مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی آبشار وروار جیرفت بلندترین آبشار خاورمیانه

آبشار وُروار یکی از بلندترین آبشارهای سرزمین ما، ایران، در عنبرآباد در نزدیکی جیرفت استان کرمان واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با این آبشار با ما همراه باشید.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی آبشار وروار در جیرفت استان کرمان اختصاص دارد.

آبشار وروار که از رود “فرق” سرچشمه می گیرد از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان عنبرآباد محسوب می شود، این آبشار که در شمال شرقی شهرستان عنبرآباد قرار دارد برای دسترسی به آن باید از مسیر جاده جیرفت – کهنوج عبور کرد و از دو راهی جهادآباد حدود ۲۰کیلومتر به سمت مردهک و روستای رود فرق رفت.

 

آبشار وروار بلندترین آبشار خاورمیانه

رود فرق در دهانه خروجی آب رودخانه ای قرار دارد که از منطقه کوهستانی و مخصوصا قله علم شاه سرچشمه می گیرد و از آبشار سرازیر می شود. فاصله روستای رود فرق تا آبشار وروار حدودا ۱۰ کیلومتر است که کوه های دو طرف رودخانه با شیب بسیار تندی که دارند مانع از عبور می شوند و تنها راه عبور از مسیر رودخانه است، که آن هم به دلیل شیب بسیار تند و  ناهموار و وجود سنگ های گرانیت بسیار بزرگ که در بعضی از مسیرها طوری بر روی هم قرار گرفته اند که اگر شیئی از دست بیفتد پیدا کردن آن ناممکن است، سبب کندی حرکت می شود و به همین دلیل طی کردن این مسافت ۱۰ کیلومتری حدود سه ساعت طول می کشد.

در کنار این آبشار عظیم، وجود قلعه های تاریخی برای علاقه مندان ابنیه تاریخی فرصت مناسب دیگری فراهم کرده است که از آثاری همچون قلعه فرق و قلعه سالار رضا نیز بازدید کنند. سر سبزی بی نظیر منطقه و پوشش گیاهی خاص، این منطقه را به بکرترین مکان های گردشگری کرمان تبدیل کرده است. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد آبشار وروار آب در انتها به صورت پودر فرو می ریزد و شرایط بسیار مطلوبی را در منطقه ریزش به خصوص در فصول گرم سال ایجاد می کند.

معرفی آبشار وروار

هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان و طبیعت دوستان به مقصد این منطقه و بلندی­ های آن عزم سفر می­ کنند. مسیر دسترسی به این آبشار و قله علم شاه خصوصا در اسفند ماه، همراه با تضادهای بی نظیری چون باغ های لبریز از میوه­ های نارنجی رنگ مرکبات، دشت وسیع و رویایی گل­ های نرگس، بستر سنگی رودخانه، خروش آبشار بلند وروار و در بالا دست، برف و یخ قله علم شاه است و این همه، در کمتر از نیم روز راهپیمایی نصیب عاشقان طبیعت می گردد.

در این منطقه، سفر و گردش در دره ها و روستاهایی چون وروار، کرور، قصبه و امجز در بالا دست آبشار، انبوه خاطرات به یادماندنی را به همراه خواهد داشت. اگرچه در ارتفاع این آبشار اختلاف نظر دیده می شود؛ اما از محل زاویه شکست در بالاترین نقطه تا سطح حوضچه ۱۵۰ متر است. بر اساس گزارش اعضای تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر استان جهت نورد دیواره، پس از ریزش ۱۶۰ متر طناب، حدود ۳۰ متر صخره نوردی تا کف آبشار انجام پذیرفته است. همچنین در مسیر رسیدن به آبشار اصلی، آبشارهای دیگری چون «دوقلو» و «تخت» دیده می شود.

رشته کوه جبال بارز به طول ۲۵۰ کیلومتر طولانی ترین رشته کوه در جنوب شرقی کشور است و از ارتفاعات جنگلی و مناظر بکر و بدیعی تشکیل شده که آبشارهای وروار و سرنکوه از آن جمله اند. آبشار وروار یکی از بلندترین آبشارهای استان به همراه قله عظیم علم شاه در دامنه کوه جبال بارز خودنمایی می کند. اگرچه منطقه جبال بارز عمدتا جنگلی است ولی میزان جنگل های در منطقه علم شاه در مقایسه با سایر مناطق بیشتر است.

156406284

از دو مسیر امجز (امگز) و رود فرق می توان به این آبشار رسید که در مسیر اول باغ های مرکبات، جنگل های بادام کوهی و بنه، پرندگانی نظیر کبک، چنارهای امجز، چمن زارها و آبراهه ها، عشایر کوچ رو و مناطقی مملو از گیاهان دارویی نظیر درمنه، کلپوره و بابونه چشم نوازی می کنند و در مسیر دوم نیز باغ های بزرگ مرکبات، نخیلات، رودخانه، دشت های پوشیده از گل نرگس قلعه سنگی سموران خودنمایی می کند.

در بالای آبشار منطقه نسبتا وسیعی است که آن را وود می نامند. با توجه به اینکه کوه علم شاه با ارتفاع ۳۷۴۱ متر بلندترین قله جبال بارز است، این ارتفاع نسبت به بلندی شهر جیرفت که ۶۷۰ متر است، بسیار جالب و حایز اهیمت است.

 

امیدواریم از مطالعه معرفی آبشار وروار لذت برده باشید و با سفر به این مکان زیبا خاطرات شیرینی را برای خود رقم بزنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x