰ هجری قمری (قرن ۹ هجری) و زمان حکمرانی سلسله قراقویونلوها بر می گردد.

به دلیل تنوع و انواع خطوط به کار رفته در طراحی و کاشی کاری، همچنین استفاده از رنگ های زیبا و متناسب این مسجد به فیروزه اسلام شهرت پیدا کرده است.

در سال ۱۱۹۳ ه.ق زلزله ای آمد که باعث فرو ریختن گنبدهای آن شد. بعد از آن در دوره های مختلف، گروه ها و نهادهایی سعی بر مرمت و نگهداری این بنای زیبا داشته اند.

 

مسجد کبود تبریز / مسجد جهانشاه تبریز

مسجد کبود تبریز | مسجد جهانشاه تبریز

مسجد کبود تبریز با گویش ترکی با نام “گوی مسجد” شناخته می شود. همانطور که در بالا اشاره شد این بنا مربوط به دوره قراقویونلوها است و طبق اسناد تاریخی سازنده مسجد کبود تبریز یا همان مسجد جهانشاه تبریز، ابوالمظفر جهانشاه بن قره یوسف از حاکمان قراقویونلو بوده است. در داخل مسجد کبود و در قسمت شبستان کوچک، سردابی است که در آن جای دو قبر است. در منابع تاریخی آمده که جنازه جهانشاه پس از کشته شدن به این مسجد منتقل و دفن شد؛ برای همین این احتمال می‌ رود که آن دو قبر مربوط به جهانشاه و همسرش باشد.

گفته می شود که در گذشته این بنا مجموعه‌ای از ساختمان هایی چون مدرسه، مسجد، خانقاه، کتابخانه و… بوده است که متاسفانه در حال حاضر به جز مسجد، که آن هم بسیار آسیب دیده و مرمت شده، اثری از هیچ کدام نیست.

وقتی برای دیدن مسجد کبود می روید، آنچه در ابتدا به چشم می خورد، بزرگی سر در آن است که گویی با دیگر قسمت های آن ناهماهنگ است. ارتفاع سر در دو برابر پهنای آن است. سر در با ویژگی های خاص خود به سه قسمت تقسیم شده است؛ دو پایه بزرگ که طاق ضربی روی آنها زده شده و در وسط دو پایه محل استقرار در ورودی است. حاشیه طاق سر در را ستون مارپیچی ممتد تشکیل می دهد. همه هنرها در کار تزیین این سر در به کار گرفته شده است.

مسجد کبود تبریز | مسجد جهانشاه تبریزمصالح بنا آجری بوده و از بقایای مسجد معلوم می شود که آجرها با گچ بند کشی شده است. صحن مربع شکل، حوضی برای وضو، شبستان های اطراف برای درس و همچنین پناهگاه مستمندان، مسجد را تشکیل می دادند.

در قسمت جلوی صحن و رو به قبله، بنای اصلی مسجد به پا شده که محوطه ای محصور، پوشیده و مربع شکل است. فاصله پایه های سقف ضربی آن ۱۲ متر است که بر روی چهار پایه یک محوطه مربع شکل قرار دارد.

کف مسجد کبود تبریز کاشی های براق دارد. شبستان بزرگ محاط به رواق های به هم پیوسته است و از سه سو با طاق نماهایی به رواق های اطراف خود ارتباط دارد. این شبستان با سقفی ضربی پوشیده شده است که قطر دهانه آن ۱۷ متر است.

مسجد کبود تبریز (مسجد جهانشاه تبریز) در سال ۱۳۱۰ شمسی جزو آثار ملی به ثبت رسید.

مسجد کبود کجاست | آدرس مسجد کبود تبریز

مسجد کبود کجاست؟

آدرس مسجد کبود تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی
ساعت بازدید مسجد کبود تبریز: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ (در زمان شیوع ویروس کرونا در بازه‌های زمانی مختلف مسجد کبود تعطیل بوده است.)

عکس مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز | مسجد جهانشاه تبریز
عکس مسجد کبود تبریز /کاشی کاری مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز | مسجد جهانشاه تبریز

عکس مسجد کبود تبریز


همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید معرفی مسجد نصیرالملک شیراز /جلوه ای شگفت انگیز از هنر معماری را مطالعه کنید.

معرفی مسجد نصیرالملک شیراز
مسجد نصیرالملک شیراز

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x